جالب ترین نکات کاربردی برای کسب رضایت مشتری

کسب رضایت مشتری هدف کسب و کار هر برندی است

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس،اگر در حال مطالعه این مطلب هستید قطعا رضایت مشتری برایتان اهمیت داشته و قصد دارید آموزش های لازم در این مورد را به دست آورید. برای راه اندازی یک استارت آپ یا کسب و کاری نوپا، ۸۵ درصد بیزینس شما را مشتری تشکیل می دهد. در گذشته تلفن و ایمیل تنها راهی بود که از طریق آن با مخاطبان در ارتباط بودیم و با ارسال یک ایمیل آنها را از خدمات خود مطلع می کردیم. اما امروزه به دلیل گستردگی تکنولوژی راه های دیگری نیز برای ارتباط با مشتری وجود دارد.

مشارکت مشتری و در انتها به دست آوردن رضایت مخاطبان رو به افزایش است و کارآفرینانی که به این موضوع دقت می کنند، شاهد رشد قابل توجه برند و محصول خود خواهند بود. در این مطلب قصد داریم ۹ نکته در مورد کسب رضایت مشتری و چگونگی آن به شما عزیزان ارائه دهیم.

بهترین روش برای کسب رضایت مشتری کدامند؟

۱. باید برای کسب رضایت مشتری گوش دهید

تا به حال فکر کرده اید کسب رضایت مشتری چگونه است؟ یا چه فرایندهایی باعث رضایت و خوشحالی آنها می شود؟ خوب اولین فاکتوری که برای این معقوله نیاز است؛ گوش دادن به نیازهای آنهاست. باید به آنها گوش دهید، خواسته های آنها را بدانید و بر طبق آنها برنامه ریزی کنید. لازم نیست روند سازمانی خود را بر طبق نیازهای مشتری بنا کنید، فقط کافی است در بین کارهای روزمره ضروری ترین بازخوردها و اعتراضات مشتریان را پیاده سازی کنید.

۲. پاسخگو باشید

زمان پاسخگویی در بسیاری از صنایع بسیار حیاتی است. سعی کنید مخالفت را به حداقل برسانید و فقط در صورتی که مشتری از شما خدمات غیرمنطقی خواست،مخالفت کنید. بیش از حد مشتری را منتظر نگذارید زیرا هیچ کس دوست ندارد منتظر جواب باشد. تمرکز خود را بر روی پاسخ های سریع و باکیفیت بگذارید. اگر در سازمان خود فرصت رسیدگی به مشتری را ندارید حتما افرادی که در این زمینه، حرفه ای هستند را استخدام کنید تا به شما در کسب رضایت مشتری کمک کند.

۳. یک انسان باشید، نه یک ماشین

برخی اوقات چه بخواهیم چه نخواهیم درگیر زندگی ماشینی می شویم و تمام این ها زندگی و روحیات انسان را تحت تاثیر قرار می دهد. اما چیزی که مهم است، اینه که در حین پاسخگویی به نیازهای مشتری مانند یک انسان رفتار کنیم نه ماشین.

با پاسخ دادن به سوالات مشتریان با روی باز و حل شکایات آنها، استارت آپ و کسب و کارتان را منحصر به فرد جلوه داده و وفاداری مشتری چندین برابر خواهد شد. اگر بی حوصله و بی رمق جوابشان را بدهید، نباید انتظار بازخورد جالب و مثبتی باشید. مشتریان دوست دارند با آنها صمیمی و با احترام برخورد شود تا در مراحل بعدی نیز به سمت شما کشیده شوند. افرادی را استخدام کنید که سابقه برخورد و ارتباط با مشتری را داشته باشند.

۴. مشتریان خود را در جریان بگذارید

CRM نقش مهمی دارد اما از آن مهمتر در جریان گذاشتن مشتریان است. به این معنا که هر فعالیت جدید یا خدمات جدیدی که به مجموعه اضافه می کنید با یک پیامک، ایمیل، فیلم یا پادکست در سایت آنها را مطلع کنید. این مورد هم باعث ورودی به سایت شده هم اینکه آنها را به روز نگه می دارید؛ اهمیت دارد.

