به دنبال یک مربی شایسته هستیم

داورزنی: احتمالا تیم‌ملی والیبال در سال 99 فعالیت جدی نخواهد داشت

رئیس فدراسیون والیبال، گفت: هنوز به جمع بندی کامل برای انتخاب سرمربی نرسیده‌ایم و به دنبال فردی شایسته برای هدایت این تیم هستیم.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، محمدرضا داورزنی در گفت‌وگوی تلویزیونی درباره نحوه انتخاب سرمربی تیم ملی والیبال، افزود: ابتدا باید توضیح مختصری درباره سی سال گذشته والیبال بدهم. قبل از حضور خولیو ولاسکو، والیبال ایران شاهد حضور مربیانی از کشورهای ژاپن، کره‌جنوبی، روسیه و سایر کشورها بود، اما والیبال ایران در رتبه‌های پنجم یا ششم آسیا متوقف بود. هرچند گهگاهی مقابل تیم‌هایی مثل استرالیا فاتح میدان بودیم، اما در مقابل تیم‌های کره‌جنوبی، ژاپن و چین، نتیجه را واگذار می‌کردیم.

 

رئیس فدراسیون والیبال ادامه داد: تا سال ۸۵ عملکرد تیم ملی والیبال به گونه‌ای بود که توقعی در جامعه برای قهرمانی این تیم در آسیا وجود نداشت. اما از سال ۸۵ به بعد، سیاست‌گذاری و هدف‌گذاری در والیبال تغییر کرد و استراتژی جدیدی برای آن تعریف شد.

 

داورزنی با بیان این که استفاده از مربیان طراز اول جهان در دستور کار فدراسیون قرار گرفت، گفت: در ابتدا از زوران گائیچ که سابقه طلای المپیک هم داشت، استفاده کردیم. این مربی در سال ۲۰۰۷ وارد ایران شد که علاوه بر تیم ملی ایران، با تیم باشگاهی روسیه نیز قرارداد داشت و رقم قابل توجهی هم از روس‌ها دریافت می‌کرد که نمی‌توانست از آن بگذرد.

 

وی در ادامه به هدایت تیم ایران از سوی زنده‌یاد حسین معدنی اشاره کرد و گفت: در سال ۲۰۱۱ اهداف بزرگی از جمله قهرمانی در آسیا، بازی‌های آسیایی، حضور در لیگ جهانی و المپیک برای والیبال ایران تعریف شد که خیلی‌ها رسیدن به این اهداف را غیرممکن می‌دانستند. به همین دلیل، همکاری با ولاسکو آغاز شد که حضورش در ایران نقطه عطفی در والیبال کشورمان محسوب می‌شود.

 

داورزنی به نقل از بهروز عطایی تاکید کرد: ولاسکو تغییراتی در نگاه و تفکر والیبال ایران ایجاد کرد. وجهه قالب عملکرد ولاسکو، توان مدیریتی او بود و با کارهای روانشناسی، روی ذهن بازیکنان و والیبال ایران کارکرد.

 

وی در ادامه به درخواست دولت آرژانتین برای بازگشت ولاسکو به این کشور اشاره کرد و گفت: به ناچار و شاید به رغم میل باطنی ولاسکو، همکاری والیبال ایران با این مربی خاتمه یافت. در آن مقطع بعد بررسی‌های کامل، اسلوبودان کواچ را انتخاب کردیم که در دو سال، عنوان مربی برتر سال را به دست آورده بود.

 

رئیس فدراسیون والیبال با اشاره به این که کواچ به دلیل حضور در تیم ارومیه، از والیبال ایران نیز شناخت خوبی داشت، گفت: این مربی با حاصل کار ولاسکو، نتایج خوبی کسب کرد که بهترین نتایج تیم ایران تا آن زمان بود. اما سال بعد آن، والیبال ایران با هدایت کواچ عملکرد خوبی نداشت و به ناچار با توجه به هدف صعود به المپیک، به دنبال گزینه دیگری برای هدایت تیم ملی رفتیم و تیم ایران با لوزانو بعد از ۵۲ سال به المپیک راه یافت.

 

داورزنی با یادآوری مشکلات شخصی که برای لوزانو همزمان با سال المپیک پیش آمد، تصریح کرد: این مشکلات و اتفاقات، به تیم ایران نیز آسیب زد و در نهایت با جایگاه پنجمی مشترک، تیم ملی والیبال ایران به کار خود در المپیک ۲۰۱۶ پایان داد.

 

وی به بررسی‌های مختلف فدراسیون والیبال برای انتخاب سرمربی تیم ملی بعد از لوزانو اشاره کرد و گفت: در آن مقطع، با توجه به بررسی‌های انجام شده و پرونده کاری ایگور کولاکوویچ، هدایت تیم ایران را به این مربی سپردیم. تصمیم گرفتیم قراردادی دو به علاوه دو با این مربی ببندیم که بعد از مسابقات قهرمانی جهان ۲۰۱۸ و بررسی عملکردش، دو سال دوم همکاری را شروع کنیم. در سال ۲۰۱۸ از یک سو تغییرات در مدیریت فدراسیون والیبال به وجود آمد و بنده به وزارت ورزش رفتم و از سوی دیگر، اتفاقاتی به وجود آمد که منجر به تمدید قرارداد کولاکوویچ شد.

 

وی در ادامه به مشکلات ایجاد شده در ایران و جهان به واسطه شیوع و گسترش ویروس کووید ۱۹ و بیماری کرونا، اشاره کرد و گفت: به دلیل این اتفاقات، به احتمال زیاد تیم ملی والیبال ایران در سال ۹۹ فعالیت جدی نخواهد داشت و به همین دلیل، به همکاری فدراسیون با این مربی خاتمه دادیم تا کولاکوویچ نیز دستش برای قرارداد با تیم‌های دیگر باز باشد.

 

رئیس فدراسیون والیبال وی با بیان این که قرارداد کولاکوویچ با فدراسیون در تاریخ ۱۹ آوریل به پایان رسید و حقوق نامبرده نیز به زودی پرداخت می‌شود، تاکید کرد: در ادامه مسیر رشد والیبال، باید ابتدا توقع مردم از این رشته ورزشی را به خوبی درک کنیم، سپس برای رسیدن به این اهداف گام‌های درست برداریم. مردم توقع دارند که تیم ملی والیبال ایران، علاوه بر حفظ جایگاه هشتمی خود در جهان، برای ارتقای آن نیز تلاش کند.

 

وی با یادآوری این که هدف والیبال ایران در بازی‌های المپیک توکیو، قرار گرفتن در جمع چهار تیم برتر و رفتن روی سکو است، گفت: برخی دوستان اعتقاد دارند که این هدف یک آرمان است و شاید دست نیافتنی باشد، اما من باور دارم که اگر بخواهیم، با تکیه بر کار و تلاش و برنامه‌ریزی، می‌توانیم روی سکو برویم.

 

داورزنی در پاسخ به این پرسش که مربی آینده تیم ملی ایرانی یا خارجی است؟ و آیا با گزینه‌ای گفت وگو شده است، تاکید کرد: فدراسیون والیبال تا کنون با هیچ فردی برای هدایت تیم ملی والیبال ایران صحبت نکرده است و اسامی اعلام شده در رسانه‌ها، از سوی ایجنت‌ها مطرح شده‌ است.

 

دیدگاه تان را بنویسید