آمار کل ابتلا به کرونا در جهان به بیش از 86 هزار و جان‌ باختگان به 2978 نفر رسید. نزدیک به 42 هزار نفر تاکنون در سراسر جهان از این بیماری بهبود یافته‌ اند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، فرماندار واشنگتن چند ساعت پس از اعلام نخستین مورد مرگ بر اثر آلودگی به ویروس کرونا در آمریکا، وضع فوق العاده اعلام کرد. 

در بیانیه فرماندار واشنگتن، به همه نهاد‌های دولتی دستور داده شد از همه منابع و امکانات لازم برای آمادگی و پاسخ به شیوع ویروس استفاده کنند و همچنین در صورت لزوم از گارد ملی واشنگتن استفاده شود.

این بیانیه اندکی پس از آن منتشر شد که فرماندار واشنگتن مرگ نخستین نفر در آمریکا بر اثر آلودگی به ویروس کرونا را اعلام کرد.

مقامات تاکنون چهار مورد آلودگی به این ویروس در آمریکا اعلام کرده اند که منشا هیچ یک از آنها مشخص نیست و این بدان معناست که ممکن است این ویروس در حال شیوع در میان مردم در برخی مناطق باشد.

این چهار مورد عبارتند از دو نفر در کالیفرنیا، یک نفر در اورگان، و یک نفر در ایالت واشنگتن است.

 

آمریکا؛ کمبود ماسک و مواد ضدعفونی 

شیوع ویروس کرونا در آمریکا و افزایش بی سابقه تقاضای کالای پایه‌ ای و همچنین محصولات بهداشتی از جمله ماسک و دستکش‌ های یکبار مصرف، فروشگاه‌ های زنجیره‌ ای و دولت آمریکا را برای تامین این نیاز‌ها با مشکل مواجه کرده است.

 شرکت تولید کننده محصولات حیاتی «اس او اس» معمولا هشت نوع ماسک فیلترداراز جمله ماسک‌ های سنتی جراحی و ماسک‌ هایی را تولید می‌ کند که در برابر آلودگی‌ های خاص مثل دود ناشی از آتش سوزی از فرد حفاظت می‌کند. اما اس او اس اکنون حتی عدد دانه ماسک در قفسه‌ های فروشگاهی خود ندارد.

درحالی که مردم در تلاش برای حفاظت از خودشان در برابر  ویروس کرونا و ذخیره سازی مواد غذایی درصورت قرنطینه هستند، مغازه‌ های سراسر کالیفرنیای جنوبی با افزایش تقاضای کالا‌های مرتبط با سلامت، مواد غذایی و دیگر مایحتاج مواجه شده اند. این احساس اضطرار زمانی تشدید شد که مرز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ های واگیر آمریکا به مردم این کشور توصیه کرد برای شیوع ویروس کرونا آماده باشند.

تاکنون 67 مورد ابتلا به ویروس کرونا در آمریکا تایید شده است. پیش از این نیز یک شهروند 60 ساله آمریکایی بر اثر ابتلا به این ویروس درگذشته بود، منتها او هنگام ابتلا و مرگ در ووهان چین بود و نه داخل خاک آمریکا.

 

چین؛ 2870 مورد مرگ

با ثبت 35 مورد جدید مرگ در چین شمار تلفات ویروس کرونا در این کشور به 2870 نفر افزایش یافت. همچنین با ثبت 573 مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا در چین شمار افراد مبتلا به این ویروس به 79824 نفر افزایش یافت.

بیش از نیمی از کل مبتلایان به ویروس جدید کرونا در چین درمان و از بیمارستان مرخص شده اند.

 

کره جنوبی؛ افزایش مبتلایان به 3526 مورد

با ثبت 376 مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا در کره جنوبی، شمار افراد مبتلا در این کشور به 3526 نفر افزایش یافت.

آمار قربانیان ویروس کرونا در کره جنوبی 17 نفر اعلام شده است.

 

نخستین مورد کرونا در ارمنستان

دفتر نخست وزیری ارمنستان نخستین مورد آلودگی به ویروس کرونا را در این کشور گزارش کرد.