به این ترتیب شما نه تنها بر تجربه مشتریان اضافه می کنید بلکه موجب وفاداری مشتریان شده و کسب رضایت مشتری روز به روز افزایش می یابد. برای مثال محصول آموزشی کارآفرین موفق خود ساخته را تولید کرده و قرار است به فروش برسانید، با یک پیامک یا ایمیل مارکتینگ مشتریانی که در زمینه کارآفرین شدن و استارت آپ فعالیت می کنند را مطلع کنید.

۵. یک کارمند شاد یک مشتری شاد است

تمام این اسرارها برای راه های کسب رضایت مشتری به این دلیل است که فراموش نکنید؛ کدام کارمندان موجب این خشنودی می شوند. افرادی که در امور مشتریان سازمان شما مشغول به کار هستند، در به دست آوردن این فرایند نقش مهمی داشته و باید هر از چندگاهی آموزش های لازم را در جهت بهبود امور مشتریان ببینند. زمانی که به مرحله ای از وفاداری و شادی مخاطبان رسیدید؛ مطمئن باشید افراد درستی را در جایگاه مناسب استخدام کرده اید.

۶. مشکلات سازمان مهم هستند، اما نه به اندازه مشکلات مشتری

هرگز اجازه ندهید مسئله یا مشکل های سازمان در مقابل مشتری شما ارجحیت داشته باشند. اگر مشکلی برای محصولی که در دست مشتری ات پیش آمده، با خونسردی، بدون استفاده از ابزار سرزنش و متهم کردن آنها مشکل را حل کنید. اینکه مشتری را مداوم مخاطب قرار دهید و به نحوی مقصر بدانید شرایط را بدتر خواهد کرد. فقط باید راه های ارتباط با مشتری را بدانید.

۷. ایجاد آگاهی نام تجاری

برای پیدا کردن مشتری جدید نیز باید در زمینه نام تجاری خود فعالیت های بیشتری انجام دهید. زمانی که با مشتریان خود ارتباط میگیرید و در روز با آنها در تماس هستید از نام تجاری خود بیشتر استفاده کنید و کشش ایجاد کنید. یا حتی محتواهایی که درون سایت بارگذاری می کنید را با نام برند خود شروع کنید و قسمتی را به همراه ارزش افزوده به برند اختصاص دهید. از این طریق بیشتر شناخته شده و سریع بر سر زبان ها می افتید. پس برای کسب رضایت مشتری، ایجاد آگاهی نام برند شما نقش بسزایی خواهد داشت.

۸. سازماندهی کنید

استراتژی افزایش رضایت مشتری کار سختی است. اما اگر تداوم داشته باشد و در دستور کارتان قرار دهید تبدیل به روتین شده و نتیجه ای مثبت خواهد داد.

برای اینکه در کسب رضایت مشتریان موفق شوید باید، امور مشتریان باید با تمام قسمت های مختلف سازمان در ارتباط بوده و مشکلات را ارجاع دهد. حفظ مشتری شاد به کارکرد شما بستگی دارد. هر چه با همکاری بخش های دیگر مشتری را جذب کنید، برگشت سرمایه افزایش یافته و دارایی شرکت به ارقام هنگفتی می رسد.

۹. اندازه گیری و بهبود

در جهان هیچ چیز وجود ندارد که نتونیم آن را به نحو احسن انجام دهیم. خدمات دهی به مشتریان هم همینطور است. اگر به درستی و با استفاده از KPI انجام شود؛ خدمات مشتری سریع تر و بهتر پیش می رود.معیارهای کسب رضایت مشتری را اندازه گیری کنید و از آنها پیشنهادات و انتقادات بخواهید.

تجربیات خود را در زمینه جلب رضایت مشتری با ما در میان بگذارید و اجازه دهید ما نیز از ترفندهای شما بهره ببریم.

دیدگاه تان را بنویسید