در گفت و گو با پلاس؛

مرفاوی: مجیدی نمی توانست سیستم استراماچونی را تغییر دهد/ باید از اسکوچیچ حمایت کنیم

صمد مرفاوی معتقد است استقلال از نظر فنی بهترین تیم گروهش است.

لینک کوتاه کپی شد

صمد مرفاوی در چند مقطع روی نیمکت مربیگری استقلال نشسته و مدت‌ها هم به عنوان بازیکن در این تیم حضور داشته. بی شک او می‌تواند درباره شرایط این روزهای استقلال صحبت کند و نقطه نظراتش را بگوید.

مرفاوی بعد از شکست استقلال مقابل الاهلی عربستان، در گفت و گو با خبرنگار جی پلاس می‌گوید: «فکر می‌کنم و اعتقادم این است که استقلال از تمام تیم‌های گروهش بهتر است. هم از نظر فنی و هم کیفیت بازیکنان؛ منتهی استقلال مشکلاتی دارد که از ابتدا همراه این تیم بوده و غیر قابل حل است. شما اگر از اول یک مشکل داشته باشید، خواه ناخواه این مشکل به بعدها هم کشیده خواهد شد و تیم را به شرایط بحرانی می‌رساند. الان استقلال از نظر بدنی مشکل دارد و اگر بازیکنان را هم ببینید، شاهد هستید که آنچنان که باید شاداب نیستند. خستگی، فشردگی بازی‌ها و همچنین نبود تعدادی از بازیکنان روی استقلال تاثیر گذاشته و کیفیت را کمی پایین آورده است.»

** فرصت طلایی نیم فصل برای آبی ها به سادگی از دست داد

مرفاوی درباره مشکلات استقلال هم صحبت می‌کند: «نیم‌فصل همه تیم‌ها دنبال حفظ آمادگی، تقویت نقاط ضعف  و جذب بازیکنان جدید هستند.  این بهترین زمانی است که یک تیم بازسازی شود اما استقلال چنین فرصت مهمی را خیلی راحت از دست داد. به چه قیمتی؟ به قیمت اینکه فقط یک مربی را حفظ کند و او را به ایران برگرداند. حالا این مربی نشد، چه ایرادی داشت سراغ یک مربی دیگر می‌رفتند که فرصت تعطیلات نیم‌فصل را از دست ندهند؟ استقلال این زمان را از دست داد و بازی‌های فشرده لیگ قهرمانان آسیا هم آغاز شد. دو بازی خارج از خانه، مسافرت و پروازها را هم کنار این مشکلات بگذارید تا ببینید استقلال چه دوران عجیبی را سپری کرده است. به اینها باید یک دربی حساس را هم اضافه کرد که سنگین بود. من معتقدم آن دوره کوتاه تمرینی برای حضور در چنین بازی‌های حساسی کم بود و طبیعی هم هست که تیم با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم کند. استقلال اگر چه از رقبا بهتر است اما طراوت لازم را ندارد و همین باعث شده تا به جای 6 امتیاز، از دو بازی تنها یک امتیاز کسب کند.»

مرفاوی

 

** استقلال می توانست با 6 امتیاز صدرنشین گروه باشد

گل سالم استقلال مقابل الاهلی آفساید اعلام شد و این یکی از دلایل شکست این تیم در کویت بود. مرفاوی در این باره به جی پلاس می‌گوید: «آفساید و غیر آفساید بودن گل جزئی از فوتبال است و من کاری ندارم داور اشتباه کرد یا نه؟ استقلال در شرایطی که بهتر از رقبایش است، الان فقط یک امتیاز گرفته؛ در حالی که همین حالا می‌توانست با 6 امتیاز در صدر جدول گروه قرار بگیرد. امیدوارم بازیکنان مصدوم خیلی زود به ترکیب برگردند، چون اگر استقلال آسیب‌دیده نداشت مجیدی بهتر می‌توانست با مهره‌هایش بازی کند و حتی به برخی بازیکنان استراحت هم بدهد.»

** چرا باید جای مدیرعامل استقلال، علامت سوال باشد؟!

مرفاوی درباره نشستن امیر سلطانی روی نیمکت استقلال با وجود پیشکسوت های فراوان در این باشگاه، اظهار می کند:  «حتماً پیشکسوتی نداریم که چنین اتفاقی روی نیمکت استقلال می‌افتد! من اسم کسی را نمی‌آورم؛. فقط همین را می‌گویم که این، روش خوبی برای اداره تیم نیست. یک موضوعی را هم درباره آقای موسوی بگویم که الان به هیات‌مدیره باشگاه اضافه شده. من کاملاً ایشان را می شناسم. یک استقلالی متعصب و سرسخت است که آمده به تیم کمک کند. یک جاهایی که استقلال کمبود بودجه دارد، او وارد می‌شود و مشکل را حل می‌کند. حرف من این است که چرا باشگاه بزرگی چون استقلال باید اینگونه باشد؟ او از روی علاقه به تیم کمک می‌کند و اتفاقاً اینگونه افراد را باید حفظ کرد. اما برای چه باید آنها را حفظ کنیم؟ چون راهکار اقتصادی بدهند و باشگاه با استفاده از آنها درآمدزایی کند. نه اینکه از جیبش خرج کند. اینکه اصلاً اتفاق خوبی نیست و مطمئنم خودش هم موافق چنین موضوعی نیست. او دوست دارد در سطح کلان کار کند و راهکار بدهد. الان اما تفکرات کلی برای اداره استقلال وجود ندارد وگرنه موسوی و موسوی‌ها که استقلالی هم هستند می‌توانند خیلی به تیم کمک کنند.»