 

تایلند؛ نخستین مورد مرگ

یک مقام بخش بهداشت و درمان تایلند نیز اعلام کرد: نخستین مرگ ناشی از ویروس کرونا در تایلند ثبت شده است.

یک شهروند 35 ساله تایلندی مبتلا به کرونا‌ویروس درگذشت. در اواخر ژانویه، پزشکان بیماری وی را عفونت تب دنگی تشخیص داده بودند و در اوایل فوریه، آزمایشات ابتلا به کرونا‌ویروس را نشان داد.

به گفته نمایندگان وزارت بهداشت، از ابتدا وضعیت بیمار بحرانی ارزیابی شده بود. وی از اواخر ژانویه که تشخیص اولیه به وی داده شد، بیمارستان را ترک نکرده بود.

 

ژاپن؛ توقف فروش اینترنتی ماسک 

دولت ژاپن از شرکت‌ های بازرگانی اینترنتی خواست تا موقتا فروش آنلاین ماسک‌ های صورت و ضدعفونی کننده را به منظور جلوگیری از سودجویی عرضه کنندگان خرد از تقاضای افزایش یافته این محصولات در بحبوحه شیوع ویروس کرونا متوقف کنند.

وزارت صنعت و تجارت ژاپن اعلام کرده است فروشندگان خرد تا 14 مارس زمان دارند تا کالا‌های انبار شده خود را به قیمت مناسب به فروش برسانند.

تقاضا برای خرید ماسک و مواد ضدعفونی کننده در هفته‌ های اخیر افزایش یافته و این امر باعث شده مشتری‌ ها در پشت در داروخانه‌ ها و سوپرمارکت‌ ها برای تامین این کالا‌ها صف بکشند.

در پی افزایش تقاضای این کالاها، خرده فروش‌ ها کالا‌های انبار‌های خود را در سایت‌ های مناقصه به قیمت گزاف ارائه کرده اند که این مسئله مشکل را پیچیده‌ تر کرده است.

 

ترکیه؛ لغو پروازها از مبدا یا به مقصد ایتالیا، عراق و کره جنوبی

«فخرالدین کوجا» وزیر بهداشت ترکیه اعلام کرد که به دلیل شیوع ویروس کرونا تمامی پروازها از مبدا یا به مقصد ایتالیا، عراق و کره جنوبی لغو می‌شود.

فخرالدین کوجا اضافه کرده است که از بامداد یکشنبه این مقررات اجرا می شود.

به گفته وی هم اینک مرزی زمینی با عراق نیز بسته شده است.

 

ایران؛ اتهامات ناعادلانه کرونایی آمریکا

به گزارش اسپوتنیک، «ضمیر کابلوف» مدیر دپارتمان آسیا در وزارت خارجه روسیه و نماینده رئیس جمهور در امور افغانستان معتقد است که اتهامات آمریکا نسبت به ایران در خصوص عدم همکاری در رابطه با آمار مبتلایان به ویروس جدید کرونا، ناعادلانه است.

کابلوف در این خصوص گفت:«ما اطلاعات در این مورد را از ایران دریافت می‌ کنیم. من شخصا هر روز اعلامیه های نمایندگان ایران درباره تعداد مبتلایان به این ویروس را در فضای رسانه‌ای می‌ خوانم. آمریکایی‌ ها خیلی‌ ها از جمله چینی ‌ها و دیگران را در مخفی کردن اطلاعات مربوط به ویروس کرونا متهم می‌ کنند. برای من قضاوت کردن در این باره که آیا این خبرها درست است یا غلط دشوار است اما فکر می‌ کنم که در رابطه با ایرانی ها این برخوردی ناعادلانه است.»

 

استرالیا؛ اولین مرگ بر اثر کرونا

مسئولان بهداشت استرالیا از نخستین فوتی در این کشور بر اثر ویروس کرونا خبر دادند. این قربانی 78 سال سن داشت.او بعد از خروج از کشتی تفریحی دایموند پرینسس ژاپنی تحت قرنطینه قرار گرفت و در نهایت بعد از چند روز در بیمارستان بیرث جان خود را از دست داد.

