مدیرعامل آتش نشانی تهران خبر داد؛

۲۵۰۰ مورد آتش‌سوزی در فضای سبز و بوستان‌های تهران

مدیرعامل آتش‌نشانی تهران در نشست خبری امروز مدیران شهرداری اعلام کرد بیش از ۲۵۰۰ مورد آتش‌سوزی در پارک‌ها و فضاهای سبز تهران اتفاق افتاده که ۱۵۰ فقره از این آتش‌سوزی‌ها با عملیات قابل توجهی آتش‌نشانی مهار شده‌اند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، مهدی داوری مدیرعامل آتش نشانی تهران به همراه علی محمد مختاری رئیس سازمان بوستانها و فضای سبز پایتخت، عطایی مدیرکل خدمات شهری در نشست خبری امروز خود درباره پیشگیری از آتش سوزی در بوستانها و سایر اماکن عمومی شهری با خبرنگاران صحبت کردند.

اهم سخنان مختاری، رئیس سازمان بوستانها:

--در سال جاری ۵۰ بوستان محلی و فرامنطقه ای در دست طراحی و احداث است. همچنین ۳ بوستان منطقه ای تا دوماه آینده مورد بهره برداری قرار می گیرد. بوستان زندگی در محله شهید هرندی به مساحت ۲۴ هکتار با امکانات فرهنگی و ورزشی و رفاهی مانند خانه کودک در دو ماه آینده بهره برداری می شود.

-فعالیت کارگاهی احداث بوستان وثوق الدوله با داشتن مساحت ۲ هکتاری که به دلیل بیماری کرونا متوقف شده بود، دوباره در بوستان ۱۴ آغاز شد و ظرف ۲ تا ۳ ماه آینده بهره برداری می شود.

-پادگان ۰۶ ارتش هم در هفته گذشته به مساحت ۳۵ هکتار تحویل شهرداری شد و کلنگ احداث بوستان ارتش به زمین زده شد.

-در ۶ منطقه کمتر برخوردار تهران ۱۱ باغ تملک شده است و به زودی تجهیز و مناسب سازی می شود تا برای استفاده عموم در اختیار مردم قرار گیرد.

-باغ گلها با حدود ۱۱ هکتار مساحت در شمال بوستان گفتگو در دست احداث است و ظرف ۳ ماه آینده به بهره برداری می رسد. ۴ باغ ایمان، دانش، آفرینش و بهشت نیز در منطقه ۳ حد فاصل بین بزرگراههای شهید حکیم، شهید همت و شهید حقانی در فاز اول به بهره برداری می رسد.

-فاز دوم بوستان ولایت با ۱۹۵ هکتار وسعت در مرکز پارک ولایت به بهره برداری خواهد رسید. در کنار آن در منطقه ۱۹، بوستان بزرگ ایرانیان با مساحت ۲۴ هکتار در دستور کار قرار دارد.

-از کمربند سبز تهران هم ۴۳ هزار هکتار به بهره برداری رسیده است و امسال ۱۵ هزار هکتار تا اسفندماه به مساحت آن افزوده می شود. مهمترین کار شهرداری در این بوستان، آبرسانی بوده است.

-با استفاده از آبهای خام روان آبها انتظار داریم از برداشت آبهای زیرزمینی کمتر استفاده شود تا مشکل فرونشست زمین در دشت تهران و ورامین، تشدید نشود.

-بیش از ۴ هزار درخت چنار کهنسال با سن ۱۰ تا ۱۵ سال در خیابان ولی عصر غرس شد. درختانی که خشک هستند، تک و توک از قبل است که جابجا می شود. این خیابان جزو میراث فرهنگی است و باید حساب شده روی آن کار کرد. شخصا روزی یک بار از این خیابان بازدید می کنم.

-اینطور نیست که امسال آتش سوزیها زیاد شده باشد. آمار چنین چیزی نشان نمی دهد. در ۲۵ اسفندماه سال گذشته اولین دستورالعمل سال ۹۹ را در حجم ۵۰ صفحه به مناطق ابلاغ کردیم تا از آتش سوزی پیشگیری شود. همچنین دستورالعملهای متعدد دیگری امسال به مناطق ابلاغ شد تا اقدامات لازم را به انجام برسانند.

-واقعیت این است که در مناطق مستعد آتش سوزی که عفلهای خشک شده وجود دارد، اگر یک بطری پلاستیکی آب یا قطعه ای شیشه که نور را متمرکز می کند قرار بگیرد، در ساعت ۲ بعدازظهر که آفتاب داغ شده و زمین به شدت گرم است، قطعا آتش سوزی رخ می دهد.

-در بوستانهای بزرگ جنگلی مانند چیتگر آتش سوزی داشتیم که در یک انبار بود و به ۸ اصله درخت کاج آسیب زد که 4 اصله از آنها سوخت. در بوستان ولایت، در بخشی که هنوز احداث نشده است، دو بچه بازی گوشی کردند و علفهای خشک را آتش زدند که مهار شد.

