چند روزی همقدم با شهید اندرزگو-۱۳

عجله شهید اندرزگو برای خروج از قم چه بود؟

آنقدر سریع مجبور بودند از قم خارج شوند که جانمازی که برای نماز مغرب پهن شده بود به اقامه نماز عشا نرسید. شهید اندرزگو و بانویش را می گویم.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس - منصوره جاسبی: تازه نماز مغرب بانو(1) تمام شده بود و هنوز برای نماز عشا قامت نبسته بود که یکباره شهید اندرزگو(2) به او گفت که خیلی زود وسایلی را که مورد نیاز و ضروری است جمع کن که باید به سمت تهران برویم.(3) 

آنقدر سریع مجبور بودند مهدی(4) را برای رفتن آماده کنند که جانماز بانو همانطور پهن گوشه اتاق ماند و در گوشه ای دیگر هم خربزه هایی که برایش قاچ کرده بود در سینی ماند.

بانو از سید پرسید که خب چرا اینقدر باعجله که پاسخ شنید: اگر تا یکی دو ساعت دیگر اینجا بمانیم ساواک سر می رسد.

سید خیلی سریع ماشین گرفت و راهی تهران شدند و بعدها متوجه شدند که یک ساعت بعد ساواک به داخل خانه ریخته اما دستش از پیدا کردن آنها خالی مانده بود.

با دو ساکی که از وسایل ضروری جمع کرده بودند به تهران رسیدند و راه خانه آقای چایچی(5) را که اطراف میدان خراسان بود در پیش گرفتند.

یکی دو روزی را آنجا ماندند و در این مدت کوتاه سید مجبور شد با چند قیافه مختلف بیرون برود و برگردد و خواهر بانو را هم که همراهشان بود به خانه عمویش رساندند و بعد از دو روز آقا یک پیکان با یک راننده ای که برای بانو ناشناس بود گرفت بی آنکه بانو بداند مقصدشان کجاست و بعد از ساعت ها متوجه شد که راهی مشهد هستند.

بانو به اینکه نپرسد کجا می روند عادت کرده بود و هیچ وقت گله و شکایتی نمی کرد.

حوالی ساعت دو بامداد بود که به مشهد رسیدند و با وجود اینکه آقا بسیار به رعایت مسائل شرعی حساس بود اما مجبور شد که اتاقی با دو تخت در یک مسافرخانه بگیرد. راننده روی یک تخت آن طرف اتاق، سید روی زمین و بانو و سید مهدی هم روی تختی در طرف دیگر اتاق خوابیدند.

صبح بعد از سفارش هایی به راننده، از او خواست که آنجا بماند تا برگردد و سید مهدی و بانو را به خانه ای برد و سپس پیش راننده برگشت و بعد از دادن مقداری پول به او، خواست که فعلا تهران نرود و به کسی هم چیزی نگوید.

سید همه این کارها را برای احتیاط انجام می داد.(6)

 

1. کبری سیل سه پور، همسر شهید.

2. شهید سید علی اندرزگو که در تیم ترور حسنعلی منصور، نخست وزیر وقت شرکت داشت، ساواک که از یافتن او مأیوس شده بود، به طور غیابی حکم اعدام وی را صادر کرد. او با چهره ها و نام های مختلف سال ها بعد از این ترور به زندگی پرداخت تا اینکه شب نوزدهم ماه مبارک رمضان سال 57 شناسایی و به شهادت رسید. همسرش او را آقا خطاب می کرد.
3. آن روزها در قم اقامت داشتند.
4. سید مهدی اندرزگو، فرزند شهید که در آن ایام یک ساله بود.
5. چایچی یا چای فروش.
6. برگرفته از خاطره همسر شهید.

دیدگاه تان را بنویسید