حرف های امیر غفور درباره سفر پرماجرایش به ایران و همسفرانی که کرونا داشتند!

پشت خط زن ایرانی تیم والیبال لوبه گفت: شیوع کرونا از این جهت که من فرصت داشتم تا به خوبی استراحت کرده و بهبود پیدا کنم، خوب بود و از این جهت که با بهبود شرایط من مسابقات تعطیل شد، بد بود.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس،‌ امیر غفور، بازیکن 28 ساله تیم ملی والیبال ایران و لوبه ایتالیا است که تیم ‌های بزرگی در جهان آرزوی داشتنش را دارند و تجربه ‌های بسیاری را در دو سال گذشته با حضورش در لیگ ایتالیا کسب کرده است.

غفور متولد 16 خرداد 1370 در کاشان است که با 202 سانتی‌ متر قامت و 90 کیلوگرم وزن، 12 سال پیش مدال طلای نوجوانان آسیا را بر گردن انداخت، 11 سال پیش مدال نقره نوجوانان جهان را برد، 10 سال پیش مدال نقره جوانان آسیا را بر گردن آویخت و 9 سال پیش یعنی در سال 2011 به تیم ملی بزرگسالان ایران دعوت شد.

او از همان ابتدا با درخشش فوق‌ العاده ‌اش جای خود را در ترکیب تیم ملی والیبال ایران محکم کرد. غفور با اسپک ‌هایی در ارتفاع 354 سانتی ‌متری، کاپ بهترین اسپکر مردان آسیا را در سال 2013 به خود اختصاص داد و در جریان مرحله نهایی لیگ جهانی 2014 که با مقام چهارمی ایران همراه بود نیز از سوی کارشناسان فدراسیون جهانی به عنوان «سلاح امتیازآوری ایران» لقب گرفت.

در دو سال اخیر نیز عملکرد درخشان امیر غفور در باز‌ی های ملی و باشگاهی ادامه داشت. او که فصل قبل به تیم مونزا ایتالیا پیوست، با عملکرد عالی خود در اولین فصل حضورش در سری ‌آ، از ستاره ‌های لیگ ایتالیا بود و این فصل نیز به تیم قدرتمند لوبه پیوست تا یکی از ستاره‌ های این تیم باشد. غفور در این فصل با تیم لوبه قهرمان جام باشگاه ‌های جهان شد و این برای اولین بار در تاریخ بود که یک بازیکن ایرانی این عنوان مهم را کسب می ‌کند.

قهرمانی در جام حذفی ایتالیا نیز عنوانی دیگر بود که او در دومین فصل حضورش در ایتالیا، آن را تجربه کرد. غفور در مسابقات ملی نیز در سال گذشته درخشان ظاهر شد و با عملکرد عالی خود، نقش مهمی در موفقیت ‌های تیم ملی داشت. در پایان لیگ ملت ‌ها 2019 او با کسب 249 امتیاز، عنوان ارزشمند امتیاز آورترین بازیکن این رقابت‌ ها را به دست آورد و در مسابقات قهرمانی مردان آسیا نیز به عنوان بهترین قطر پاسور برگزیده شد.

در پی شیوع ویروس کرونا تمام مسابقات ورزشی در اروپا تعلیق یا تعطیل شد. رقابت‌های سری آ ایتالیا هم از این قاعده مستثنی نبود.امیر غفور، پشت خط زن تیم ملی ایران که فصل پیش به لوبه ایتالیا پیوسته بود، پس از تعطیلی مسابقات سری آ به کشور بازگشت.

امیر غفور، پشت خط زن ارزشمند والیبال ایران درباره مسائل مختلفی از جمله بازگشتش به ایران، آخرین شرایط انتخاب سرمربی تیم ملی، شیوع ویروس کرونا، شرایط مصدومیتش و ... اظهارنظر کرد که متن مصاحبه وی را در ادامه می‌خوانید:

* سفر پرماجرا به ایران و همسفرانی که کرونا داشتند!

