صندوق مالی یکم دوباره عرضه می شود؟

مرحله اول از واگذاری باقی مانده سهام دولت در شرکت های فعال در بازار سرمایه در قالب طرح " صندوق مالی یکم" انجام شده و از هفته آینده قابل معامله است و در قالب دو صندوق دیگر سهام شرکت های پالایشی و خودرویی دولت نیز واگذار خواهد شد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس کار و درآمد جی پلاس، برای فروش سهام شرکت های دولتی روش های مختلفی وجود دارد، یکی از آن ها فروش بلوک مدیریتی شرکت هاست. 

در همین راستا وزارت اقتصاد به عنوان نماینده دولت جمهوری اسلامی تصمیم خود برای واگذاری باقی مانده سهام دولت در شرکت‌های فعال بازار سرمایه را در قالب سه نوع صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) تحت عنوان صندوق‌های مالی شامل گروه بانکی و بیمه‌ای، صندوق‌های پالایشی شامل گروه پالایشی و صندوق‌های خودرویی و فلزی شامل گروه خودرو و فلزات عملی می کند که تا امروز باقی مانده سهام خود در بانک‌های ملت، تجارت، صادرات و بیمه‌های البرز و اتکایی امین را تحت عنوان "صندوق واسطه گری مالی یکم" از 14 تا 31 اردیبهشت ماه سال جاری  با 30 درصد تخفیف به متقاضیان واگذار کرده است، و حدود 3 میلیون نفر اقدام به مشارکت کردند.

این امر فرصتی برای ورود بخشی از جامعه به بازار سرمایه گذاری در شرکت های معتبر است، و همان طور که گفته شد پذیره نویسی صندوق مالی یکم (ETF) انجام شده، و  قرار بود ازروز چهارشنبه 4 تیر ماه، با نماد دارا یکم، در بازار بورس قابل خرید و فروش خواهد بود، اما گودرزی معاون شرکت بورس تهران با اشاره به تعویق افتادن خرید و فروش صندوق مالی دارا یکم در بورس گفت: از ابتدای هفته آینده امکان معاملات ثانویه واحد های صندوق مالی دارا یکم فراهم می شود. هرکس که بخواهد اقدام به خرید یا فروش این سهام کند حتما باید در سامانه سجام ثبت نام کرده و کدبورسی داشته باشد.

در طرح صندوق مالی یکم، متقاضیان امکان خرید یک سهم به ارزش 10 هزار تومان تا 200 سهم به ارزش 2 میلیون تومان را دارا بودند، که با توجه به رشد این سهام در مدت حدود یک ماه به میزان 125 درصد، سرمایه آن ها در حال حاضر بیش از 2 برابر شده است، که در نوع خود قابل توجه است، و به گفته فعالین بازار سرمایه این سهام ارزشمند است و همچنان امکان صعود دارد، و توصیه بر عدم فروش و حفظ آن است.

این پرتفوی شامل ۴۲۰۲ سهم بانک تجارت با بیشترین حجم، ۳۳۷۴سهم بانک صادرات و ۹۶۴سهم از بانک ملت است، و دو شرکت بیمه البرز و بیمه اتکایی امین نیز هر کدام به ترتیب ۷۵ و ۴۹ سهم در صندوق مزبور دارند. بر این اساس از آغاز پذیره‌نویسی واحدهای مزبور یعنی ۱۴اردیبشهت‌ تا پایان خرداد، هر سهم «وتجارت» موجود در پرتفوی این صندوق رشد ۱۳۷درصدی قیمت، «وبصادر» رشد ۱۲۳درصدی و «وبملت» رشد ۱۲۵درصدی قیمت را تجربه‌کرده‌اند. همچنین هر سهم «البرز» نیز در این بازه زمانی با رشد قیمت ۱۰۵درصدی و هر سهم «اتکام» نیز با صعود قیمتی ۳/ ۴۵درصدی همراه شدند.

یکی از مواردی که امکان مشارکت مردم را تسهیل می کرد این بود که متقاضیان بدون داشتن کدبورسی و محدودیت سنی امکان خرید داشتند و از طریق شعب بانک ها اقدام کردند و پس از آن با دریافت پیامکی به ثبت نام در سامانه سجام دعوت شدند، به این ترتیب محدودیت و مانعی برای مشارکت آحاد جامعه در این طرح وجود نداشت.

به گفته عباس معمارنژاد، معاون بیمه و بانک وزیر امور اقتصادی و دارایی، در تیر ماه سهام صندوق‌های پالایشی عرضه خواهد شد.

 

دیدگاه تان را بنویسید