مهمترین عوامل محیطی چاقی کودکان چیست؟

چاقی به عنوان تهدیدی برای سلامت کودکان رو به افزایش است، و از دلایل شناخته شده آن آلودگی محیط زیست و استعمال سیگار است.

لینک کوتاه کپی شد

 

به گزارش جی پلاس، محققان بررسی خود را بر روی ترکیب چندین عامل محیطی موثر در چاقی کودکان متمرکز کردند.

نتایج بررسی نشان می‌دهد، قرار گرفتن در معرض دود سیگار، آلودگی هوا و ویژگی‌های مهم محیط‌های شهری مانند تراکم بالای جمعیت با افزایش شاخص توده بدنی (BMI) کودکان همراه است، البته تفاوت در وضعیت اقتصادی این نتایج را نشان نداده است.

این یافته‌ها می‌تواند از بروز همه‌گیری چاقی در جهان جلوگیری کند.

محققان در موسسه تحقیقاتی ISGlobal در بارسلون اسپانیا و دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، این مطالعه را بر روی چندین عامل محیطی موثر در چاقی انجام دادند.

از سال 1975، چاقی در سراسر جهان تقریبا سه برابر شده است.

بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی، بیش از 340 میلیون کودک بالای پنج سال و همچنین 38 میلیون کودک زیر پنج سال، اضافه‌وزن داشته و چاق هستند.

بیش از 1300 کودک 6 تا 11 ساله در انگلستان و پنج کشور دیگر ازجمله فرانسه، یونان، لیتوانی، نروژ و اسپانیا در این مطالعه شرکت داشتند.

در این بررسی، محققان بیش از 170 عامل موثری که در دوران بارداری بر کودک تاثیر دارد و یا در دوران کودکی در معرض آن قرار دارند را موردبررسی قراردادند.

نتایج نشان داد، قرار گرفتن در معرض سیگار کشیدن، آلودگی هوا و برخی از عوامل شهری همچون تراکم بالای جمعیت با شاخص توده بدنی بالاتر کودکان همراه است.

بر اساس این تحقیقات، اسپانیا و یونان بیشترین درصد کودکان با اضافه‌وزن یا چاقی را داشتند.

مارتین وریژید، محقق این بررسی اظهار کرد: شیوع چاقی کودکان در سراسر جهان به‌طور نگران‌کننده‌ای در حال افزایش و ممکن است در زمان خانه‌نشینی ناشی از بیماری کروناویروس هم بیشتر شود.

وی افزود: اصلاح موارد مرتبط با قرار گرفتن در معرض محیط‌زیست در اوایل زندگی می‌تواند خطر چاقی و عوارض مرتبط با آن را محدود کند.

نتایج این بررسی می‌تواند به شناسایی موارد مرتبط با چاقی و پیشگیری از آن در اوایل زندگی کمک کند.

مصرف سیگار در دوران بارداری و قرار گرفتن در معرض دود دست‌دوم در سراسر جهان بسیار رایج است.

نتایج این تحقیق در Environmental Health Perspectives ارائه‌شده است

 

دیدگاه تان را بنویسید