-واحدهای اطفای حریق در ۲۰ بوستانهای جنگلی شهری مستقر است و واحدهای موتورسوار هم با وسایل اطفای حریق، گشت زنی می کنند. در ۲۷۷۶ بوستان داخلی هیچگونه آتش سوزی نداشتیم.

اهم سخنان عطایی، مدیرکل خدمات شهری:

-در امسال، بارش یک روزه ۵۵ میلیمتر در تهران را داشتیم که در طول تاریخ هواشناسی کشور از ۶۷ سال گذشته، بی سابقه بوده است. همچنین بارش شدید ۲۶ میلیمتری در ۱۸ دقیقه را داشتیم که همه انتظار داشتند سیل به شهر آسیب بزند.

-آتش سوزیهای اخیر در بوستانها بعضا در اثر بی احتیاطی رخ داده است و فضای سبز تهران را دچار مشکل کرد.

-شهروندان باید از مواردی مانند روشن کردن آتش در فضای سبز بوستانها خودداری کنند. بعضا خانواده ها تمایل دارند در بوستانها، اتش روشن کرده و غذا بپزند ولی این کارها باعث آتش سوزی در بوستانها می شود. انداختن ته سیگار و کبریت روشن در زمین فضای سبز هم باعث آتش سوزی می شود.

-انداختن بطری آب و شیشه در بوستانها، مانند ذره بین، باعث تمرکز نور و آتش سوزی فوری در علفزارهای خشک می شود. از شهروندان خواهش می کنیم درباره این مسایل دقت لازم را داشته باشند تا کمترین آسیب به بوستانها برسد.

-بعضا کشاورزان در پایان فصل کشت، ته مانده گیاهان خشک شده در مزرعه را آتش می زنند. برخی کارگران شهرداری هم علوفه های خشک بوستانها را آتش می زدند که به آنها آموزش داده شده است از این روشها برای کاهش حجم علوفه خشک در بوستانها استفاده نکنند. اینها بیشتر در حاشیه شهر تهران بود. ممکن بود کارگری هم آتشی روشن کند. برداشت ما بی احتیاطی کارگران و شهروندان در نگهداری از فضای سبز است.

-بعضا آتش سوزیها در مراکز جنگلی و حاشیه ای شهر تهران بود و در مرکز شهر شاهد اتفاقاتی از این دست نبودیم.-

داوری، مدیرعامل سازمان آتش نشانی شهرداری تهران:

-وقوع آتش سوزی در تهران چیز جدیدی نیست. از اوایل اردیبهشت آتش سوزیها آغاز می شود و تا اواخر شهریور ادامه دارد. تغییرات نوع و شدت بارشها باعث تغییر در شکل آتش سوزیها شد.

-شیوع کرونا باعث سبزتر ماندن طبیعت شد و کاهش فاصله گذاری اجتماعی و محدودیتها، باعث شد به یک باره مردم در طبیعت حاضر شوند. شهروندان پس از قرنطینه به طبیعت هجوم آوردند و باعث رشد آتش سوزیها در تهران شد.

-بیشتر آتش سوزیها حاصل بی احتیاطی شهروندان است. تقریبا آتش سوزیها در دو سال اخیر، تعداد ثابتی داشته است ولی نسبت به سالهای قبل، روند افزایشی داشتیم.

-جلب نگاه شهروندان به آتش سوزیها در جنگلها زاگرس، باعث شد شهروندان نسبت به آتش سوزی در فضاهای سبز شهری هم حساس شوند که باعث می شود ما از این فرصت برای آگاهسازی بیشتر شهروندان استفاده کنیم.

-آتش سوزیهای بوستان بیشتر به گیاهان خودرو آسیب زد و کمتر شاهد آسیب به درختان بودیم. شدت آتش سوزی در بوستانهای مرکزی کمتر و در ارتفاعات و مناطق حاشیه ای، شدت بیشتری داشت.

-از ابتدای امسال تاکنون ۲۵۰۰ مورد آتش سوزی در فضاهای سبز، منابع طبیعی، پارکهای جنگلی و بوستانهای تهران داشتیم. آتش سوزیهای قابل توجه از این تعداد، ۱۵۰ مورد بوده است.

-حدود ۹۰ درصد آتش سوزیها به دلیل سهل انگاری مردم در زمان حضور در فضای سبز است. همچنین روشن کردن آتش توسط عده ای برای هر منظوری یا شیطنت عده ای نوجوان و جوان برای تفریح، باعث آتش سوزی می شود. انداختن بطری پلاستیکی یا شیشه ای و حتی ته سیگار در بستر علفهای خشک، باعث آتش سوزی می شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید