جلسه آنلاین رئیس کمیته ملی المپیک با اصحاب رسانه؛

صالحی‌ امیری: حقوق المپیکی ها یکساله است/ به همه تعهدات پایبند بودیم و هستیم/ درباره بازنشستگی داورزنی اطلاعی ندارم

سیدرضا صالحی امیری گفت: پرداخت حقوق ورزشکاران المپیکی انجام خواهد شد اما در مورد زمان این موضوع در حال مذاکره هستیم.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس، سیدرضا صالحی‌امیری رئیس کمیته ملی المپیک امروز (شنبه) در کنفرانسی ویدئویی با خبرنگاران گفت: گزارش عملکرد دو ساله کمیته ملی المپیک در قالب برنامه پانزده‌گانه‌ای تهیه شده که به زودی در مورد آن اطلاع رسانی کامل انجام می شود. رسیدگی به ساختار و سر و سامان دادن به تشکیلات کمیته ملی المپیک و امور داخلی یکی از مهمترین اقدامات بود که انجام شده است.

وی در خصوص نشست هیئت اجرایی گفت: علیرضا دبیر در نشست امروز گزارش کامل از فدراسیون کشتی ارائه داد. به گفته وی بین 60 تا 70 میلیارد تومان هزینه برای پیشبرد اهداف و برنامه‌ای کشتی در سال جاری لازم است. از کسانی که پیش از این برای کشتی تلاش داشتند تشکر می‌کنم اما دبیر در هشت ماه گذشته تلاش زیادی برای ساماندهی وضعیت کشتی داشته است. ساماندهی نیروی انسانی، جذب منابع و اسپانسر از جمله دلایل آن است، ضمن اینکه دبیر زبان مشترک با اهالی کشتی دارد.

* پول ایران نزد IOC محفوظ است

صالحی‌امیری در پاسخ به سوالی درباره بودجه‌ای که IOC برای کشورها تعیین کرده و اینکه چگونه این پول را تحویل می‌گیرید، عنوان کرد: حدود 10.3 میلیون دلار افزایش بودجه بوده است. 10 قهرمان ماهی 500 دلار دریافت می‌کنند  و قرار است این پرداخت ادامه داشته باشد. چون امکان تبادل مالی نداریم به فدراسیون‌ها ریال پرداخت می‌کنیم و در حساب کمیته ملی المپیک ثبت می‌شود. بر مبنای نرخ بانک مرکزی این پول به ریال دریافت می‌شود. امسال تقاضاهای بیشتری برای سولیداریتی داریم.

* تعهد داریم حقوق المپیکی‌ها را پرداخت کنیم

صالحی‌امیری درباره حقوق به المپین‌ها، خاطرنشان کرد: ما مصوب کردیم به مدت یک سال هر کسی که سهمیه می‌گیرد. بخش اول را پرداخت کردیم اما با توجه به اینکه نیمسال دوم اردوها آغاز می‌شود این موضوع مطرح شده که مرحله دوم را آن زمان پرداخت کنیم. یا اینکه اوایل سال 1400 این حقوق را بدهیم. معادل 60 میلیون را تعهد داریم اما درباره زمان پرداخت مرحله دوم باید تصمیم‌گیری شود. ماهیانه 5 میلیون تومان برای ورزشکاران در نظر گرفته شده است.

رئیس کمیته ملی المپیک درباره حقوق مربیان هم گفت: در آیین‌نامه تعریف شده چگونه به مربیان این حقوق پرداخت می‌شود. اگر عزیزی نگرفته به خانم فرامرزیان مراجعه کرده تا جایی که پرسیدم حقوق به فدراسیون‌ها پرداخت شده است.

