گزارش جی پلاس/ روز نهم جشنواره فیلم فجر ۳۸

نشست خبری" پوست"/ بهمن اراک: داستان از افسانه های محلی آذربایجان الهام گرفته است/ بهرام اراک: ایجاد فضای دلهره از تبعات فیلم است

نشست خبری فیلم «پوست» با حضور عوامل و بازیگران در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس؛ نشست خبری فیلم «پوست» به کارگردانی و نویسندگی بهمن ارک و بهرام ارک با حضور کارگردان و نویسنده، محمدرضا مصباح (تهیه‌کننده)، جواد قامتی، عاشیق ولی عبدی، فاطمه مسعودی‌فر (بازیگران)، بامداد افشار (موسیقی)، علیرضا علویان (صداگذار)، پوریا شیوایی(مدیر فیلمبرداری پارت1) ،علی آبپاک (مدیر فیلمبرداری پارت2)، رسول علیزاده(طراح صحنه پارت2)، پوریا اخوان (طراح صحنه پارت 1) و سحر عصر آزاد (منتقد) با اجرای فرزاد حسنی امشب یکشنبه بیستم بهمن ماه در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

بهرام ارک در ارتباط با داستان فیلم گفت: دوست داشتیم در این فیلم داستان را روایت کنیم و تنها دغدغه این را نداشتیم که داستانی را بیان کنیم. فرهنگ کشورمان برایمان عزیز است و نگاه مدرنیته نیز به داستان داشتیم.

در ادامه بهمن ارک در ارتباط با زیبا‌شناسی بصری فیلم توضیح داد: با بهرام تصمیم گرفته بودیم فیلمی بسازیم که شبیه به مستند باشد. ما به دنبال بستن قاب‌‌های زیبا نبودیم و تلاش کردیم برای باورپذیری بیشتر افسانه، فضا را به مستند نزدیک‌تر کنیم. ما به قاب‌های شکیل اعتقادی نداریم و قصدمان در آوردن لحن است که امیدوارم موفق بوده باشیم.

سحر عصر آزاد منتقد حاضر در نشست در ابتدا «پوست» را فیلمی قصه‌گو توصیف کرد و افرود: ما فیلم یا سریال ترسناک داشته‌ایم اما در آن‌ها با نوعی از وحشت‌آفرینی مواجه می‌شدیم که ترسش ایرانی نبود اما در «پوست» با  اشراف به فرهنگ ایرانی این اتفاق و ایجاد هیجان افتاده است.

این منتقد در ارتباط با این فیلم گفت: از دیدن این فیلم بسیار لذت بردم. پوست از چند وجه در جشنواره امسال بسیار متمایز است. این دوفیلمساز در اولین فیلم بلند سینمایی خود نگاه مخصوص به خود دارند. در گونه‌های سینمایی با فقر رو به رو هستیم که این فیلم در ژانر وحشت خوب ایفای نقش کرده است. این فیلم به شدت قصه‌گو است. ما برای ارتقای استاندارهای سینما نیازمند قصه‌گویی هستیم.

عصر آزاد ادامه داد: افسانه در این فیلم به خوبی تبدیل به قصه شده است. در این فیلم به جلوه‌های بصری تازه‌ای رسیدیم که نوآورانه بوده است.

بهرام ارک در ادامه توضیح داد: شاید فیلم ساختن به زبان ترکی یک امتیاز فرهنگی باشد ولی ساخت اینگونه فیلم‌ها سخت است. ما منتظر بازخوردهای فیلم هستیم تا ببینیم امکان ساختن چنین فیلم‌هایی به زبان ترکی وجود دارد که این راه را ادامه دهیم.

بامداد افشارهم در ارتباط با موسیقی فیلم گفت: این موسیقی به چند بخش در متن و راوی قصه تقسیم می‌شد. از قبل کارگردان خواسته بود تا موسیقی به این سبک و تلفیق موسیقی شمنی و مغولی ساخته شود. شانس زیادی آوردیم که خواننده کار را که هنجره‌ای نزدیک به این فضا داشت پیدا کردیم. عرفان عاصفی‌نژاد برای ساخته شدن این موسیقی کمک زیادی کرد.

بهمن ارک در ادامه توضیح داد: برای این فیلم از نقاشی‌های محمد سیاه‌قلم الهام گرفتیم. همچنین برای موسیقی، به موسیقی شمنی رسیدیم. فکر کردیم این نوع خواندن جن‌ها برای فیلم مناسب است.

بهرام ارک در ادامه گفت: در انتخاب بازیگر راوی به دنبال بازیگر پیری بودیم که وقتی با آقای ولی‌عبدی گفت‌وگو کردیم  نهایتا او برای نقش عاشیق انتخاب شد.

جواد قامتی هم با اشاره به تجربه‌های بازیگری خود افزود: من نمی‌خواهم بگویم بازیگر ستاره هستم اما در کارنامه بازیگری‌‌ام در  40نمایش بازی کرده‌ام. من در تبریز بازیگر چهره‌ای هستم. این اولین کار سینمایی من نیست و فیلم‌هایم مجوز پخش نگرفته‌اند و به همین دلیل تا کنون دیده نشده‌ام.

او در ادامه تاکید کرد: در منطقه خودمان بسیار مطرح هستم و امروز بادیدن بازی‌ام بسیار افتخارکردم که در کنار این تیم حضور داشتم.

مسعودی‌فر در ارتباط با نقش خود در «پوست» توضیح داد: این اولین تجربه سینمایی من بود و خوشحالم که با این تیم اولین تجربه‌ام را آغاز کردم. لوکیشن‌های فیلم برای من درس‌های بزرگی داشت و برایم لذت‌بخش بود.