«اندرو رابرتسون» مسئول بهداشت در غرب استرالیا گفت: به خانواده این قربانی کرونا تسلیت می گویم. متاسفانه این نخستین فوتی در کشور ما بر اثر ویروس کرونا بود. جایی برای نگرانی و وحشت نیست. بدون شک این ویروس در استرالیا منتشر نشده است.

مقامات استرالیایی اعلام کردند که همسر این فرد هم مبتلا به ویروس شده است اما وضعیت او خوب است.

طبق اعلام آخرین آمارها تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در استرالیا به 25 نفر رسیده است.

 

یمن؛ تلاش امارات برای آلوده‌ سازی یمنی‌ ها به کرونا

وزیر بهداشت یمن در سخنانی اعلام کرد که امارات قصد دارد بیماران مشکوک به ابتلا به ویروس کرونا را به یمن اعزام کند.

«احمد المتوکل» وزیر بهداشت یمن از توطئه کرونایی امارات متحده عربی علیه این کشور پرده برداشت. المتوکل امارات را مسئول تلاش برای شیوع کرونا در یمن دانست. وی با بیان اینکه هنوز هیچ مورد مشکوک ابتلا به کرونا در میان شهروندان یمنی وجود ندارد، گفت: رژیم امارات تلاش دارد که بیماران و افراد مشکوک ابتلا به کرونا در کشورش را به شهر‌های عدن و المخاء اعزام کند.

وزیر بهداشت یمن گفت: ما از سازمان‌ های مسئول می‌ خواهیم تا در این رابطه مسئولیت خود را بر عهده بگیرند و مانع اقداماتی از این دست از سوی امارات شوند.

 

تاثیر کرونا بر بورس

گسترش ویروس کرونا در بازارهای جهانی یک بحث جهان شمول بوده که تمام کشورها را درگیر خود کرده است. طبیعتا این حادثه که جهان گیر است اقتصاد دنیا را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد.

ماجرای کرونا بحث صنعت گردشگری دنیا ، صنعت هواپیمایی، آژانس ها و صنعت حمل ونقل و … را تحت تاثیر قرار داده و بر این اساس به طور طبیعی بازارهای مالی که بر مبنای خدمات و تجارت عمل می‌ کنند تجارت بین کشورها به شدت تحت تاثیر قرار می‌ گیرد. بر همین اساس در حال حاضر بورس‌ های جهان ریزش شدیدی داشته‌ اند.

در هفته گذشته 3 تریلیون دلار از ارزش کل بازارهای سرمایه از بین رفته است و وال استریت سقوط سنگینی داشته است. شاخص نزدک و شاخص داوجونز هم ریزش های شدیدی داشته‌ اند. شیوع ویروس چینی باعث فرار سرمایه‌ گذاران از بازار دارایی‌ های ریسک پذیر شده است. ترس از گسترش ویروس کرونا می‌تواند اقتصاد جهان را به رکود بکشاند.

اقتصاد چین بعد از آمریکا دومین اقتصاد بزرگ دنیاست که بر اثر کرونا دچار رکود اقتصادی در تمامی حوزه‌ ها از جمله تولید شده است. 

 

**********

آمار کل ابتلا به کرونا در جهان به بیش از 86 هزار و جان‌ باختگان به 2978 نفر رسید. نزدیک به 42 هزار نفر تاکنون در سراسر جهان از این بیماری بهبود یافته‌ اند.

در 31 دسامبر سال 2019، مقامات چینی از شیوع ذات الریه پنومونی ناشناخته در شهر ووهان در بخش مرکزی این کشور (استان هوبی) به سازمان بهداشت جهانی اطلاع دادند. کارشناسان عامل ایجاد کننده بیماری را شناسایی کرده اند، این یک ویروس جدید است. سازمان بهداشت جهانی شیوع این بیماری را فوریتی با اهمیت بین المللی تشخیص داد و نام رسمی آن را بیماری COVID-19 گذاشت.

دوره نهفتگی کرونا 14 روزه است و علائم بیماری بعد از آن آشکار می‌ شود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.