بازی هایی هیجان انگیز بدون نیاز به وسیله!

این روزها که با تعطیلی بسیاری از مکان ها مجبور به گذراندن بخشی زیادی از اوقات در خانه هستیم، سرگرم کردن بچه ها به نوعی هنرمندی محسوب می شود!

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، این شرایط برای ما بزرگ‌ترها غیرقابل تحمل است چه  رسد به بچه‌ها که برای گردش و بازی در بیرون از خانه همیشه آماده‌باش و خستگی‌ناپذیر هستند. به‌عنوان پدر و مادر باید در این شرایط حامی بچه‌ها باشیم و به آن‌ها قوت قلب بدهیم و سعی کنیم سرگرمی‌های خلاقانه‌ای برای بازی در محیط خانه برای آن‌ها فراهم کنیم. در این پرونده قصد داریم سرگرمی‌های بی‌دردسری را معرفی کنیم که به‌راحتی در محیط خانه و با هر آن‌چه در خانه داریم قابل اجراست، تا برای چند ساعتی سر بچه‌ها را گرم کنیم و لحظات لذت‌بخشی را برای ایجاد روحیه و نشاط در آن‌ها به وجود آوریم

بروید به جست‌وجوی گنج

بازی پیداکردن گنج از روی نقشه را بچه‌ها دوست دارند. یک بازی تحرکی که به رشد ذهنی و جسمی کودک کمک می‌کند و به‌خاطر دنبال‌کردن نشانه‌ها باعث افزایش دقت می‌شود. ابتدا نقشه ساده خانه  شامل اتاق‌ها، راهروها، آشپزخانه و برخی از وسایل مهم خانه مثل مبل و تخت و... را با کمی چاشنی معماگونه بکشید. وسیله یا اسباب‌بازی را در نقطه‌ای از خانه مخفی‌کنید و حدود محل آن را در نقشه با علامت مشخص کنید.همچنین می‌توانید یک سری نشانه و سرنخ در جاهای مختلف خانه پنهان کنید، در هر نشانه آدرس نشانه بعدی را قرار دهید تا کودک در نهایت به جایزه خود که همان گنج با ارزش است برسد. نکته جالب این بازی جذابیت اش برای خودتان است، می‌توانید با کودکان هم گروه شوید یا با یکدیگر به رقابت بپردازید.

راه انداختن مسابقه آشپزی

یکی از مفرح‌ترین سرگرمی‌های مشارکتی بزرگ‌ترها با بچه‌ها، آشپزی‌های متفاوت و خلاقانه است و تا دل‌تان بخواهد برای انجامش وقت دارید. با نظارت خودتان از کودکان بخواهید در تهیه افطاری همکاری کنند یا خودشان شیرینی، کیک، ژله، سالاد و ... تهیه کنند و لذت ببرند. بازی با خمیرهای شیرینی، قالب‌زدن و تزیین غذا و شیرینی بهترین بخش آن برای کودکان و ترفندی برای آرام نگهداشتن آن‌ها در روزهای کسل‌کننده تعطیلات است! حتی می‌توانید با اعضای خانواده مسابقه آشپزی راه بیندازید، هر شب یک نفر آشپزی کند، میز افطار را با سلیقه خودش بچیند و غذا را سرو کند. بقیه به آشپز امتیاز بدهند و در نهایت برای برنده جایزه و نفر آخر هم وظیفه‌ای در نظر گرفته شود. مثلاً تا یک هفته ظرف‌های غذا را بشوید. با این روش باری هم از دوش مادران برداشته می‌شود!

بروید به یک گردش مجازی

با شرایط پیش آمده بیشتر سایت‌های گردشگری امکان تور دیجیتالی به شهرها و معروف‌ترین موزه‌های داخلی و خارجی را فراهم کرده‌اند. شما می‌توانید با گردشگری آنلاین در خانه و با کمک یک تور مجازی جذاب به سراسر دنیا بروید. دیدنی‌ترین مکان‌های گردشگری دنیا، قابلیت بازدید آنلاین یا سه بعدی برای هرچه واقعی‌تر به نظر رسیدن این گردش‌ها را دارد. لینک این مکان‌ها را با جست وجو در گوگل پیدا می‌کنید. هرچند این سرگرمی در دیگر روزهای سال هم جالب است و حتی می‌توان با بچه‌ها و با کمک گوگل ارث به دیدن خانه اقوام نیز رفت، البته از بالای پشت‌بام‌شان!

