گزارش جی پلاس از وضعیت نامشخص لیگ های فوتبال

سرنوشت فوتبال ایران با کرونا پیچیده شد/ قرنطینه تا کی ادامه دارد؟

لغو کامل مسابقات فوتبال در ایران موضوعی است که در صورت ادامه دار شدن شیوع کرونا، عملی خواهد شد، اما این موضوع، بحرانی جدی و مهم را در ایران خلق می کند که به سختی قابل حل شدن خواهد بود.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ هنوز حدود یک سوم از مسابقات فوتبال در لیگ های مختلف ایران مانده است که سازمان لیگ با دستور ستاد مقابله با ویروس کرونا، اعلام کرد مسابقات در سطوح مختلف لیگ برتر، لیگ دسته یک، دو و سه تا پایان اسفند ماه سال جاری لغو می شود و از 14 فروردین و در صورت مساعد بودن شرایط، از سر گرفته خواهد شد.

این دستور به این معنی است که تیم ها حتی با وجود استراحت چندین روزه، نمی توانند تمرینات خود را تعطیل کنند و فعلا لغو کامل مسابقات میسر نیست اما اگر ویروس کرونا ادامه دار باشد، سازمان لیگ به ناچار باید پرونده این فصل از تمام رقابت ها را قبل از پایان فصل، مختومه اعلام کند.

*سازمان لیگ اصرار بر ادامه مسابقات دارد

سهیل مهدی، سرپرست کمیته مسابقات لیگ برتر که چند ماهی است عهده دار این سمت شده است، می گوید امیدوار است بتوانند مسابقات را از 14 فروردین آغاز کنند اما هنوز چیزی قطعی نیست.

لغو رقابت های لیگ برتر با لغو رقابت های لیگ قهرمانان آسیا همزمان شده که ادامه دار شدن آن در فصل بهار، یک تصمیم را مقابل روی مسئولان قرار می دهد که آن هم بسته شدن پرونده فصل جاری بدون برگزاری تمام بازی ها است.

مسئول کمیته مسابقات سازمان لیگ در واکنش به این سوال که احتمال تعطیلی کلی مسابقات در فصل جاری فوتبال ایران وجود دارد یا خیر، می گوید: امیدواریم به این شرایط نرسیم. این بدترین حالت برای فوتبال کشور ما خواهد بود. ما علاوه بر اینکه باید نماینده های ایران به لیگ قهرمانان آسیا را معرفی کنیم، بحث صعود و سقوط تیم ها را نیز بایستی دنبال کنیم. این کار ما را سخت می کند. ما ناچاریم شرایط را به سمتی ببریم که لیگ ها را تمام کنیم.

اما اگر این اتفاق بیفتد، چه به سر فوتبال ایران می آید؟ آیا فقط تکلیف قهرمان لیگ برتر نامشخص می ماند یا وضعیت بدتر است؟

*بحران اصلی چه خواهد بود؟

سرپرست کمیته مسابقات سازمان لیگ به نکته ای اشاره دارد که کمتر کسی به آن توجه کرده و بیشتر به قهرمان لیگ برتر پرداخته اند اما موضوع چیز دیگری است.

اگر مسابقات برگزار نشود، تکلیف تیم های حاضر در فصل بعد لیگ قهرمانان آسیا، دو تیم سقوط کننده به لیگ دسته یک و صعود کننده به لیگ برتر، سه تیم سقوط کننده به لیگ دسته دو و صعود کننده به لیگ دسته یک و ... نامشخص خواهد بود و در این صورت باید به سراغ برگزاری جلسات و این قبیل موارد رفت.

اگر بنا را بر روی برگزاری مسابقات تا همین هفته از مسابات بگذاریم و به وضعیت تیم ها نگاه کنیم، با انبوهی از اعتراض مواجه خواهیم شد.

اگر پرسپولیس قهرمان اعلام شود...

 قطعا چهار تیم مدعی قهرمانی به این موضوع اعتراض خواهند کرد چرا که هنوز 9 و برخی از تیم ها 10 بازی خود را انجام نداده اند و چه بسا در ادامه فصل بتوانند جام قهرمانی را تصاحب کنند.

اگر سپاهان، تراکتور و استقلال به آسیا بروند ...

این موضوع درباره سهمیه آسیایی هم صادق است و بدون شک تیم های شهرخودرو، فولاد خوزستان و حتی صنعت نفت آبادان آن را نمی پذیرند چرا که همین الان فقط دو، سه امتیاز تا منطقه کسب سهمیه آسیایی فاصله دارند.

اگر پیکان و شاهین سقوط کنند ...

رقابت در پایین جدول بسیار نزدیک است و چندین تیم مدعی سقوط هستند. حتی فاصله تیم نهم جدول با منطقه خطر هم بسیار کم است و تیم هایی مانند شاهین و پیکان با کسب یک برد، می توانند در لیگ برتر بمانند و سقوط آن ها به لیگ پایین تر، یک بی انصافی در حق آن ها خواهد بود.

لیگ دسته یک پیچیده تر از همه

وضعیت در لیگ های پایین تر بدتر است. تیم های زیادی هستند که سال ها است در سودای بازگشت به لیگ برتر و رسیدن به بالاترین سطح فوتبال ایران به سر می برند. در فصل جاری مس رفسنجان و مس کرمان اول  و دوم هستند و سایرین با فاصله در تعقیب آن هستند. اگر این دو تیم به لیگ برتر بروند، تیم های تعقیب کننده معترض خواهند شد و اگر مس رفسنجان و مس کرمان صعود نکنند، یک تراژدی برای این دو تیم رقم می خورد چرا که چندین سال است با هزینه هنگفت در رتبه های دوم و سوم قرار می گیرند و نمی توانند به لیگ برتر صعود کنند.

درباره تیم های سقوط کننده به لیگ دسته یک، دوم و سه و تیم های صعود کننده هم همین وضعیت صادق است و باید دید، کرونا، چه بلایی به سر فوتبال ایران می آورد.

 

دیدگاه تان را بنویسید