واکنش سعید راد به داوری جشنواره فجر درباره جواد عزتی

پس از اعلام نامزدهای سیمرغ بلورین رشته‌های مختلف سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر، یک سوال در فضای رسانه‌های سینمایی مطرح شد؛ چرا جواد عزتی در میان نامزدهای بازیگری جایی ندارد؟ پاسخ این سوال اما به طور مبهم داده شد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، اولین‌بار مازیار میری در گفت‌وگو با فریدون جیرانی از اشتباه‌شان در پافشاری نکردن برای انتخاب جواد عزتی به عنوان بهترین بازیگر نقش مکمل جشنواره فجر ۳۸ گفت. اینکه در مقابل چه کسی باید پافشاری می‌کردند اما سوالی بود که خیلی زود در فضای مجازی گمانه‌زنی بر سر آن شکل گرفت و در نهایت همه فلش‌ها به سمت یک نفر چرخید. سعید راد که پیش از این در یک گفت‌وگو به شدت از جواد عزتی به خاطر بازی در «هزارپا» و سکانس رقص در این فیلم انتقاد کرده بود، هر چند بعدها در مصاحبه‌های دیگری از علاقه به این بازیگر گفته بود اما این موضوع نتوانسته بود اظهارنظر قبلی را از خاطرها پاک کند. کم کم خبرهای درگوشی‌ای پیچید که از عصبانیت سعید راد در مقابل اصرار داوران به قرار گرفتن نام جواد عزتی در میان نامزدها حکایت داشت. این موضوع اما در حد همان خبر در گوشی باقی ماند و هیچ‌گاه تایید نشد. 

حال سعید راد در اولین واکنش پس از این اتفاق در گفت‌وگو با مصطفی امامی در برنامه رادیویی همه شایعات را تکذیب کرده و از علاقه‌اش به جواد عزتی گفته است. این گفت‌وگو را در ادامه بخوانید.

این سوال را برای این می‌پرسم که پاسخش باید در تاریخ ثبت شود. چه شد که جواد عزتی در میان نامزدها نبود؟

من در حال حاضر به هیچ عنوان درباره جشنواره صحبت نمی‌کنم چون کوچک‌ترین حرف من دوباره در فضای مجازی حاشیه‌سازی می‌کند. اما فقط به یک چیز اشاره می‌کنم ما ۹نفر بودیم که این هشت نفر همه مورد تایید من هستند و همه از آدم‌های متخصص و حرفه‌ای در این زمینه که چندین بار در جشنواره‌های مختلف خانه سینما و چندین جشنواره فیلم فجر حضور یافته‌اند و من هم از آنها یاد گرفتم. اما چیزی که هست این است که من نمی‌دانم این افرادی که حمله می‌کنند چرا متوجه نیستند؟ من اگر تا این اندازه قدرت داشتم، در پنج جایزه‌ای که مورد علاقه من بود دخالت می‌کردم اما من نتوانستم دخالت کنم.

اما اگر پاسخ ندهید از سکوت شما سو استفاده می‌شود.

نکته‌ای که وجود دارد این است که من تا به حال آقای عزتی را ندیده‌ام، تنها کارهای زیبای ایشان را دیده‌ام و به همین سبب هم ایشان را بسیار دوست دارم. جواد عزتی یکی از بازیگران مورد علاقه من است. موضوع این است که همه فکر کردند چون من چند کار خوب از رضا عطاران مثل «ورود آقایان ممنوع» دیدم که به عقیده من بی‌نظیر بود و با آن فیلم یک حرکت بازیگری نو را وارد ایران کرد و مردم و آمار هم این مورد را تایید می‌کنند  اما چون نقدی که نسبت به فیلم «هزارپا» انجام دادم یک مقدار غلیظ بود، حالا همه فکر می‌کنند من هنوز روی آن موضوع مسئله دارم اما هرگز این‌گونه نیست چون این افراد آمده‌اند و توانایی‌های خودشان را ثابت کرده‌اند و خوشبختانه مورد استقبال مردم هم قرار گرفتند، من که نمی‌توانم تنهایی با سیل جمعیت مقابله کنم، مردم این فیلم‌ها را دوست دارند. اگر من یک روزی خواستم درباره جشنواره فیلم فجر صحبت کنم، یک زمانی صحبت می‌کنم که این سر و صداها بخوابد. 

پس این موضوع که شما با جواد عزتی مشکل شخصی داشته‌اید را رد می‌کنید؟

اصلا مشکلی وجود ندارد. چون من تا به حال ایشان را از نزدیک ندیده‌ام. در جشنواره، پنج فیلم از ایشان دیدم، شاید یک‌سری از کارهایش مورد سلیقه من بوده اما ممکن است هشت نفر دیگر رای نداده باشند. آقای جواد عزتی حتی در فهرست مقدماتی هیات داوران نیز نبودند که در مرحله بعد بخواهند جزو لیست اصلی باشند. نکته‌ای که وجود دارد این است که به طور کلی رای نیاوردند، اما شاید من به ایشان رای داده باشم ولی چون رای‌ها مخفی بوده و همه ما با دقت از رای‌ها حفاظت می‌کردیم، مشکلی وجود نداشت، چون من با تمام این داوران پیش از این هم همکاری‌های متعدد داشتم که سه تا از کارگردانان به نام سینمای ایران هم در آن هستند. تنها نکته‌ای که مورد بحث ما بود این بود که می‌گفتند سعید، تو چه قدر شیطان و اکتیو هستی!

من متاسفم برای کسانی که گفتند سعید راد برای اینکه جواد عزتی رای نیاورد عصبانی شده و جلسه را ترک کرده.

اصلا چنین موردی وجود ندارد، این‌ها همه شایعات فضای مجازی است و من آنقدر از این موارد دیدم که تحملم بسیار بالاست.

 

دیدگاه تان را بنویسید