طراحی کیبورد مخصوص نابینایان توسط گوگل

شرکت گوگل به تازگی قابلیت جدیدی را به برنامه TalkBack بر روی سیستم عامل‌های اندروید اضافه کرده تا افراد نابینا و کم‌بینا نیز بتوانند از این طریق به دیگران پیام دهند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، در حالی که تمامی حس‌های انشان از اهمیت بالایی برخوردارند، افراد عموما بر روی حس بینایی خود تکیه می‌کنند. علت این امر نیز می‌تواند آن باشد که مغز آدمیزاد قسمت بیشتری را نسبت به جمع تمامی حس‌ها به پردازش و ذخیره اطلاعات دریافت شده از طریق بینایی اختصاص می‌دهد.

از همین جهت، بسیاری از افراد نابینا و کم‌بینا در این دوره با مشکلاتی برای کنار آمدن با دنیای فناوری برخوردارند. برای این اشخاص تایپ کردن یک پیام ساده می‌تواند بسیار سخت باشد و یا حتی به یک سخت افزار الحاقی نیاز داشته باشد.

بر اساس گزارش‌های اخیر به نظر می‌آید شرکت گوگل سعی دارد تا شرایط را برای افراد نابینا کمی آسان‌تر سازد. طبق اطلاعات منتشر شده این شرکت یک قابلیت جدید را برای کیبورد برنامه TalkBack سیستم عامل اندروید طراحی کرده است که از زبان و الفبای نابینا‌ها، بریل، پشتیبانی می‌کند. آن طور که بر روی صفحه بلاگ رسمی این برنامه نوشته شده، قابلیت جدید کیبورد TalkBack یک زبان بریل مجازی است که مستقیما بر روی گوشی‌های هوشمند اندرویدی قرار خواهد گرفت.

AndroidOnlineNewsImage (5)

این برنامه سریع به هیچ نرم افزار و سخت افزار دیگری برای فعالیت نیاز ندارد و در هر حالت کاربران می‌توانند از آن استفاده بهینه داشته باشند. نحوه استفاده از این برنامه به طریقی است که کاربران می‌بایست انگشتان اشاره، میانه و حلقه هر دو دست خود را بر روی صفحه گوشی هوشمند قرار دهند. برنامه که از شش زاویه و نقطه برخوردار است در زمان برخورد هر انگشت صدای مشخصی را پخش می‌کند.

در این برنامه ترکیب لمس کردن صفحه با انگشتان متفاوت یک حرف جدید را به وجود می‌آورد. برای مثال برای نوشتن حرف A کاربران تنها کافیست بر روی نقطه ۱ کلیک کنند و برای نوشتن B آن‌ها لازم دارند تا نقاط یک و دو را همزمان لمس کنند. این ویژگی جدید بسیار سریع است و می‌توان گفت شباهتی نیز به خط بریل بر رویی کاغذ دارد چرا که هر نقطه روی نمایشگر گوشی نشانگر نقاط بر روی کاغذ است.

مطلب مرتبط: ویژگی جالب گوگل که نشان می‌دهد که چه فیلم‌هایی را در سینما‌ها دیده اید

 

دیدگاه تان را بنویسید