اظهارنظر خیرآبادی درباره چرخه انتخابی فدراسیون کشتی

رئیس هیئت کشتی کردستان گفت: چرخه انتخابی در تیم ملی یکی از بهترین کارهای فدراسیون کشتی است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس،‌ جمشید خیرآبادی در خصوص چهار سالی که در کشتی آذربایجان به عنوان سرمربی حضور داشت، اظهار داشت: بعد از المپیک و آن نتیجه غرورانگیز و تکرارنشدنی، با دوستان دیگر صحبت کردیم. نظرم این بود که ما از لحاظ نتایج بهترین عملکرد را داشتیم و بهتر است میدان را به یک سری از مربیان جوانان بدهیم که آنها هم چند صباحی در تیم ملی کار کنند. همان زمان از آذربایجان و چند جای دیگر پیشنهاداتی داشتم. دوست داشتم به صورت مستقل کار کنم و ببینم چه کاره‌ام. بنا همیشه به من لطف داشت اما قبلا در تیم ملی من نفر دوم بودم و نتایج خوبی هم به دست آوردیم. برای خودم سوال بود که آیا می‌توانم شخصیت مستقلی در کار مربیگری داشته باشم و مدیریت تیمی را برعهده بگیرم.

وی افزود: خداراشکر از کار راضی بودم و پلنی که برای خودم و کادرفنی نوشتم از روزی که مسئولیت را در کشتی آذربایجان در اواخر سال 2012 برعهده گرفتم تا المپیک ریو، مرحله مرحله بالا آمدیم و از هفدهم دنیا به سوم المپیک ریو رسیدیم. اوج کارمان سال 2015 بود که هم قهرمان جام جهانی، هم دوم دنیا و هم قهرمان المپیک اروپایی شدیم. اینها نتایج خیلی خوبی بودند.

خیرآبادی در مورد حضور کشتی گیران ایرانی در مدت مربیگری او در آذربایجان در این کشور تصریح کرد: قبل از اینکه من بروم یک سری کشتی گیران آزاد و فرنگی مثل مسعود هاشم زاده و محمدرضا آذرشکیب آنجا بودند. بعد از رفتن من هم چند نفر دیگر آمدند که گل سرسبدشان صباح شریعتی بود که در المپیک ریو به مدال برنز رسید. به هرحال یکی از دلائل شخصی من هم این بود که در کنار اینکه دنبال کسب جایگاه به عنوان نفر اول بودم، مباحث مالی بود. کشتی گیران هم به همین صورت چه مالی و چه به لحاظ فضای موجود برای کار کردن در تیم های ملی ایران، چنین تصمیمی را گرفتند. آذربایجانی‌ها دست شان باز بود که از خیلی کشورها کشتی گیر بیاورند. تنها کسی که من او را به آذربایجان بردم و درقبالش تعهد اخلاقی داشتم، صباح شریعتی در سنگین وزن بود در باقی اوزان آذربایجانی ها خودشان عنوان دار جهانی داشتند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا می‌شود چرخه ثابتی را برای کشتی گیران سبک و سنگین وزن در انتخابی تیم ملی در نظر گرفت، خاطرنشان کرد: یکی از کارهای خوب فدراسیون کشتی همین چرخه انتخابی هست و اینکه تلاش می‌کنند چرخه بدون نقصی را به سرانجام برسانند. از بانیان چرخه که علیرضا دبیر، حسن یوسفی افشار و حسین زارعی هستند، تشکر می‌کنم. مسئله مهم این است که یک کشتی گیر چند بار می‌تواند در سال به اوج برسد و در چند مسابقه شرکت کند که این را باید نسبت به وزنی که کم می کنند در نظر بگیریم. باید در خصوص همه این موارد اتاق فکری تشکیل شود که اگر ضعفی وجود دارد، اصلاح شود. چرخه انتخابی تیم ملی املای نانوشته هست و نمی شود فعلا از آن غلط گرفت. در بحث آماری و تحقیقات میدانی می شود درمورد نمراتی که به کشتی گیر می دهیم صحبت کرد. بحث فسیل سازی بحث وحشتناکی است.

