رژیم غذایی بر کاهش گازهای گلخانه ای موثر است

پژوهش هایی در دانشگاه اتاگو انجام شده که نشان می دهد این که افراد از چه رژیم غذایی پیروی می کنند در کاهش گل های گلخانه ای موثر است.

لینک کوتاه کپی شد

 

به گزارش جی پلاس،  در مطالعه‌ای که اخیرا در مجله "Scientific Reports" منتشر شده، پژوهشگران اظهار کرده‌اند افرادی که بیشتر از خودرو برای رفت و آمد استفاده می‌کنند اگر نحوه رفت و  آمد خود را تغییر دهند و پیاده آن مسیر را طی کنند انرژی بیشتری نیاز خواهند داشت که این موضوع می‌تواند به افزایش تولید مواد غذایی که باعث افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌شود، منجر شود. این مطالعه نخستین مطالعه‌ بین‌المللی است که طی آن محققان انتشار گازهای گلخانه‌ای مرتبط با میزان مصرف مواد غذایی اضافی مورد نیاز در هر کیلومتر سفر با وسایلی چون دوچرخه و پیاده رفتن را مورد بررسی قرار داده‌اند.

محققان میگویند: حمل و نقل فعال(پیاده روی و استفاده از دوچرخه) دارای مزایای بسیاری از جمله داشتن زندگی دلپذیر شهری، کاهش آلودگی هوا و کاهش بیماری‌های مزمن مانند سرطان و بیماری‌های قلبی است اما برای به حداکثر رساندن تأثیر در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای حاصل از افزایش حمل و نقل فعال، ما باید الگوهای غذایی را نیز مورد بررسی قرار دهیم.

دکتر "آنجا میزدراک"(Anja Mizdrak) از دانشگاه اتاگو گفت: تولید مواد غذایی مورد نیاز برای تامین انرژی بدن هنگام پیاده روی و دوچرخه سواری نیز هزینه بر است. ما یک معما داریم که قابل حل است. برای حل این مشکل ما به یک برنامه و الگوی مناسب غذایی نیاز داریم. پیاده روی و دوچرخه سواری و پیروی از رژیم غذایی کم کربن تاثیر مثبتی در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای مرتبط با حمل و نقل فعال(پیاده روی و دوچرخه سواری) دارد.

این تحقیق تخمین می‌زند که هر فرد هنگام پیاده‌روی یک مسیر یک کیلومتری معادل ۴۸ تا ۷۶ کیلو کالری و برای طی کردن همان مسیر با دوچرخه معادل ۲۵ تا ۴۰ کیلو کالری انرژی مصرف می‌کند. اگر این انرژی با مصرف مواد غذایی اضافی جبران شود، طی کردن یک مسیر یک کیلومتری در کشورهای توسعه یافته از لحاظ اقتصادی می‌تواند به افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای معادل  ۰.۲۶ کیلوگرم کربن دی‌اکسید در هر کیلومتر هنگام پیاده روی و ۰.۱۴ کیلوگرم کربن دی‌اکسید در هر کیلومتر هنگام دوچرخه سواری منجر شود.

دکتر میزدراک گفت: تفاوت قابل توجهی در انتشار گازهای گلخانه‌ای مرتبط با تولید مواد غذایی بین بیشترین و کمترین کشورهای توسعه یافته از لحاظ اقتصادی وجود دارد. حمل و نقل فعال(پیاده روی و استفاده از دوچرخه) دارای مزایای بسیاری از جمله داشتن زندگی دلپذیر شهری، کاهش آلودگی هوا و کاهش بیماری‌های مزمن مانند سرطان و بیماری‌های قلبی است اما برای به حداکثر رساندن تأثیر در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای حاصل از افزایش حمل و نقل فعال، ما باید الگوهای غذایی را نیز مورد بررسی قرار دهیم.  اگر پیاده‌روی و دوچرخه سواری با مصرف رژیم غذایی کم کربن همراه باشد، میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای مرتبط با حمل و نقل فعال کمتر خواهد بود.

دکتر "کریستینا کلگورن"(Cristina Cleghorn) یکی از محققان این مطالعه گفت: کاهش مصرف گوشت و استفاده بیشتر از سبزیجات، حبوبات، غلات و میوه به جای غذاهای فرآوری شده علاوه بر اینکه به سلامت کلی افراد کمک می‌کند برای محیط زیست نیز بسیار مهم است. با توجه به انتشار گازهای گلخانه‌ای مرتبط با گروه‌های مختلف غذایی می‌توان گفت مصرف حبوبات حدود ۰.۰۲ و مصرف هر کیلو گوشت گاو و گوسفند باعث انتشار حدود ۵.۶ گرم کربن دی اکسید می‌شود. اگر افراد مصرف اینگونه غذاها را کاهش دهند می‌توانند تا ۸۰ درصد در کاهش انتشار این گازها نقش داشته باشند. به منظور کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، ما باید تغییراتی را در رژیم غذایی و همچنین نحوه سفر خود ایجاد کنیم.

دیدگاه تان را بنویسید