گزارش جی پلاس

کفاشیان سرانجام به فدراسیون فوتبال بازگشت / ماجرای رفت و آمد آقای خندان چه بود؟!

یک سال و نیم بعد از هجمه سنگین علیه علی کفاشیان و سریال اتفاقات تلخ برای او، رئیس سابق و خندان فدراسیون فوتبال مجددا در آستانه تکیه زدن بر صندلی ریاست این فدراسیون تا برگزاری انتخابات قرار گرفته است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ علی کفاشیان روز گذشته در فدراسیون فوتبال حاضر شد تا تشریفات قانونی برای برگزاری جلسه هیات رئیسه و انتخاب او به عنوان سرپرست قانونی این فدراسیون انجام شود. نایب رییس اول فدراسیون فوتبال حالا یک قدم دیگر تا به دست آوردن اعتبار از دست رفته خود فاصله دارد تا نام خودش را از  برخی اتهام ها مبرا کند! (لینک خبر)

اگر چه هنوز هم مخالفانی دارد اما اگر واقعیت را بخواهید، بعد از عملکرد بسیار ضعیف مهدی تاج و همکارانش در چهار سال گذشته، فوتبالی ها به این نتیجه رسیدند که بازگشت کفاشیان برای گذر از دوره گذار، چندان هم بد نیست و مقدمه چینی برای بازگشت قانونی او فراهم شد و به نوعی شاید بین بد و بدتر بتوان به بد تکیه کرد!

برای بررسی پرونده علی کفاشیان از روزی که فدراسیون را ترک کرد تا چند روز آینده که در اتاق ریاست مستقر خواهد شد، باید به آذر 97 بازگشت؛ روزی که او از خارج از کشور استعفای خود را اعلام کرد.

*تیغ قانون منع بکارگیری بازنشستگی بر گردن کفاشیان

"مرد همیشه خندان" صفتی است که برای او به کار می رود و دارای مقادیر بسیار زیادی گوشه و کنایه است اما کفاشیان به هرشکلی که بود توانست به این شکل سالیان سال در فدراسیون فوتبال بماند اما این بار قانون سد راه او شد تا سایرین بمانند.

مهمترین مخالفان او هم بدنه کنونی وزارت ورزش بود که تاب حضور کفاشیان را نداشت و با استناد به قانون منع بکارگیری بازنشستگان پا پیش گذاشت. با مخالفت اولیه اعضای فدراسیون فوتبال و ورود اینفانتینو به این موضوع، اعضای هیات رئیسه ظاهرا به توافقی با وزارت ورزش رسیدند مبنی بر اینکه کفاشیان استعفا بدهد و سایرین بمانند.

در نهایت رئیس سابق فدراسیون فوتبال در حالی که در خارج از کشور حضور داشت، در 27 آذر از تنها سمت اجرایی خود یعنی سرپرستی کمیته فوتسال کناره گیری کرد و به صورت تلفنی به مهدی تاج اعلام کرد که برای دیگر سمت او یعنی نایب رییسی اول فدراسیون، مجمع تصمیم گیری کند. (کفاشیان از کمیته فوتسال استعفا داد/ پرهیزکار سرپرست شد )

*ترک AFC توسط کفاشیان با دخالت تاج

البته کفاشیان همچنان تا پایان دوره چهار ساله مدیریتش در AFC، رئیس کمیته فوتسال و نایب رئیس این کنفدراسیون بود که با نامزد شدن مهدی تاج برای سمت نایب رئیسی و رای گرفتن از اعضای منطقه آسیایی مرکزی، کفاشیان پستش را تاج تحویل داد تا همه سمت های فوتبالی خود را یکی یکی ترک کند. (مهدی تاج نامزد پست نایب رئیسی کنفدراسیون فوتبال آسیا شد )

*پرونده حق پخش تلویزیونی بازی های تیم ملی و محرومیت 5 ساله کفاشیان

ضربه مهلک به کفاشیان وقتی بود که کمیته اخلاق محکومیت سنگینی را برای او و عباس ترابیان صادر کرد و هر دو به مدت 5 سال از هر گونه فعالیت فوتبالی محروم شدند. (کفاشیان و ترابیان به چه دلیلی محروم شدند؟)

به طور خلاصه، این پرونده در سال 97 توسط کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال باز شد که درباره موضوع حق پخش تلویزیونی چهار دیدار تیم ملی ایران در مرحله مقدماتی انتخابی جام جهانی 2018 روسیه مقابل تیم های گوام، ترکمنستان، هند و عمان صحبت به میان آمد.

علت این محرومیت گم شدن مبلغ 316 هزار دلار پول در فدراسیون بود که شرکت MP&SILVA به عنوان شرکت طرف قرارداد مدعی شد برای هر یک از این بازی ها مبلغ 79 هزار دلار (جمعا مبلغ 316 هزار دلار) به فدراسیون فوتبال پول داده است، اما اسنادی در این باره در فدراسیون فوتبال وجود ندارد.

در نتیجه پای نایب رئیس فعلی فدراسیون برای چندین بار به این کمیته باز شد و در نهایت در شلوغی های مربوط به حواشی فینال جام حذفی در خرمشهر، کمیته اخلاق حکم خود را صادر و هر دو نفر را به مدت 5 سال محروم کرد که البته مورد اعتراض هر دو نیز قرار گرفت و پرونده راهی کمیته استیناف شد.

*اعتراض کفاشیان و دفاع از اعتبار چندین ساله

محکومیت در این پرونده به معنای بالا کشیدن مبلغ سنگین حدودا 300 هزار دلاری بود که حیثیت و اعتبار علی کفاشیان را زیر سوال می برد.