* 30 میلیارد تومان کمک نقدی به فدراسیون ها

وی درباره اینکه آیا در خصوص بودجه فدراسیون‌ها به نظر جامعی رسیده‌اید، گفت: جداول بودجه فدراسیون‌ها طراحی شده و اعداد مشخص است اما با یک پیش‌شرط. یعنی بودجه را طراحی کرده‌ایم با یک تفاوت نسبت به سال قبل. بودجه را اصولا بر 2 اصل می‌بندند، اینکه هزینه و مصارف به چه صورت است. شرایط خزانه الان مناسب نیست. توزیع بودجه مبنی بر 4 اصل است؛ اول کمک مستقیم و نقدی به فدراسیون‌ها. در سال 99 حدود 30 میلیارد کمک نقدی ما خواهد بود، معادل همین مبلغ هزینه‌های المپیکی، اعزام و رویدادهای ماست. این موضوع شامل خرید ارز هم می‌شود. ردیف سوم بودجه پرسنلی است که شامل حقوق، بیمه، مزایا و ... است. هزینه چهارم شامل زیرساخت‌ها و نگهداری سیستم‌هاست.

* تا پایان اردیبهشت پرداخت هایی به فدراسیون‌ها خواهیم داشت

صالحی‌امیری یادآور شد: در پرداختی به فدراسیون ها 10 درصد نسبت به سال قبل افزایش داریم اما به شرط وصول ارز از خزانه. تا پایان اردیبهشت یک نوبت پرداختی به فدراسیون‌ها خواهیم داشت. پیش‌بینی ما برای دریافت بودجه از خزانه، نیمه دوم اردیبهشت است. در مدتی که من اینجا هستم 100 درصد منابع فدراسیون‌ها را طبق تعهدی که داشتیم پرداخت کردیم. اعتقاد داریم مدیر نباید تعهدی بدهد که نمی‌تواند انجام دهد. ما بودجه مستقیم و ارزی تعهدمان را پرداخت کرده‌ایم. برای سال 99 منتظر خزانه هستیم. با دکتر نوبخت صحبت هایی در این زمینه داشته ام؛ به هر حال کشور در شرایط خاصی قرار دارد و بودجه را براساس مدیریت بحران می‌نویسند.

* سیاست ما انجام صد درصد تعهدات است

رئیس کمیته همچنین ملی المپیک یادآور شد: آنچه در تعهد دولت فعلا هست، حقوق و مزایاست. ما هم بخشی از این پازل هستیم. سیاست قطعی ما این است تعهدات را 100 درصد عملیاتی کنیم. دوم اینکه بودجه مصوب فدراسیون‌ها حدود 30 میلیارد است. سوم اینکه بودجه برای هزینه‌های آمادگی تیم‌های المپیکی، پاداش پای سکو، حمل و نقل، بلیت هواپیما، هزینه اقامت و هزینه‌های ارزی معادل بودجه مستقیم است. روند انجام تعهدات منوط به دریافت از خزانه است.

* تعیین الگو برای توزیع بودجه به فدراسیون‌ها

صالحی‌امیری در ادامه صحبت‌هایش در این کنفرانس خبری درباره اینکه برخی از فدراسیون‌ها به تعیین سقف، انتقاد داشتند و آیا نحوه تقسیم این دوره تغییر می‌کند، گفت: در 2 جلسه هیات اجرایی روی این موضوع بحث کردیم. بودجه نویسی مبنی بر شاخص معین در ورزش قهرمانی نیست اما هیات اجرایی مصوب کرده که آقای افتخاری با استفاده از ظرفیت نخبگان، الگویی را برای توزیع بودجه قهرمانی به هیات اجرایی بیاورد تا بعد از تصویب به هیات اجرایی بیاورد. شما 50 فدراسیون را فرض کنید، مثلا پایین‌ترین رقم هاکی یا گلف است تقریبا با 200 میلیون تومان. 

وی افزود: بالاترین رقم فرضا کشتی است. در این صورت اگر هاکی پایین‌تر باشد باید به ترتیب ضریب‌ها را مشخص کنیم. در این صورت منطقی برای توزیع منابع خواهیم داشت تا مبتنی بر شاخص‌ها که 10 گانه است بودجه را توزیع کنیم. سابقه رشته، مدال‌آوری، ظرفیت‌هایی که فدراسیون دارد، اولویت در ورزش کشور و ... بررسی می‌شود و بعد بودجه توزیع خواهد شد.

