کدام مواد غذایی برای کبد چرب مناسب است؟

کبد تا حدی متشکل از چربی است. با این حال، در صورتی که چربی موجود در کبد خیلی زیاد شود، ممکن است نشانه‌ای از بیماری کبد چرب باشد و تغییرات رژیم غذایی اولین روش برای درمان این بیماری است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس؛ بیماری کبد چرب دو نوع است: بیماری کبد چرب الکلی و غیر الکلی. بارداری نیز می‌تواند باعث بیماری کبد چرب شود.

بیماری کبد چرب به کبد آسیب می‌رساند و مانع حذف سموم و ایجاد صفرا توسط آن برای دستگاه گوارش می‌شود. بنابراین، زمانی که کبد نتواند این وظایف را به طور مؤثری انجام دهد، فرد را در معرض خطر ابتلا به سایر مشکلات جسمی قرار می‌دهد.

روش‌های اصلی مدیریت بیماری کبد چرب، شامل تغییرات رژیم غذایی و ورزش منظم است. با این حال، برخی از افراد ممکن است برای معالجه بیشتر به پزشک مراجعه کنند.

در مقاله حاضر، باید و نباید‌های مصرف چندین ماده غذایی ارائه شده است.

باید‌های مصرف مواد غذایی برای درمان کبد چرب:

رژیم غذایی برای درمان بیماری کبد چرب باید شامل طیف گسترده‌ای از غذا‌ها باشد.

کاهش کالری و مصرف فیبر زیاد و غذا‌های طبیعی نقطه شروع خوبی برای درمان کبد چرب است. مصرف غذا‌هایی که حاوی کربوهیدرات‌های پیچیده، فیبر و پروتئین هستند می‌توانند انرژی پایداری ایجاد کرده و باعث سیری فرد شوند.

غذا‌هایی که التهاب را کاهش می‌دهند یا به بدن در ترمیم سلول‌های آن کمک می‌کنند نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند.

برخی از افراد برنامه‌های غذایی خاصی، چون رژیم غذایی گیاهی یا مدیترانه‌ای را دنبال می‌کنند. متخصص تغذیه، اغلب می‌تواند به یک فرد کمک کند تا یک برنامه‌ی رژیم غذایی منحصر به فردی را ایجاد کند که مناسب سلیقه، علائم و وضعیت سلامتی اش باشد.

علاوه بر این دستورالعمل‌های اساسی، برخی از غذا‌های ویژه نیز ممکن است برای مبتلایان به بیماری کبد چرب مفید باشد. این مواد غذایی عبارت اند از:

سیر:

سیر در بسیاری از رژیم‌های غذایی اصلی وجود دارد و ممکن است مزایایی برای افراد مبتلا به بیماری کبد چرب داشته باشد. مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۶- در تحقیقات پیشرفته‌ی زیست پزشکی- نشان داد که مکمل‌های پودر سیر به کاهش وزن بدن و چربی در افرادی که بیماری کبد چرب دارند کمک شایانی می‌کند.

اسید‌های چرب امگا ۳:

بنابر بررسی‌های اخیری که در سال ۲۰۱۶ انجام گرفت، مصرف اسید‌های چرب امگا ۳، سطح چربی کبد و سطوح کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) را در افراد مبتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی بهبود می‌بخشد.

مصرف غذا‌هایی که اسید‌های چرب امگا ۳ زیادی دارند نیز ممکن است به کاهش چربی کبد کمک کند، هر چند که تحقیقات بیشتری برای تایید این ادعا لازم است. این مواد غذایی عبارت اند از:

ماهی سالمون

ساردین

گردو

دانه کتان

قهوه:

برای بسیاری از افراد، نوشیدن قهوه یک تشریفات صبحگاهی است. با این حال، این ممکن است در پس پرده خود، مزایایی فراتر از تامین انرژی بدن برای افراد مبتلا به بیماری کبد چرب داشته باشد.

طبق مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۹ بر روی حیوانات انجام شد، مشخص گردید که قهوه‌ی بدون کافئین باعث کاهش آسیب کبدی و التهاب در موش‌هایی می‌شود که رژیم غذایی حاوی چربی بالا، فروکتوز و کلسترول دارند.

مطالعه‌ای دیگری در موش ها- در همان سال- نتایج مشابهی را نشان داد. محققان دریافتند که قهوه، میزان چربی ایجاد شده در کبد موش‌ها را کاهش داده و سوخت و سازشان را بهبود می‌بخشد.

کلم بروکلی:

مصرف انواع سبزیجات کامل برای افراد مبتلا به بیماری کبد چرب مفید است. با این حال، کلم بروکلی یکی از سبزیجاتی است که فرد مبتلا به بیماری کبد چرب، باید آن را در رژیم غذایی خود بگنجاند.

مطالعه‌ای در مجله تغذیه بر روی حیوانات، در سال ۲۰۱۶ نشان داد که مصرف طولانی مدت کلم بروکلی به جلوگیری از ایجاد چربی در کبد موش کمک می‌کند.

با این حال، باید مطالعات بیشتری پیرامون این مسئله در انسان انجام گیرد. هر چند که تحقیقات اولیه درباره تأثیر مصرف کلم بروکلی بر روی بیماری کبد چرب، امیدوارکننده به نظر می‌رسد.

چای سبز:

استفاده از چای برای اهداف دارویی، پیشینه‌ی هزار ساله دارد.

مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۵ در ژورنال جهانی گاستروانترولوژی، نشان داد که چای سبز ممکن است به پایین آمدن چربی خون و چربی کل بدن کمک کند. یکی از مطالعات، شامل کاهش میزان چربی کبد در افرادی است که ۵ تا ۱۰ لیوان چای سبز در روز مصرف می‌کنند.

چای سبز حاوی چندین آنتی اکسیدان، همچون کاتچین است که احتمالا به بهبود بیماری کبد چرب کمک می‌کند.

دیدگاه تان را بنویسید