ساخت پادکست خانوادگی

مدتی است پدیده‌ای به نام پادکست در بین کاربران شبکه‌های مجازی طرفدار پیدا کرده است. به زبان ساده یعنی یک برنامه رادیویی سرگرم‌کننده یا آموزنده که توسط افراد مبتدی یا حتی برنامه‌سازان حرفه‌ای ساخته می‌شود. شما هم می‌توانید این برنامه را با کودکان‌تان بسازید. به این صورت که با یک گوشی تلفن، در حالی‌که شعر می‌خواند، داستان می‌گوید یا خاطره‌ای تعریف می‌کند، صدایش را ضبط کنید و اگر به برنامه‌های ویرایش صدا دسترسی دارید با یک موسیقی پس زمینه، برای اقوام و دوستان بفرستید. علاوه بر گویندگی یک یا چند فرزندتان، خودتان هم می‌توانید در صداسازی یا بازی در نمایش رادیویی آن‌ها را همراهی کنید. در مرحله پیشرفته‌تر می‌توانید حتی ویدئو بسازید و از هنرنمایی فرزندان‌تان فیلم بگیرید. این کار علاوه بر سرگرم کردن و وقت‌گذرانی، در بالا بردن اعتماد به نفس‌شان هم بسیار تاثیرگذار است.

خانه‌سازی در خانه

یک بازی بسیار هیجانی و کم‌خرج که یادآور تفریحات ساده زمان کودکی خود ماست. با چادر، بالشت، پتو، جعبه مقوایی، ملافه‌ و وسایل بازی، یک خانه بسازید و با بچه‌ها در خانه ساخته شده استراحت کنید و بعد از افطار، تنقلات بخورید. این سرگرمی اگرچه خانه را کمی به‌هم می‌ریزد اما چند ساعتی و برای چند روزی بچه‌ها را سرگرم خواهد کرد، پس خیلی سخت نگیرید. چند چوب جارو و تی و یک ملافه می‌تواند به شما در ساخت چادر کمک کند. یا با یک میز و چند صندلی در حالی‌که پتویی روی آن انداخته‌اید یک قلعه بسازید.

بازی با بولینگ خانگی

این بازی هیچ هزینه‌ای ندارد، تنها کافی است از چند بطری آب معدنی، نوشابه، دوغ و ... که در همه خانه‌ها وجود دارد استفاده شود. دور بطری‌ها را با چسب کاغذ بپوشانید و از بچه‌ها برای رنگ کردن‌شان کمک بگیرید. بطری‌ها را از آب یا هر چیزی که باعث سنگینی‌شان شود پر کنید، درشان را محکم ببندید و آن‌ها را درچهارردیف بچینید. مسیری را که قرار است توپ از آن قسمت به سمت بطری‌ها پرتاب شود ، با نوار چسب یا پارچه مشخص کنید. یک توپ متوسط آماده کنید و سوت شروع بازی را بزنید. البته بسته به توانایی دستان کودک، وزن بطری‌ها را با پر و خالی کردن تنظیم کنید.

برقراری تعادل روی نوارچسب‌

این بازی آسان‌تر از آن چیزی است که فکرش را می‌کنید. آن‌چه نیاز دارید، چند نوارچسب رنگی است. ابتدا بخشی از خانه را برای فضای بازی خلوت کنید، نوارچسب را به صورت مسیر مستقیم یا منحنی شکل برای راه رفتن بچسبانید. برای چالشی کردن این بازی می‌توانید قوانینی را هم برای چگونگی راه رفتن کودکان روی نوارها وضع کنید. مثلا برای راه رفتن روی نوار آبی، ملزم شوند یک دست را روی دست دیگر قرار بدهند یا روی نوار سبز، لی‌لی‌کنان راه بروند. کودک باید قوانین را دنبال کند و تنها روی نوارهای رنگی راه برود نه روی زمین، اگر پایش از روی نوارمنحرف بشود از بازی خارج می‌شود.

