بازاریابی و ویزیتوری چه تفاوتی دارند؟

می توان گفت تبلیغات به نوعی ریشه بازاریابی است و اما ویزیتوری شرایط متفاوتی دارد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، بسیاری از افراد تفاوت بازاریاب و ویزیتور را به صورت دقیق نمی دانند و گاهی این دو را با هم یکسان فرض می کنند، حال میخواهیم به بررسی تفاوت این روش با ویزیتوری بپردازیم.

ویزیتور

اگر نگاهی به روزنامه بیاندازید آگهی های استخدامی با عنوان "به یک بازاریاب نیازمندیم" بر خواهید خورد.شرکت هایی که به دنبال بازاریاب برای فروش محصولاتشان در فروشگاه ها و سوپرمارکت ها سطح شهر، می گردند. این شغل و این حرفه ویزیتوری نام دارد نه بازاریابی.

در این مطلب تفاوت بین بازاریاب و ویزیتور را برای شما توضیح خواهم داد.ویزیتوری شغلی است که بسیاری از شرکت های آگهی دهنده به دنبال آن هستند. ویزیتور فردی است که با مراجعه به فروشگاه ها و مکان های خرده فروشی، سعی دارد با استفاده از توانمندی ها و مهارت هایش محصولات شرکت های تولیدی را به فروش برساند.

 

تفاوت بین ویزیتوری و بازاریابی به اندازه ای است که میتوان این دو را از هم به سادگی تفکیک کرد اما به هر شکل برخی بر اساس باور های غلط و نابه جا این دو را یکی دانسته و ویژگی های مشترکی برایشان بر می شمرند.

ویزیتوری شغلی حساس و بسیار مهم است. ویزیتور ها اگر بتوانند یک محصول را به خوبی معرفی کنند و آنرا در بازار به اصطلاح خودشان جابیاندازند می توانند تاثیر فوق العاده بر فروش و موفقیت سازمانشان داشته باشند.

بسیاری ویزیتور را معادل بازاریاب می دانند! در حالی که ویزیتور اصولا به افرادی گفته می شود که اقلام مشخصی را به واحدهای مختلف فروش به صورت دوره ای می برند و از آن ها سفارش می گیرند.

پس از این مرحله، بعضی که تفاوت بازاریابی و ویزیتوری را می دانند،‌ آن را با تبلیغات اشتباه می گیرند. در صورتی که تبلیغات بخشی از فرایند بازاریابی پیشبردی محسوب می شود.

 

بازاریابی

بازاریابی

بازاریابی به فرایند شناخت نیازهای مشتری و بازار، کشف بازارهای جدید، ارتباط مناسب و موثر با مشتریان و حفظ و نگهداشت آن ها و جذب مشتریان جدید اطلاق می شود که در این بین تبلیغات نیز اهرمی برای عملیات بازاریابی به حساب می آید.

 

فروش = محصولی که موجود است را بفروشید

 

کار بخش فروش ساده است: این بخش باید آنچه موجود است را تبدیل به پول نقد کند. که یعنی سرنخ‌های فروش را تبدیل به مشتریانی می‌کند که به شرکت شما پول می‌دهند و اینکار، با تعامل مستقیم با مشتریان بالقوه برای متقاعدسازی آنها به خرید انجام می‌شود.

هر تجارتی دارای محصولات و خدمات مشخصی است که باید به فروش برسند. به این منظور، فروشندگان باید یک رابطه نزدیک با مشتری (و گاهی همکاران) داشته باشند، مسیر فروش را هموار کنند، مخالفت‌های مشتری را از بین ببرند و در مورد قیمت و شرایط فروش چانه بزنند. معمولاً هم بعد از فروش باید مطمئن شوند که دیگر نیروهای شرکت این نیاز مشتریان را برآورده می‌کنند.

 

بازاریابی = هم اکنون و در آینده، با مشتریان خود همسو شوید

هدف معمول بازاریابی این است که مشتریان بالقوه را به محصول یا خدمات شما علاقه‌مند کند و سرنخ فروشبه وجود آورد. بنابراین فعالیت‌های آن شامل موارد زیر می‌شود:

  • تحقیق دربارۀ مصرف کننده‌ها برای شناخت نیازهای بازار
  • توسعه محصولات خلاقانه که بتوانند نیازهای فعلی و آینده مشتریان را برآورده کنند
  • تبلیغات محصولات و خدمات برای بالا بردن آگاهی و ساختن برند
  • قیمت گذاری محصولات و خدمات برای بدست آوردن بیشترین سود در طولانی‌مدت

مطلب مرتبط: تکنیک ها و ترفندهایی ساده برای افزایش فروش

جالب ترین نکات کاربردی برای کسب رضایت مشتری

دیدگاه تان را بنویسید