* حقوق المپیکی‌ها یکساله است

رئیس کمیته ملی المپیک در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه با توجه به تعویق یکساله المپیک 2020، شما فقط یک سال حقوق به ورزشکاران می‌دهید یا خیر، گفت: 60 میلیون تعهدی که ما داریم یک بار است و قابل تکرار نیست اما 10 نفری که سهمیه 500 دلاری IOC را دارند تکرار می‌شود.

* در پرداخت بودجه نقصی نداشتیم

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید به نظر می‌رسد کسانی که با شما رابطه خوبی دارند در پرداخت بودجه اولویت دارند، تصریح کرد: خواهش من این است اگر یک مورد در توزیع منابع 53 فدراسیون نقصی بوده بگویید. اگر یک مورد بیشتر از سقف توزیع منابع بودجه گرفته می‌شناسید بگویید. ما لیست را به بانک مرکزی می‌فرستیم و می‌گوییم براساس دستوری که دارند واریز شود.

* واکنش به خبر بازنشستگی داورزنی

صالحی‌امیری درباره احتمال کناره گیری روسای بعضی فدراسیون ها بخاطر قانون منع بکارگیری بازنشستگان از جمله محمدرضا داورزنی، گفت: لیستی در وزارت ورزش هست که باید افراد با سابقه 35 سال به بالا بازنشسته شوند وجود دارد اما اینکه شامل چه کسانی است من بی‌اطلاع هستم.

* درباره تعدیل نیرو با روسای فدراسیون‌ها صحبت می‌کنم

وی درباره تعدیل نیرو در فدراسیون‌ها به خاطر ویروس کرونا و اینکه این موضوع با صحبت کنار هم قرار گرفتن تضاد دارد، یادآور شد: تذکر به جا و درستی است. ما هم این مشکل را داریم. هتل‌ها و خوابگاه‌ها تعطیل هستند. ما 2 نفر را به خاطر عدم توانایی و عدم کارایی تعدیل کردیم اما امروز باز به این جمع بندی رسیدم که ممکن است برای خانواده‌هایشان مشکل ایجاد کند و تصمیم گرفتیم جای دیگری مشغول شوند. من دیدار با روسای فدراسیون‌ها این تذکر را مطرح می‌کنم. ما و وزارت باید راهکاری را پیش‌بینی کنیم. مثلا همه پایه حقوق را پرداخت کنند اما از تسویه خودداری کنند. اخلاق اقتضا می‌کند در شرایط سخت کنار هم باشیم.

* با تغییر شرایط تصمیمات جدیدی می‌گیریم

صالحی‌امیری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ممکن است ورزشکاران در این شرایط دچار مشکل مالی شوند، عنوان کرد: هر تعهدی باید عملیاتی شود. کسی حق ندارد در مدیریت ورزش تعهد دهد و بعد عملیاتی نشود. با ورزشکاران زیادی صحبت کرده‌ام که مدیران به آنها تعهدات مختلفی داده‌اند؛ مثلا یکی از ورزشکاران گفت رئیس قبلی فدراسیون به او 100 میلیون تعهد داده اما پرداخت نشده که ما پرداخت کردیم. یا سهراب مرادی که به او تعهد خانه داده بودند اما تحویل داده نشد. اگر ما می‌گوییم "نه" به معنای منفی نیست اما الان تعهدی ایجاد نمی‌کنیم. اگر شرایط خزانه تغییر کند تصمیم جدیدی می‌گیریم. تا الان که دولت به ما بودجه داده و روابط ما با دولت حسنه و برادری است.