جواد قامتی در ارتباط با سکانس استخر فیلم گفت: گرفتن این سکانس بسیار سخت بود. چندین مرتبه این سکانس را تکرار کردیم. گرفتن این سکانس خطر زیادی برایم داشت و حتی تا پای مرگ رفتم.

بهمن ارک در مورد افسانه فیلم توضیح داد: افسانه‌های فیلم مرتبط به بازه‌ زمانی‌های مختلف است و داستان عملا از افسانه‌های محلی آذربایجان الهام گرفته است.

کارگردان‌های فیلم در ارتباط با ژانر فیلم اظهار داشتند: ما اعتقادی به تجربه ژانرهای مختلف نداریم. اعتقادمان بر این است که در سینمای ایران باید به دنبال فضاهای جدید باشیم.

بهرام ارک در ادامه توضیح داد: ایجاد فضای دلهره از تبعات این فیلم است. این نکته را هم باید متذکر شوم که در مورد طلسم‌ها مطالعات بسیاری کردیم.

بهمن ارک ادامه داد: زمانی که این فیلم را ساختیم متوجه این موضوع شدیم که تمام جامعه درگیر این مساله طلسم و دعا هستند. هر حرفی از نظر اعتقادی داشتیم عاشیق‌ولی در داستان روایت کرد.

تهیه‌کننده «پوست» در ارتباط با تهیه این فیلم بیان کرد: من پیگیر ساخت فیلم با این دو برادر بودم و امیدوارم اثر خوبی خلق شده باشد. 

مصباح در ادامه گفت: سه ماه فیلمبرداری این کار طول کشید. این فیلم در شرایط سخت و پیچیدگی‌های زیاد تولید شد. «پوست» در تبریز تولید شد و گروه‌های مختلفی با ما در این فیلم کار کردند. خوشحالم که این فیلم با استانداردهای جهانی تولیده شده است. 

مصباح متذکر شد: باید بگویم سینما تنها تهران نیست و باید به پتانسیل‌‌های شهرستان‌ها توجه شود که برای سینما اتفاق‌های بهتری بیفتد.

پیشوایی در ارتباط با فیلمبرداری «پوست» گفت: خروجی نهایی کار محصول مشترکی از من و علی آبپاک بود.

آبپاک در ادامه تصریح کرد: این فیلم تجربه دومم با برادران ارک بود و تجربه اولم فیلم کوتاه «حیوان» بود. زمانی که به فیلم «حیوان» دعوت شدم و سبک ذهنی آن‌ها را دیدم متوجه شدم که عاشق لنز تله هستند و سبک فیلمبرداری نزدیک به ذهن این دو برادر است. در مورد فیلمبرداری کار می‌توانم این را بگویم که این دو برادر کارهای عجیب و غریبی برای خلق تصویرها از ما می‌خواستند.

رسول علیزاده طراح صحنه فیلم گفت: طراحی صحنه و لوکیشن‌های فیلم بسیار سخت بود و اولین تجربه‌ من با براداران ارک بود.

پوریا اخوان در مورد طراحی صحنه «پوست» توضیح داد: کارکردن با برادران ارک به طور کلی بسیار سخت است. در برخی سکانس‌های فیلم فصل اهمیت داشت. در سکانسی برف نیاز داشتیم و‌مجبور به بارش برف می‌شدیم و در سکانسی دیگر برف نمی‌خواستیم و باید برف‌ها را پارو و آب می‌کردیم.

بهمن ارک تصریح کرد: همه دکورهای این فیلم ساخته شده است و این را مدیون تیم طراحی صحنه می‌دانیم.شعرها هم به فیلمنامه ما بسیار جهت داده‌اند.

در ادامه بهرام ارک گفت: فیلمنامه را من و بهمن با همراهی هم نوشتیم و اصلاح کردیم تا به طرح نهایی رسیدیم. بهمن، نقاشی ایرانی خوانده و از محمد سیاه قلم برای این فیلم ایده می‌گرفت. همچنین فیلم «حیوان» در ساخت «پوست» تاثیر زیادی داشت.

بهمن ارک درباره فروش و بازگشت سرمایه توضیح داد: میزان کل سرمایه فیلم ما اندازه دستمزد دو بازیگر سینما است. ما به دنبال فروش میلیاردی نیستیم اما دنبال دیده شدن فیلم هستیم.

مصباح در خصوص ساخت این فیلم و هزینه‌‌هایش توضیح داد: همکاران تهیه‌کننده خودم را دعوت می‌کنم که با کمی جسارت به خلق فیلم‌های این چنینی کمک کنند. این فیلم کاملا مستقل ساخته شده است.

بهمن ارک گفت: افسانه فیلم را عاشیق تصویر می‌کند.عاشیق، جن و ارتباط او با این فیلم را روایت می‌کند.

در ادامه بهرام ارک بیان کرد: در ابتدا به فیلم ما پروانه ساخت داده نشد و در بازبینی پس از توضیح‌های تکمیلی موفق به گرفتن پروانه شدیم برای پخش نیز مشکلی نداریم.

بهمن ارک نیز در در پاسخ به انتقادی مبنی بر کم بودن نماهای لانگ‌شات از فضای روستا در فیلم توضیح داد: پس از تماشای فیلم تصمیم گرفتم در فیلم‌های بعدی از لانگ‌شات‌های بیشتری استفاده کنم.

بهمن ارک در ارتباط با سکانسی از فیلم توضیح داد: در این فیلم بیشتر به مسائل آئینی می‌پردازیم و قصد نشان دادن بخش مذهبی را نداشتیم.

بهرام ارک هم در ادامه گفت: ما در فیلم‌هایمان از طبیعت تاثیر بسیاری می‌گیریم و این باعث می‌شود فیلمنامه‌های خوبی هم بنویسیم.

 

دیدگاه تان را بنویسید