کرونا باعث مراجعه کمتر اهداکنندگان خون شده است

سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: بیماران تالاسمی که از مصرف کنندگان همیشگی خون هستند توجه داشته باشند که خون مورد نیاز آنها، در مراکز درمانی و بیمارستانی تامین است و نگران تامین خون و همین طور کیفیت خون نباشند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس،  بشیر حاجی بیگی روز یکشنبه افزود: اکنون در برخی استان ها میزان اهدای خون کاهش یافته که به دلیل ترس مردم از کرونا و تعطیلی مدارس و دانشگاه ها و حضور کمتر در جامعه است که استقبال کمتری هم برای اهدای خون می شود.

وی ادامه داد: خون مورد نیاز  کشور با استفاده از شبکه خون رسانی ملی تامین می شود و با تقویت این شبکه، خون و فرآورده های خونی مورد نیاز  بیمارستان ها و مراکز درمانی تامین می شود.

سخنگوی سازمان انتقال خون با بیان اینکه تا این لحظه همه خون مورد نیاز بیمارستان ها و مراکز درمانی تامین شده، تاکید کرد: سازمان انتقال خون با تقویت شبکه خون رسان کشور اجازه نمی دهد که هیچ اشکالی در توزیع خون به بیمارستان ها و مراکز درمانی پیش بیاید.

حاجی بیگی اعلام کرد: اهدا کنندگان  و همین طور بیماران نیازمند به خون توجه و اطمینان داشته باشد که برای تمام مراجعه کنندگان اهدای خون معاینات پزشکی و مشاوره های پزشکی لازم انجام می شود و حتی اگر اهدا کننده ای علائم سرماخوردگی داشته باشد، خون اهدا نمی کند و این فرد تا یک ماه و تازمان بهبودی کامل از اهدای خون معاف است و بعد ازسپری شدن این زمان و سلامتی کامل می تواند خون اهدا کند.

وی با تاکید بر اینکه ذخایر خون کشور قابل قبل است و در این زمینه مشکلی نداریم، گفت : متولی تامین خون و فرآورده های خون در کشور سازمان انتقال است و خون مورد نیاز بیمارستان ها و مراکز درمانی را تامین می کند.

وی ادامه داد: نیاز به خون و فرآورده های آن همیشگی است و مردم شریف کشور نباید به خاطر فضای روانی که در اثر ورود کرونا به ایران ایجاد شده اهدای خون را که تنها درمان بیماران نیازمند به خون است، فراموش کنند.

حاجی بیگی خاطرنشان کرد: موج های بیماری مقطعی است و بزودی این موج نیز مانند دیگر بیماری ها مهار خواهد شد، اما مهم است که نگذاریم جو روانی آن آسیب های بیشتری بر جامعه تحمیل کند.

وی با اشاره به اهمیت همدلی و یاری رسانی مردم به مهار این موج بیماری و رعایت دقیق ضوابط و ملاحظات پیشگیرانه گفت: روزهای زمستان و در پی آن بهار و تعطیلات عید نوروز، همیشه اهدای خون را در اولویت دوم قرار می دهد و امروز این موج بیماری نیز می تواند سبب کاهش بیشتر اهدای خون شود که از شهروندان دعوت می کنیم در صورت سلامتی و داشتن شرایط اهدای خون همچنان اهدای خون را در اولویت های خود قرار دهند.

حاجی بیگی گفت: هموطنان نوعدوست که در همه شرایط یاری گر سازمان انتقال خون برای تامین خون و فرآورده های خون مورد نیاز برای بیماران نیازمند به خون هستند، توجه داشته باشند که ترس از کرونا موجب این نشود که اهدای خون را فراموش کنند، مردم توجه داشته باشند که نیاز به خون همیشگی است، پس بنابراین بیماران نیازمند به خون را فراموش نکنند به کمک این بیماران بشتابند.

وی تاکید کرد: اهداکنندگان خون اطمینان داشته باشند که سازمان انتقال خون بر اساس آخرین استاندردهای سازمان بهداشت جهانی و سازمان های انتقال خون جهان، تمام نکات ایمنی و بهداشتی را رعایت می کند و تمام مراکز انتقال و اهدای خون و تمام تجهیزات درکشور در حال حاضر و همین طور همیشه، ضد عفونی و استریل می شوند و اهدا کنندگان با اطمینان خاطرخون اهدا کنند.

 

دیدگاه تان را بنویسید