* تلاش برای تمدید قرارداد اسپانسر

رئیس کمیته ملی المپیک همچنین درباره سوال خبرنگار جی پلاس درباره اسپانسر کاروان ایران در المپیک 2020 با توجه به تعویق یکساله این بازی ها، گفت: با 3 اسپانسر مذاکره کردیم و با یک اسپانسر به نام "ایران نوین" هم به توافق رسیده بودیم. با توجه به تعویق المپیک این قرارداد هم لغو شد. هفته آینده جلسه مجددی برای تمدید قرارداد و تمدید زمان خواهیم داشت که اگر نتیجه بگیریم اعلام می‌کنیم.

* مشکل افت ورزشکاران برای همه 206 کشور است

وی درباره اینکه به نظر می‌رسد با تعطیلی اردوها به نظر می‌رسد رشته‌های رکوردی با افت روبه‌رو شوند، آیا برنامه‌ای در این خصوص دارید، تصریح کرد: هر روز آقای سجادی و فخری این موضوع را بررسی می‌کنند. هفته آینده جلسه ستاد عالی را خواهیم داشت. قطعا افت داریم اما فراموش نکنید این مشکل فقط برای ما نیست بلکه 206 کشور با آن روبه‌رو هستند. فقط ستاد مبارزه با کرونا شروع تمرینات را اعلام کند همه ظرفیت‌ها فعال می‌شوند. فخری پیشنهاد داده برای ورزشکاران برنامه‌ای داشته باشیم و تجهیزات را به خانه‌هایشان یا محیط دربسته ببریم. این موضوع در حال بررسی است. اگر تمرینات همچنان ممنوع باشد به سمت تامین تجهیزات و تمرینات ورزشکاران به صورت انفرادی می‌رویم.

* کمیسیون‌ها در اردیبهشت جلسات خود را برگزار می‌کنند

صالحی‌امیری درباره اینکه کمیسیون‌ها چه برنامه‌ای در این بحران کرونا دارند، گفت: کسی پیش‌بینی این وضعیت را نمی‌کرد. نیمه اول فروردین تعطیل بود و الان فدراسیون‌ها کار مجازی را آغاز کرده‌اند. با روسا صحبت می‌کنم تا جلسات را به صورت مجازی برگزار کنند. ما امکانات سالنی هم داریم. کمیسیون‌ها فرهنگی، بانوان، رسانه جلسات خود را گذاشته‌اند و بقیه هم اردیبهشت جلسات خود را می‌گذارند.

* ارائه 2 راهکار برای کمک به المپیکی‌ها

وی همچنین در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه اگر شرایط قرنطینه ادامه یابد تجهیزات را به خانه‌هایشان می‌برید آیا بهتر نیست فضایی را برایشان در نظر بگیرید، عنوان کرد: این تصمیم فنی است و من درباره آن دخالت نمی‌کنم. همکاران ما به دنبال پیدا کردن سازوکار و گفت‌وگو هستند؛ 2 شکل تعیین شده یکی اینکه در منزل آنها فضایی ایجاد کنیم و تجهیزات را ببریم به خانه آنها یا اینکه ورزشکاران در محیط مناسب تمرین کنند. وضعیت کنونی تمدید شود یکی از 2 راه را انجام خواهیم داد تا شرایط ورزشکاران تغییر نکند.

* بعد از کرونا موضوع لباس کاروان را پیگیری می‌کنیم

صالحی‌امیری درباره لباس کاروان ایران خاطرنشان کرد: در حال نهایی کردن بودیم. از مجموعه طرح‌های ارائه شده به مدل‌های کمی رسیدیم. گروه‌های طراح در کمیته به صورت زنده برنامه خود را اجرا کردند، داوران هم دیدند. در مرحله نهایی کردن برای تولید بودیم که با این شرایط مواجه شدیم. بعد از کرونا شرایط را پیگیری می‌کنیم. نمونه نهایی شده را فراخوان می‌دهیم تا اسپانسر دوخت لباس‌ها مشخص شود.

خبر مرتبط؛

اما و اگرهای بازنشستگی چند مدیر در وزارت ورزش/ داورزنی: هر وقت بگویند برو، می روم

دیدگاه تان را بنویسید