غفور درموررد بازگشتش از ایتالیا به ایران، اظهار داشت: من جمعه شب وارد ایران شدم؛ البته پروازم به ایران با دردسرهایی هم همراه بود، چون از رم پرواز مستقیمی به تهران نبود مجبور شدم راهی فرانسه شوم و از آنجا به ایران بیایم. برای رسیدن به تهران کار چندان آسانی نداشتم، اما به هر حال تحمل قرنطیه آن هم در یک کشور دیگر و تنهایی بسیار سخت بود. به همین دلیل تصمیم گرفتم به ایران بازگردم و در کنار خانواده‌ام باشم.

وی ادامه داد: به محض اینکه هواپیمای ما در ایران نشست، تمام مسافران به صورت مستقیم توسط مسئولان وزارت بهداشت راهی یکی از هتل‌های تهران شدند تا دوران قرنطینه را سپری کنند. دیدن این شرایط تا حدود خیلی زیادی از نگرانی‌ها ما کم کرد، چون خیال‌مان راحت شد که در ایران همه چیز تحت کنترل است. ما 48 ساعت در قرنطینه ماندیم و مسئولان شرایط خوبی را برای ما فراهم کرده بودند. فردای آن روزی که به ایران رسیدیم، از تمام مسافران تست کرونا گرفتند و یک روز بعد هم جواب آزمایش‌ها آمد.

پشت خط زن ملی‌پوش تیم والیبال لوبه گفت: خوشبختانه جواب آزمایش من منفی بود، اما شاید برایتان جالب باشد که جواب آزمایش چند نفر از بین مسافران مثبت بود. این در شرایطی بود که آنها هیچ علائمی نداشتند و به صورت عادی نمی‌توانستیم تشخیص دهیم که آنها به کرونا مبتلا هستند. شرایط به گونه‌ای بود که آنها خودشان هم متعجب شده بودند.

غفور ادامه داد: پس از اینکه دو روز در هتل ماندیم توسط مسئولان به ما اعلام شد که می‌توانیم به زندگی عادی بازگردیم. چند مسافری هم که به کرونا مبتلا بودند در قرنطینه ماندند تا روند درمانی آنها طی شود. من هم بعد از این ماجرا بلافاصله راهی کاشان شدم تا اگر قرار است دوران قرنطینه را سپری کنم، در کنار خانواده‌ام باشم.

* کولاکوویچ مربی باشخصیتی بود

وی درمورد فسخ قرارداد ایگور کولاکوویچ، سرمربی تیم ملی والیبال ایران عنوان کرد: در ابتدا باید از کولاکوویچ به دلیل تمام زحماتی که در مدت حضورش در ایران کشید، تشکر کنم. به هر حال تیم ملی ایران نتایج نسبتاً خوبی همراه با این سرمربی کسب کرد که از جمله آنها می‌توانم به کسب مدال برنز رقابت‌های قهرمانی قاره‌ها اشاره کنم که برای اولین بار به دست آمد. تمام عناوینی که در این دوره کسب شد، ارزشمند بود. کولاکوویچ مربی باشخصیتی بود که غیر از بحث مربیگری به گونه‌ای با بازیکنان رفتار می‌کرد که همه ارتباط خوبی با وی داشتند. من خودم بسیار با وی راحت بودم و قطعاً همچنان ارتباطم را با او حفظ خواهم کرد.

* مربی باید بیاید که سرعت صعود ایران را افزایش دهد

غفور در پاسخ به این سوال که در شرایط کنونی چه گزینه‌ای باید هدایت تیم ملی را برعهده بگیرد، خاطرنشان کرد: درمورد داخلی یا خارجی بودن گزینه نمی‌توانم اظهارنظر کنم، اما باید بگویم که والیبال ایران نیاز به فردی دارد که بتواند سرعت روند صعودمان را افزایش دهد. به هر حال والیبال ایران در حالت عادی و با توجه به شرایطش یک روند صعودی نسبی دارد. برای حفظ همین روند خیلی از مربیان می‌توانند گزینه باشند، اما باید فردی انتخاب شود که بتواند این سرعت را افزایش دهد.

* هنوز تصمیمی برای فصل آینده نگرفته‌ام

پشت خط زن تیم ملی والیبال ایران درمورد پیشنهادهایی که برای فصل آینده به او شده است، اظهار داشت: از لیگ‌های مختلف پیشنهادهایی دارم که این امر کاملاً طبیعی است. هر ورزشکاری در پایان هر فصل ممکن است با چندین پیشنهاد روبرو شود، اما مهم این است که بتوانیم بهترین انتخاب را داشته باشیم. از روسیه و لهستان گرفته تا قطر و کره‌جنوبی پیشنهاداتی به من رسیده است.