مقصر اتفاق‌های مدیریتی در  استقلال کیست؟ مرفاوی می‌گوید: «من نمی‌دانم مقصر کیست. فقط می‌پرسم که چرا باید اینگونه باشد؟ چرا باید جای مدیرعامل استقلال علامت سوال باشد؟»

** مجیدی نمی توانست سیستم استراماچونی را تغییر دهد

فرهاد مجیدی در بدو حضور در استقلال و سرمربیگری در این تیم، روش بازی استراماچونی را الگوی خود قرار اد و از آن استفاده کرد. مرفاوی در این رابطه به جی پلاس می‌گوید: «وقتی مجیدی آمد، استقلال چند روز بعد می بایست در مرحله پلی اف و سپس  گروهی لیگ قهرمانان آسیا بازی می‌کرد. در این وضعیت آشفته تیم، یک مربی چطور می‌توانست سیستم قبلی را تغییر بدهد؟ من وکیل مدافع مجیدی نیستم اما یک مربی چطور می‌تواند در طول چند روز سیستم را عوض کند؟ طبیعی است که باید مثل قبل بازی کند و روش استراماچونی را ادامه بدهد. الان البته همان سیستم هم دارد افت می‌کند. آن‌هم به خاطر خستگی و محدودیت بازیکن و نمی‌شود هم کار دیگری انجام داد. استقلال با استراماچونی، لیگ را با دفاع چهار نفره آغاز کرد اما وقتی نتیجه نگرفت و سراغ استفاده از سه مدافع رفت. بازی با پرسپولیس در نیم‌فصل اول را تاوان داد تا این سیستم را جا بیندازد و به آن شکل بدهد. الان و با توجه به فشردگی بازی‌ها بهترین کار این است که سیستم را تغییر ندهند. آن‌هم با این امکانات و شرایطی که استقلال دارد.»

مرفاوی

 

** روزی که سپاهان 4 گل به العین زد، مربی ایرانی دانش نداشت؟!

بعد از سه شکست در هفته دوم مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا که با مربیان داخلی به‌ دست آمد، خیلی‌ها انتقاد را آغاز کرده و معتقدند مربیان ایرانی دانش بالایی برای حضور در این سطح از مسابقات را ندارند. موضوعی که مرفاوی با آن مخالف است: «باخت جزئی از فوتبال است. یک روز شما می‌بازید و یک روز هم می‌برید. کافی است یک بار به قطر بروید و امکانات السد را از نزدیک ببینید. امکانات آنها به هیچ وجه با ما قابل مقایسه نیست. ضمن اینکه سپاهان از بازی اول خود تا دوم، 10 روز در خارج از ایران ماند. مگر یک تیم می‌تواند این مدت را بیرون از خانه تمرین کند؟ تمرین می‌کند اما نمی‌تواند کاری که در زمین خودی انجام می‌دهد را به نمایش بگذارد. بازیکنان و کادر فنی 10 روز از خانواده‌های خود دور می‌مانند و این هم یکی دیگر از مشکلات تیم‌های ایرانی است. هم پرسپولیس و هم سپاهان با این مشکل دست و پنجه نرم کردند، مسائل ریزی که شاید هیچ کسی به آنها توجه هم نکند. سوال من این است که ما چرا نباید یک هفته میزبان باشیم و یک هفته میهمان؟ چرا نتوانستند از حق تیم‌های ایرانی دفاع کنند؟ اینها مشکلاتی است که متاسفانه نمی‌بینیم و از دانش مربیان ایرانی انتقاد می‌کنیم. وقتی سپاهان 4 گل به العین می‌زند، معنی‌اش چیست؟ ربطی به دانش ندارد؟ چرا وقتی 4 گل می زنند، حرفی درباره دانش نمی‌زنند؟ من با این مسئله مخالفم، چون مربیان ایرانی با دانش هستند. فقط برنامه فشرده مسابقات و عدم میزبانی گریبان آنها را گرفته است.»

مرفاوی

 

** باید از اسکوچیچ حمایت کنیم

از مرفاوی درباره انتخاب اسکوچیچ و حضور او در تیم ملی هم پرسیدیم که اینگونه پاسخ داد: «باید از اسکوچیچ حمایت کنیم و به او و انتخابش احترام بگذاریم. شما هر گزینه ای را انتخاب کنید، طبیعی است که گروهی انتقاد کنند. باید انتقادها را کنار بگذاریم و با وضعیتی که تیم ملی دارد، حامی اسکوچیچ باشیم تا او ایران را به جام جهانی 2022 ببرد. بهترین مربی دنیا را هم بیاورید، به شما تضمین نمی‌دهد که تیم را به جام جهانی ببرد. بنابراین حالا وقتش نیست که اسکوچیچ را بدون اینکه یک جلسه تیم ملی را تمرین داده باشد، قضاوت کنیم.»

دیدگاه تان را بنویسید