گل‌کاری در حیاط یا تراس

این سرگرمی را در اولویت قرار بدهید. پرورش و مراقبت گیاه، آرامش‌بخش و پر از انرژی مثبت است. گلدان‌های کوچکی از گل‌های غیرحساس در اختیار فرزندان‌تان قرار دهید و به آن‌ها مسئولیت مراقبت ازشان را بدهید. بچه‌ها با این کار حسی بسیار خوشایند را تجربه خواهند کرد. حالا اگر بتوانید به کمک‌شان سبزی و گیاهان خوراکی بکارید، مطمئن باشید که جذابیت این تجربه دوچندان خواهد شد. البته قبل از آن آموزش نکات علمی درباره میزان آب و نور لازم است. اگر شانس داشتن باغچه کوچکی در حیاط خانه را دارید، اندکی از وقت روزانه خودتان را با بچه‌ها به باغبانی، کندن علف‌های هرز، رسیدگی و آبیاری گل و گیاه‌ها صرف کنید. این کارها نوعی ورزش هوازی است که برای سلامت عضلات، افزایش قدرت، استقامت و انعطاف پذیری بدنی خود‌تان و بچه‌ها مفید است.

حدس زدن درباره جعبه لمسی

برای این بازی به یک جعبه مانند جعبه کفش و تعدادی از وسایل کودک که  داخل جعبه جا بگیرد نیاز دارید. دو طرف جعبه را دایره‌ای کمی گشادتر از دور دست کودک ببرید و وسایل را درون آن گذاشته و از کودک بخواهید با لمس کردن‌شان حدس بزند چه چیزهایی هستند. برای این که لبه جعبه دست کودک را خراش ندهد، دورتادور آن را با نوارچسب بپوشانید. این بازی به تقویت حواس، دقت و شناسایی اشیا در کودک کمک می‌کند. پیشنهاد می‌شود بازی را با اضافه‌کردن اشیاء با بافت‌های مختلف رقابتی‌تر کنید. از آن‌جا که بچه‌های کوچک‌تر برای فروبردن دست در جعبه ناشناخته کمی ترس دارند، این بازی را در ابتدا از خودتان شروع کنید و در مرحله بعد آن‌ها را شرکت بدهید.

کاغذبازی یا اوریگامی

قدیم‌ترها بازی‌های زیادی فقط با چند ورق کاغذ انجام می‌دادیم مثل ساخت قایق بادی، موشک، قورباغه جهنده، نمکدان و.... بد نیست به یاد دوران کودکی این بازی را به روش جدیدتری با عنوان اوریگامی یا همان هنر کاغذ و تا، تکرار کنیم. با جست‌وجو در اینترنت، الگوهای متنوع و جدیدی را می‌توانید پیدا کنید و با کاغذ ساده یا رنگی برای کودکان‌تان سرگرمی درست کنید. محصولات نهایی آن‌ها را می‌توانیم به شکل آویزی بالای تخت یا سردر اتاق‌شان آویزان کنیم. اوریگامی به کودکان شما صبوری، پیگیری در کار و خلاقیت را آموزش می‌دهد.

مجسمه‌سازی
 با خمیر خوردنی
با مخلوط کردن یک فنجان آرد، یک سوم فنجان آب و یک دوم فنجان نمک، کمی روغن و در صورت امکان رنگ‌های خوراکی، یک خمیر بی‌ضرر برای بازی و مجسمه‌سازی بچه‌ها درست کنید. غلظت و چسبندگی این خمیر را با کم و زیاد کردن آب و آرد تنظیم کنید. با این خمیر بچه‌ها می‌توانند به راحتی شکل‌های مورد علاقه‌شان را بسازند و بعد از خشک‌ شدن، آن‌ها را رنگ کنند. مزیت این خمیرها غیرشیمیایی بودن آن‌هاست که برای پوست و حتی در صورت خورده شدن، ضرر ندارند.

دیدگاه تان را بنویسید