وی با اشاره به مسابقات جهانی 2000 تهران و ناکامی تیم ملی بعد از قهرمانی در این مسابقات در بازی‌های آسیایی گفت: تیم ما قهرمان جهان شد، اما با فاصله زمانی کم رفتند بازی‌های آسیایی و تیم ما نتیجه نگرفت. فاصله زمانی مسابقه انتخابی تا جهانی خیلی مهم است. 4.5 تا 6 درصد چربی نرمال کم شود، قطعا 45 تا 60 روز ریکاوری لازم است. اگر زودتر از این مدت، تمرینات شدید را شروع کنیم آسیب بسیار بدی به کشتی گیر ما وارد خواهد شد. زمانی که ما پشتوانه داشته باشیم و در هر وزن از چند کشتی گیر خوب برخوردار باشیم، چنین آسیب‌هایی کمتر می‌شود. یکی از کمک های چرخه هم امید  دادن به مربیان سازنده است که بار اصلی سازندگی بر گردن آنهاست. همچنین کشتی گیران با تصور اینکه هیچ شانسی برای ملی پوش شدن ندارند انگیزه شان را از دست نمی‌دهند. اینکه چرخه بدون نقص برگزار شود می‌تواند کمک بسیار شایانی به آینده کشتی و بیمه کردن کشتی انجام دهد یکی از راه های بسیار خوبی که ما می‌توانیم به کشتی روسیه برسیم، ساختن کشتی گیر و نخبه پروری است.

خیرآبادی افزود: به نظر من باید در چرخه انتخابی تیم ملی بین مدال دار جوانان جهان هم تفاوتی با کسی که مدال ندارد، قائل شد چون کل هدف ما پشتوانه سازی است که نفرات خوب را شناسایی کنیم. نباید پشتوانه های جوان مان را راحت از دست بدهیم.

وی با تاکید بر اینکه در کنار اجرای چرخه انتخابی تیم ملی، باید سرمربی نیز اختیاراتی داشته باشد، گفت: در کشتی روسیه، سرمربی فرنگی شان اختیار تمام داشت. ولاسوف را به کشتی گیری که در انتخابی تیم ملی اول شده بود، ترجیح داده چون در مسابقات بین المللی عملکرد بهتری داشت. یعنی سرمربی دستش باز بود که در جهانی لاس وگاس بدون انتخابی نفر را عوض کند. در چرخه انتخابی یک جایی هم برای انتصاب دقیقه نودی باز کنیم. اگر سرمربی حس کرد که کشتی گیر به هردلیلی نمی تواند گزینه خوبی برای ملی پوش شدن باشد، این موضوع با نظر کمیته فنی نه تنها سرمربی تیم ملی، مورد بررسی قرار بگیرد. کمیته فنی‌ای که آگاه، نخبه و به روز باشند تا گره کور باز شود.

سرمربی پیشین تیم ملی کشتی فرنگی آذربایجان با اشاره به تحولاتی که در کشتی این کشور ایجاد کرد، خاطرنشان کرد: موقعی که من به آذربایجان رفتم 6 مسابقه در سال برگزار می‌شد و همه در آن شرکت می‌کردند که این باعث آسیب دیدن کشتی‌گیر می‌شد و آنها به خاطر جوایز و حقوق تعیین شده ماهیانه و سالیانه در مسابقات شرکت می‌کردند و این آسیب بسیار شدیدی به تیم ملی می‌رساند. من رفتم همراه با کادرفنی‌ام که ناصر نوربخش هم آنجا بود، طرحی دادم و موافقت کردند که قهرمانان ملی در مسابقات جهانی و اروپایی را از شرکت در این همه مسابقه معاف شوند. این کار با صلاحدید مدیر فنی اتفاق افتاد. قهرمانان ملی قرار شد در مسابقات کشوری و درون اردویی کشتی نگیرند. ضمن اینکه فاصله زمانی بین مسابقات انتخابی تا مسابقه رسمی باید حفظ شود.

