نزدیکترین سیاه چاله به زمین کشف شد

ستاره شناسان در جستجوی نزدیک‌ترین سیاهچاله به سیاره زمین کشف جدیدی انجام داده‌اند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، این سیاهچاله حدود ۱۰۰۰ سال نوری از کره زمین فاصله دارد یا به عبارت دیگر تقریبا ۹.۵ هزار میلیون میلیون کیلومتر در صورت فلکی «تلسکوپیوم» واقع شده است.

 

شاید این فاصله آن‌چنان نزدیک به نظر نرسد، اما اگر در مقیاس کل گیتی آن را بسنجیم واقعا زمین و سیاهچاله در کنار هم قرار دارند.

دانشمندان این سیاهچاله را از نحوه کنش‌های آن با دو ستاره دیگر کشف کردند که یکی از آن‌ها به دور این سیاهچاله می‌چرخد و دیگری به دور آن ستاره و سیاهچاله دوران می‌کند.

نکته عجیب در این مورد آنجاست که این سیاهچاله از طریق بررسی عملکرد سیستمی با نام «HR ۶۸۱۹» که با حضور دو ستاره از پیش شناسایی شده بود، کشف شد.

دیتریش باد، ستاره‌شناس بازنشسته در رصدخانه جنوبی اروپا (ESO) در گارچینگ آلمان گفت: این همان چیزی است که شما می‌توانید آن را سیاهچاله تاریک بنامید ؛ از این نظر که این سیاهچاله به معنای واقعی کلمه تاریک و سیاه است.

او گفت: ما فکر می‌کنیم این ممکن است اولین مورد از چنین کشف سیاهچاله‌ای به این روش در تاریخ باشد. البته این مسئله تنها نکته مهم درباره این سیاهچاله نیست، بلکه نزدیک‌ترین سیاهچاله تاکنون کشف شده نیز به شمار می‌رود.

از دیگر نکات جالب در این باره امکان مشاهده این سیاهچاله است، شما می‌توانید سیستم «HR ۶۸۱۹» را با چشم غیرمسلح ببینید. البته اگر در نیمکره جنوبی زمین زندگی کنید چنین امکانی را دارید که بدون نیاز به هیچ تلسکوپ یا دوربین شکاری آن را ببینید. البته در حال حاضر این اتفاق هم کمی دشوار است چرا که این سیستم و ستاره‌هایش به تازگی در حال خارج شدن از پشت خورشید است و مدتی طول می‌کشد تا در آسمان شب قابل مشاهده شود.

دانشمندان از سال‌ها پیش مطالعه «HR ۶۸۱۹» را به دنبال کشف گونه‌ای خاصی از ستاره‌ها آغاز کردند. آن‌ها به دنبال نوعی از ستاره‌ها بودند که چنان سریع بر روی محور خود می‌چرخند که تا مرز فروپاشی و متلاشی شدن پیش می‌روند. ستاره‌ی بیرون این سیستم نمونه بسیار خوبی از این دست ستارگان محسوب می‌شود. اما سلسله‌ای از رخدادها و حوادث باعث شده بود که این تحقیقات تاکنون به نتیجه خاصی دست پیدا نکند.

از طریق مطالعات انجام شده با استفاده از تلسکوپ ۲.۲ متری رصدخانه لا سیلا در شیلی مشخص شد که ستاره درونی این سیستم هر ۴۰ روز یک بار به دور یک شی نامرئی در حال چرخش است.

این شی نامرئی حداقل چهار برابر خورشید جرم دارد و با توجه به جرم و نامرئی بودن آن فرض می‌شود که تنها یک سیاه‌چاله می‌تواند این‌گونه باشد.

اخترشناسان تا به امروز در کهکشان راه شیری، تعداد اندکی از سیاهچاله‌ها را مشاهده کرده اند و با توجه به کشف این سیاهچاله می‌توانند سرنخ‌هایی را درباره مکان سیاهچاله‌های پنهان دیگری در این کهکشان بدست آورند. احتمالا صدها میلیون سیاه‌چاله در کهکشان راه شیری وجود دارد که ما فقط تعداد بسیار کمی از آن‌ها تاکنون شناسایی شده‌اند.

مطلب مرتبط: 

 

دیدگاه تان را بنویسید