وی افزود: ابتدا باید به چند نکته اشاره کنم. اول اینکه قرارداد من با لوبه یک ساله بود و عملاً کارم با این تیم تمام شده است. نکته دوم اینکه اولویت خودم برای ادامه بازی سری آ ایتالیا است. بدون شک در این بین باید تیمی را انتخاب کنم که حداقل همسطح لوبه بوده و از نظر مالی هم شرایط ایده‌آلی داشته باشد. اوضاع مالی باشگاه‌ها در سری آ با توجه به اتفاقاتی که رخ داده چندان تعریفی ندارد و به همین دلیل خیلی از بازیکنان هنوز مذاکرات جدی را با باشگاه‌ها شروع نکرده‌اند.

غفور گفت: بحث اسپانسری و مالی در تیم‌های اروپایی خیلی جدی و مهم است. در خبرها خواندم که خیلی از بازیکنان و ستاره‌های تیم‌های مختلف در سری آ به دلیل مشکلات مالی تیم‌های خود را ترک کردند که از جمله آنها می‌توانم به مت اندرسون و لئال و... اشاره کنم. حتی شنیدم در پلاس‌لیگا چند تیم در فصل آینده حضور نخواهند داشت که تمام این اتفاقات اثرات کرونا بر اقتصاد و ورزش است.

* 70درصد از قراردادها پرداخت شده است

پشت خط زن ایرانی تیم والیبال لوبه درمورد اینکه گفته شده باشگاه‌های ایتالیایی تصمیم دارند 30 درصد از قرارداد بازیکنان با کاهش دهند، تصریح کرد: در ایتالیا اینگونه است که قرارداد به 10 قسط تقسیم شده و هر ماه به حساب بازیکنان واریز می‌شود. فدراسیون اعلام کرده که فعلاً 70 درصد از قراردادها پرداخت شود که این یعنی 7 قسطی که تا الان باید پرداخت می‌شد و برای مابقی ملبغ قرارداد باید جمع‌بندی شود. حالا در این بین باشگاه‌ها اعتقاد دارند که نباید پول بیشتری پرداخت شود و بازیکنان معتقدند که نهایتا 10 تا 15 درصد از قراردادها باید کاهش پیدا کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر 70درصد از مبلغ قراردادها در تیم ما به همه پرداخت شده و 30درصد باقی مانده که هنوز تصمیمی در مورد آن گرفته نشده، چراکه صحبت‌هایی مبنی بر برگزاری ادامه رقابت‌ها هم مطرح می‌شود که باید دید تصمیم مسئولان چه خواهد بود. تعطیلی رقابت‌های سری آ در ایتالیا حواشی زیادی به همراه داشت و چند نفر از مسئولان سازمان لیگ ایتالیا هم بابت این اتفاق استعفا کردند.

* می‌توانستیم قهرمان سری آ شویم

بازیکن تیم والیبال لوبه ایتالیا درباره عملکرد این تیم در فصل جاری گفت: تیم والیبال لوبه شاید فصل را خوب شروع نکرد و در سوپرجام موفق نشد، اما بعد از آن، تیم رفته‌رفته به ثبات خوبی رسید و نیم فصل اول لیگ را بدون باخت پشت سر گذاشت. در جام باشگاه‌های جهان که در برزیل برگزار شد، خیلی خوب کار کردیم و قهرمان شدیم. در جام حذفی هم بسیار خوب عمل کردیم. دو مسابقه خیلی سخت انجام دادیم و با شکست پروجا در دیدار نهایی که از بهترین بازی‌هایی بود که تا به حال دیده‌ام، قهرمان شدیم. فکر می‌کنم اگر لیگ ادامه پیدا می‌کرد این شرایط را داشتیم که عنوان قهرمانی را به خود اختصاص دهیم.

