یادداشت پزشک:

آیا کرونا می‌تواند از طریق هوا منتشر شود؟

زمان زنده ماندن ویروس کرونا در هوا هنوز تحت بررسی است و پژوهش ها در این زمینه در مراحل مقدماتی خود به سر می برند و اعلام نتیجه قطعی نیازمند پژوهش های بیشتر است. در برخی پژوهش ها این زمان را چند ثانیه و در برخی دیگر دو تا سه ساعت برآورد کرده اند.

لینک کوتاه کپی شد
یک پزشک از آخرین پژوهش ها درباره احتمال انتقال ویروس کرونا از طریق هوا نوشته است.
به گزارش جی پلاس به نقل از الجزیره انگلیسی، در این یادداشت آمده است:
 
1. در این مقاله یکی از پزشکان به تشریح آن چه ما درباره انتقال ویروس کرونا می دانیم و آن چه نمی دانیم، می پردازد.
2. راه اصلی انتقال ویروس «شیوع از طریق قطرات تنفسی» است؛ یعنی در هنگام سرفه و عطسه فرد مبتلا، قطرات تنفسی حاوی ویروس از بدن وی خارج می شوند و  فرد دیگر در هنگام تنفس و یا با لمس سطوحی که قطرات تنفسی روی آن نشسته است و سپس دست زدن به دهان، بینی یا چشم ها،  آن ها را به بدن خود وارد می کند. 
3. زمان زنده ماندن این ویروس در هوا هنوز تحت بررسی است و پژوهش ها در این زمینه در مراحل مقدماتی خود به سر می برند و اعلام نتیجه قطعی نیازمند پژوهش های بیشتر است. در برخی پژوهش ها این زمان را چند ثانیه و در برخی دیگر دو تا سه ساعت برآورد کرده اند. یافته های برخی پژوهش ها نشان می دهد در شرایط مناسب، این ویروس حتی ممکن است در قطرات بسیار ریزتر در هوا تا چند ساعت معلق باقی بماند.
4. در شرایط آزمایشگاهی ویروس کرونا رفتاری شبیه ویروس های معلق در هوا از خود نشان می دهد؛ اما در نمونه های بررسی شده از محیط واقعی، معلق ماندن ویروس در هوا تأیید نشده است.   
5. در یکی از پژوهش نشان داده شده است ویروس کرونا در شرایط بهینه، روی مقوا تا 24 ساعت و روی پلاستیک و استیل تا 3 روز زنده می ماند؛ بنابراین نظافت سطوح با الکل 60 تا 70 درصد یا سفید کننده های خانگی ضروری است. 
6. یکی دیگر از شیوه های انتقال این ویروس از طریق مدفوع است. این ویروس می تواند از طریق دستگاه گوارشی وارد بدن شود. اما این راه انتقال شایع نیست.  
7. شستن دست ها و ضدعفونی سطوح بهترین راه های مبارزه با ویروس کرونا هستند.

دیدگاه تان را بنویسید