در شرایط بحرانی ناشی از کرونا استارتاپ ها چه طور سرمایه جذب می کنند؟

برغم تمام مصائبی که کرونا بر سر دنیای فناوری آوار کرده هنوز هم برخی استارتاپ‌ها و کارآفرینان سرگرم جذب سرمایه هستند. قانع کردن افراد و شرکت ها به سرمایه گذاری حتی در بهترین روزها هم کار ساده‌ای نبود و در شرایط کنونی تنها افرادی از پس برمی‌آیند که پاسخ آنها به چهار سوال کلیدی مثبت باشد.

لینک کوتاه کپی شد
 

به گزارش جی پلاس، تردیدی نیست که شرایط استارتاپ‌ها طی ماه‌های گذشته به مراتب تیره‌تر از سال های اخیر بوده است. بسیاری از آنها مثل «علی بابا» و «پیاده» ناگزیر به تعدیل نیرو شدند اما در همین دوران استارتاپی نظیر «کمدا» با جذب سرمایه از سوی «دیجی کالا» مسیر خود به سوی موفقیت را هموار می‌سازد.

چنین استارتاپ‌هایی به خوبی تغییر شرایط را درک کرده و با در پیش گرفتن رویه‌های جدید سرمایه گذاران را به شانس بالای کمپانی برای جان به در بردن از بحران کنونی قانع می‌کنند. کمپانی DataTribe با بررسی مجموعه داده‌های اختصاصی خود و دیدگاه‌های سرمایه گذاران به بررسی ویژگی استارتاپ‌هایی پرداخته که قادر به جذب سرمایه در شرایط کنونی هستند.

به گفته DataTribe سخنان زیبا و فریبنده در مورد پتانسیل‌های شرکت دیگر سرمایه گذاران را قانع نخواهد کرد و به منظور جذب سرمایه باید به چهار سوال با دلیل و مدرک پاسخ مثبت داشته باشید.

  • آیا کمپانی قرارداد جدیدی بسته است؟
  • آیا مشتریان کنونی قراردادشان را تمدید کرده‌اند؟
  • آیا میزان سفارشات مشتریان رشد داشته است؟
  • آیا تمام این موارد در ۹۰ روز اخیر اتفاق افتاده‌اند؟

استارتاپ‌هایی که پاسخشان به هر چهار سوال مثبت باشد شانس جذب سرمایه خواهند داشت و بدین منظور باید محصول خود را در شرایط کنونی قابل عرضه نشان دهند. برای مثال اثبات اینکه افراد و شرکت‌ها در فضای دورکاری به محصولات شرکت نیاز دارند، می‌تواند نظر سرمایه گذار را به خود جلب کند.

 

جذب سرمایه

بسیاری از مدیران استارتاپی برای تثبیت موقعیت شرکت در شرایط کنونی به استفاده از منابع جدید روی آورده‌اند که شاید در روال عادی سراغ آنها نمی‌رفتند. برای مثال برخی در کنار گوشه چشم به کمک های دولتی، به دنبال جلب مشارکت دانشگاه‌ها، شتاب دهنده‌ها و مراکز رشد رفته‌اند.

این مراکز جدای از سرمایه در زمینه مسائل حقوقی، مالی، روابط عمومی و نیروی انسانی نیز به استارتاپ ها کمک کرده و به آنها اجازه می‌دهند روی تطبیق محصولات و راهکارهای فروش با شرایط کنونی تمرکز کنند.

استارتاپ باید توان خود در عبور از بحران کرونا را ثابت کند

مدیران موفق با اتخاذ رویکردهای انعطاف پذیر توانایی کمپانی در پیش گرفتن مسیرهای تازه و مدیریت بهره‌روی را به نمایش گذاشته و در دوران بحران هم فروشی مستمر را تجربه خواهند کرد. این تغییر باید به گونه ای باشد که محصول در دوران کنونی ارزشی تازه را برای مشتریان خلق کند، برای مثال دورکاری را برای آنها ساده تر کرده یا هزینه ها را کاهش دهد.

هرچند هنوز هم معیارهایی نظیر درآمد مکرر، ارزش قراردادها و ارجاع مشتری در بازه سالیانه اهمیت دارد اما برای سرمایه گذارهای ریسک پذیر آنچه در این دوران اهمیت دارد توانایی استارتاپ در دستیابی به بهترین بازدهی طی شرایط بحرانی است.

مطلب مرتبط: 

 

دیدگاه تان را بنویسید