* اولویتم حضور در سری آ است

غفور در پاسخ به این سوال که چقدر احتمال دارد فصل آینده در سری آ و در لوبه بازی کند، خاطرنشان کرد: واقعیت این است که سری آ قوی‌ترین لیگ والیبالی جهان است. من اولویتم حضور در سری آ است و دلم می‌خواهد در یکی از بهترین تیم‌های این کشور بازی کنم. پیشنهادهایی که به دستم رسیده هم پیشنهادهای خوبی هستند، اما من اکثر آنها را همان ابتدا رد کردم. در شرایط کنونی واقعاً نمی‌توان درمورد آینده اظهارنظر کرد و باید منتظر ماند. من دو سال پیش هم در آخرین لحظات با تیم مونزا قرارداد امضا کردم که خوشبختانه از اتفاقاتی که برایم افتاد هم راضی بودم.

* شیوع کرونا برای من هم خوب بود و هم بد!

ستاره والیبال ایران درمورد آخرین شرایط مصدومیتش، عنوان کرد: دو هدف در روند درمان مصدومیت من مد نظر باشگاه و برنامه‌های آماده‌سازی‌ام قرار داشت. نخست این که مصدومیت برطرف شود و دوم این که از نظر جسمانی، به شرایط مناسب و ایده‌آل برای شروع مسابقات برسم. با توجه به شرایط ویروس کرونا در ایتالیا و قرنطینه اعمال شده در این کشور، چند ماه سی‌تی‌اسکن و یا ام.آر.آی جدیدی انجام ندادم اما یک ماه قبل از سال جدید شمسی که انجام دادم، مشکل مصدومیتم ۷۰ تا ۸۰ درصد برطرف شده بود. به نظرم در این مدت نیز ۲۰ تا ۳۰ درصد باقی مانده نیز بهبود یافته و تمریناتم را نیز شروع کردم و رفته رفته به آمادگی لازم دست پیدا می‌کنم.

وی ادامه داد: من تمرینات توپی را شروع کرده بودم، پرش داشتم و تقریباً آماده شده بودم که شیوع ویروس کرونا دوباره همه چیز را تعطیل کرد. شیوع این ویروس برای من هم خوب بود و هم بد؛ از این جهت که من فرصت داشتم تا به خوبی استراحت کرده و بهبود پیدا کنم، خوب بود و از این جهت که با بهبود شرایط من مسابقات تعطیل شد، بد بود. به هر حال برای یک ورزشکار رسیدن به دوران اوج بعد از مصدومیت خیلی سخت است. من داشتم رفته رفته این مراحل را طی می‌کردم که متاسفانه کرونا شیوع پیدا کرد و مسابقات تعطیل شد.

* برگزاری المپیک در سطح پایین و بدون تماشاگر بی‌معنی بود

پشت خط زن تیم ملی والیبال ایران درخصوص تعویق مسابقات المپیک، اظهار داشت: بدون شک المپیک مهمترین رویداد ورزشی جهان به شمار می‌رود و حضور در این رقابت‌ها، سقف آرزوی هر ورزشکاری است. همه ورزشکاران و قهرمانان می‌جنگند تا ابتدا سهیمه حضور در این مسابقات را کسب کنند و سپس در بهترین شرایط خود وارد این میدان بزرگ شوند. فکر می‌کنم مسئولان تصمیمی منطقی گرفتند که مسابقات را به تعویق انداختند، چون اگر قرار بود المپیک در سطح پایین، بدون حضور تماشاگران و با کمترین هیجان برگزار شود، اصلاً جذاب نمی‌شد. به خوبی می‌دانم که این تعویق ممکن است به خیلی‌ها آسیب‌های جدی برساند، اما باید شرایط اکثریت و سلامتی مردم و ورزشکاران را در نظر گرفت.

* امیدوارم آرامش به جهان بازگردد

ستاره والیبال ایران در پایان ابراز امیدواری کرد که انشالله هرچه زودتر آرامش به ایران و تمام جهان بازگردد و گفت: امیدوارم دنیا هرچه زودتر به شرایط عادی بازگردد. می‌دانم که خیلی از مردم در شرایط کنونی سختی‌های زیادی را تحمل می‌کنند. امیدوارم با رعایت نکات بهداشتی هرچه زودتر ویروس کرونا ریشه‌کن شود. فکر می‌کنم در حال حاضر سلامتی مردم باید دغدغه اصلی همه باشد و پس از آن باید به ورزش فکر کرد. در عین حال توصیه می‌کنم که مردم در دوران قرنطینه هم ورزش را فراموش نکنند.

 

دیدگاه تان را بنویسید