وی افزود: دو دیدگاه متفاوت در مورد زمان اعلام ملی پوشان وجود دارد. یکی اینکه اگر ورزشکار بداند انتخاب شده نظم پذیری و حرف پذیری‌اش تحت الشعاع قرار می‌گیرد که من با آن مخالفم. کسی که می‌داند آینده اش بسته به مدال است، آیا فکر خودش نیست؟ اگر در فاصله زمانی دقیق و حساب شده به او اطمینان خاطر بدهیم که عضو تیم ملی هستی، قطعا با تمام وجود بدون هیچ استرسی نهایت تلاشش را به کار می بندد. کمترین فاصله زمانی 135 روز قبل از جهانی و المپیک است که کشتی گیران مان را بشناسیم که در اصل 105 روز برای ما می ماند که خودمان را برای مسابقات آماده کنیم.

رئیس هیئت کشتی کردستان در مورد اینکه آیا موافق مسابقه رودرروی دو برد از سه مسابقه برای تعیین ملی پوش است؟، گفت: جایی که نقطه کور باشد، این می‌تواند راهگشا باشد. مثل وضعیت امروز 77 کیلوگرم و رقابت بین محمدعلی گرایی و سعید عبدولی، بهترین کار برگزاری مسابقه رودررو و دو برد از سه مسابقه است. مثلا همین چرخه انتخابی تیم ملی، اگر سعید عبدولی بخواهد از همان مرحله اول (قهرمان کشوری) وارد چرخه شود، شک نکنید که نابود خواهد شد و به انتخابی آخر نمی رسد.

سرمربی سابق تیم ملی کشتی فرنگی آذربایجان در مورد دلیل استعفایش از سرمربیگری تیم ملی امید خاطرنشان کرد: وقتی از آذربایجان برگشتم، اعلام آمادگی کردم هر کمکی در هر سمتی از دستم برمی آید، انجام می‌دهم. همان زمان به من پیشنهاد سرمربیگری تیم ملی امید را دادند، ما در آسیایی مغولستان اول شدیم. بعد حمید سوریان که اعجوبه کشتی ما هست، تماس گرفت که یا باید سرمربی تیم ملی امید باشی یا رئیس هیئت، که احساس کردم کشتی استان بیشتر به من نیاز دارد. در تیم‌های ملی به چیزهایی که می‌خواستم رسیدم. دوست داشتم فرصتی در زادگاهم کردستان برایم فراهم شود که خوشبختانه بعد از انتخابات پر حرف و حدیث من آمدم و فعالیت کشتی را در استانم آغاز کردم. از تیم ملی خداحافظی کردم و الان هم تمام وقت در خدمت کردستان هستم و قرار است در لیگ برتر فرنگی نیز با کمک استاندار تیم داری کنیم. در این تیم از کشتی گیران نخبه استان مثل صباح شریعتی، سامان عزیزی، یوسف قادریان استفاده خواهیم کرد.تیم خوبی را می‌بندیم تا مبارزه جانانه ای با تیم‌های دیگر داشته باشیم.

خیرآبادی در گفت‌وگو با برنامه دایره طلایی، در پاسخ به این سوال که دوشغله های دیگری در فدراسیون مشغول به کار بودند و چرا از او خواسته شد حتما یک شغل را انتخاب کند، گفت: من این توان را در خودم می دیدم که این دو کار را همراه با هم انجام دهم ولی به بنده گفتند دستوری آمده که دوشغله هستی و نمی‌توانی هر دو جا باشی. البته من حقوقی که نمی‌گیرم و این هم تجربه مدیریتی تازه در هیئت کشتی است، همکاران بسیار توانمندی در هیئت دارم. در هیئت کردستان 9 نفر حضور دارند که همه دکترای تخصصی دارند و استاد دانشگاه هستند.

 

دیدگاه تان را بنویسید