سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد؛

مدرکی دال بر ناپدید شدن کرونا در فصل گرما در دست نیست

رویترزنوشت: ‌«از این فکر که ویروس کرونا مانند آنفلوآنزا عمل می‌کند دست بکشید.»

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، «فرض ما باید این باشد که ویروس ظرفیت این را دارد که به شیوع خود ادامه دهد. اینکه بگوییم این ویروس هم مانند آنفلوآنزا در تابستان ناپدید می‌شود، امیدی واهی خواهد بود. البته امیدواریم که این‌گونه باشد که در این صورت موهبتی الهی خواهد بود اما نمی‌توانیم این‌گونه فرض کنیم و در حال حاضر مدرکی دال بر آن (ناپدید شدن ویروس در فصل گرم) در دست نیست. بنابراین باید همین حالا با ویروس مبارزه کنیم.» این بخشی از گفته‌های دکتر مایکل رایان، رییس برنامه اورژانس سازمان بهداشت جهانی بود که روز جمعه در نشست خبری این سازمان اعلام شد. رویترز با انتشار این بخش از نشست، نوشت: ‌«از این فکر که ویروس کرونا مانند آنفلوآنزا عمل می‌کند دست بکشید.»

در توصیه‌های بهداشتی صحبت از شست‌وشوی دست‌ها با آب گرم و صابون است و گرم کردن نان قبل از مصرف و البته تسلی دادن مردم که با پختن مواد غذایی دیگر نباید نگران وجود ویروس روی آنها بود. شاید همین‌ها باشد و مقایسه مدام کرونای جدید با آنفلوآنزا که سبب شد این تصور در ذهن‌ها ایجاد شود که کرونا با گرم شدن بهار قرار است بساطش را جمع کند و به قول رییس برنامه اورژانس سازمان بهداشت جهانی «ناپدید شود.» اما در حقیقت هنوز هیچ مدرک علمی مبتنی بر اینکه تغییر فصل قرار است به موج شیوع کرونا پایان دهد، وجود ندارد. حدود دو هفته قبل بود که نشریه آتلانتیک در گزارشی به احتمالات موجود در مورد شیوع کرونا پرداخت. در همین گزارش بود که مارک لیپسیچ، استاد اپیدمولوژی دانشگاه هاروارد در مورد حدس و گمان‌هایی که در میان بخشی از متخصصان این حوزه وجود دارد، صحبت کرده بود. او پیش‌بینی کرده است که در سال میلادی پیش‌رو جمعیتی بالغ بر 40 تا 70درصد کره‌زمین به ویروس کرونا آلوده خواهند شد و البته تاکید کرده که چنین تخمینی به این معنا نیست که همه مبتلایان قرار است علایم شدیدی از بیماری را حس کنند یا بروز دهند. این استاد دانشگاه گفته است که یکی از احتمالات موجود در مورد این بیماری این است که تبدیل به یکی از بیماری‌های فصلی شود: ‌«اگر بیماری با همین حال حاضرش قدرت به حرکت خود ادامه دهد فصل «سرماخوردگی و آنفلوآنزا» ممکن است تبدیل به «فصل سرماخوردگی، آنفلوآنزا و کووید19» شود.»

تاکید متخصصان بهداشت و سلامت بر این است که نمی‌توان با امید بستن به موضوعاتی که هنوز دلیلی علمی برای اثبات آنها وجود ندارد، از شدت مبارزه با بیماری و رعایت موارد بهداشتی مربوط با آن کاست. سازمان جهانی بهداشت از کشورها خواسته است تا همچنان موضوع شیوع گسترده کرونا را در اولویت‌های خود نگه دارند. یکی از موضوعات مهم مبارزه با تمام توان با گسترش این بیماری این است که هیچ کشوری در دنیا نیست که امکانات بیمارستانی کافی برای شیوع حداکثری بیماری را داشته باشد و به همین دلیل است که سازمان جهانی بهداشت سعی دارد میزان ابتلا به این ویروس و به دنبال آن بالا رفتن موارد ملزم به بستری و مراقبت بیمارستانی را در کشورهای مختلف در پایین‌ترین حالت ممکن نگه دارد.

دیدگاه تان را بنویسید