کفاشیان و ترابیان در بیانیه ای به دفاع از خود پرداختند که حاوی نکات جالبی بود. آن ها اتهام گم شدن 316 هزار دلار را مردود دانسته و اعلام کردند که « کل طلب فدراسیون فوتبال فقط ۷۹ هزار دلار بوده. زیرا بعد از عدم پرداخت قسط اول توسط شرکت طرف قرارداد در مقابل پخش بازی اول، سیگنال سه بازی بعدی ارسال نگردید و قرارداد خود به خود کنسل شد.» (واکنش کفاشیان و ترابیان به‌ چرایی محرومیت ۵ساله از سوی کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال)

همچنین در این بیانیه ادعا شد که ام پی سیلوا (شرکت طرف قرارداد) با هک کردن ایمیل و جعل سند، اینطور جلوه داده که مبلغ مذکور (۷۹ هزار دلار) به حساب شرکت معرفی شده توسط ایمیل عباس ترابیان پرداخت شده است و البته این ادعای جعل اسناد و ارسال یک سوئیفت جعلی را  گزارش  کتبی کارشناس بانک مرکزی، معاون وقت دبیرکل، رئیس وقت بخش IT، کارشناس پلیس فتا و هوشنگ مقدس نماینده رئیس فدراسیون در دبی، تایید می کنند.»

رسیدگی به اعتراض کفاشیان و ترابیان در کمیته استیناف بنا به دلایل نامعلوم بسیار طولانی شد و تقریبا همه به محرومیت این دو و نبود آن ها در فوتبال عادت کردند تا دست وزارت ورزش به سمت کفاشیان دراز شد.

*اختلاف وزارت و فدراسیون در کنار زمینه سازی برای بازگشت علی کفاشیان

مهدی تاج و علی کفاشیان

بعد از استعفای مهدی تاج از فدراسیون فوتبال، به علت نبود علی کفاشیان در سمت نایب رئیس اول، حیدر بهاروند (نایب رئیس دوم فدراسیون و رئیس سازمان لیگ فوتبال کشور) عهده دار سرپرستی فدراسیون شد. در فرآیند آماده شدن مجمع برای برگزاری انتخابات زود هنگام، اختلافات زیادی بین وزارت ورزش و بازنشسته های این فدراسیون آغاز شد که فیفا به این قائله پایان داد و اعلام کرد اساسنامه فدراسیون نیازمند ویرایش است.

به علت اختلافات گسترده و کند بودن اصلاحات اساسنامه، وزارت ورزش مقدمات بازگشت نبی را به فدراسیون فراهم کرد. یکی از ایرادهای فیفا به اساسنامه حضور وزیر ورزش در مجمع بود که علی کفاشیان چند مصاحبه تاثیرگذار انجام داد و به دفاع از حضور وزیر در مجمع پرداخت.

اما اتفاق کلیدی وقتی رخ داد که کفاشیان در ماجرای ویلموتس، از وزارت ورزش حمایت کرد. وقتی ماجرای معرفی ویلموتس به فدراسیون فوتبال از طریق مرکز فرهنگی ایران و هلند و دخالت وزیر ورزش در این فرآیند مطرح شد، علی کفاشیان اعلام کرد که از این قبیل نامه ها و سفارش ها در گذشته هم صورت گرفته اما این رئیس فدراسیون بوده که توجهی به این نامه ها نکرده است. (کفاشیان: منتظرم شاید تبرئه شوم/ تا انتخابات، نایب‌رئیس فدراسیون فوتبال هستم )

*کاهش محرومیت کفاشیان و بازگشت به فدراسیون فوتبال

به علت اختلافات وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال با توجه به در پیش بودن اصلاح اساسنامه و برگزاری انتخابات، علی کفاشیان  به یکباره تبدیل به گزینه مطلوب وزارت ورزش شد تا در کنار مهدی محمدنبی فدراسیون را هدایت کند.

با توجه به اینکه کفاشیان هیچ گاه در نامه کتبی استعفای خود را از فدراسیون فوتبال اعلام نکرده بود، رسیدگی مجدد به پرونده او در کمیته استیناف سرعت گرفت و در نهایت محرومیت پنج ساله به یک سال کاهش یافت.

بعد از این حکم، کفاشیان قانونا می توانست همانند سایر اعضای بازنشسته فدراسیون به محل کارش بازگردد و با حکم سرپرستی عهده دار سمت ریاست این فدراسیون شود. او مصاحبه ای را پیرامون این موضوع انجام داد که مخالفت اعضای هیات رئیسه را به دنبال داشت و کارشکنی ها آغاز شد.

با وجود خودداری اعضای هیات رئیسه از تشکیل جلسه و همینطور مخالفت بهاروند از دیدار با کفاشیان، مرد خندان راهی وزارت ورزش شد و در جلسه ای با این موضوع شرکت داشت تا نهایتا موافقت طرفین جلب شود.

در نتیجه گزینه مطلوب وزارتخانه راهی فدراسیون فوتبال شده و بهاروند و طالقانی هم از او استقبال کردند. رئیس سابق و سرپرست فعلی در اولین اقدام گزارشی از اتفاقات مهم گذشته فدراسیون را از دبیرکل طلب کرده است.

در روزهای آینده جلسه هیات رئیسه برگزار می شود و علی کفاشیان که در این تشکیلات از عرش به فرش سقوط کرده بود و اعتبارش را خدشه دار شده می دید، اکنون در یک قدمی صندلی ریاست و حکمرانی بر فدراسیون فوتبال است.

دیدگاه تان را بنویسید