امید بانوان به رکوردشکنی در المپیک 2020

بانوان ورزشکار با وجود سهمیه‌های اندکی که تاکنون برای حضور در المپیک ۲۰۲۰ کسب کرده‌اند، امیدوارند در رشته‌های مختلف بر تعداد این سهمیه‌ها اضافه کنند و رکورد دوره قبل را بشکنند.

لینک کوتاه کپی شد
به گزارش جی پلاس، ورزش ایران از مجموع سی و یک دوره بازی‌های المپیک تابستانی تاکنون در ۱۶ دوره حضور داشته و در آستانه هفدهمین حضور در این بازی‌ها قرار دارد. پیشینه ورزش بانوان ایران از حیث حضور در المپیک، اما به گستردگی بخش مردان نیست به طوری که ۱۶ سال پس از اولین اعزام کاروان ایران به المپیک تابستانی، نمایندگان ورزش بانوان ایران برای خود در ترکیب کاروان اعزامی به این بازی‌ها جایی به دست آوردند.
۸ دوره شرکت در المپیک
اولین تجربه المپیکی ورزش بانوان ایران در المپیک ۱۹۶۴ توکیو یعنی همزمان با پنجمین اعزام کاروان ورزشی به بازی‌های المپیک به دست آمد. بعد از آن ۱۲ سال طول کشید تا شرایط برای دومین اعزام بانوان ورزشکار به میادین المپیکی فراهم شد؛ این فاصله زمانی برای حضور سوم ورزش بانوان در المپیک به ۲ دهه افزایش یافت. این حضور بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و همزمان با المپیک ۱۹۹۶ آتلانتا رقم خورد. از آن زمان تاکنون بانوان ۸ دوره تجربه المپیک در تاریخ ورزش را برای خود ثبت کرده‌اند. در این ۸ دور تعدادی از ادوار به اعزام تنها یک ورزشکار یا ورزشکارانی از یک رشته محدود بوده است. حتی ورزشکارانی مانند الهه احمدی، مه لقا جام بزرگ، ندا شهسواری و لیلا رجبی هم دو دوره حضور در المپیک را تجربه کردند. در مجموع اینکه تاکنون ۲۷ ورزشکار زن از ۸ رشته حضور در ادوار مختلف المپیک را تجربه کرده‌اند. تاریخچه حضور ورزشکاران زن ایران در بازی‌های المپیک به این شرح است:
* المپیک ۱۹۶۴ توکیو: نازلی بیات ماکو (پرش ارتفاع)، ژولیت گفرکف (پرتاب دیسک)، سیمین صفامهر (دوی ۱۰۰ متر و پرش طول) و جمیله سروری (ژیمناستیک)
* المپیک ۱۹۷۶ مونترال: مریم آچاک، ژیلا الماسی، گیتی محبان و مهوش صفایی (شمشیربازی)
* المپیک ۱۹۹۶ آتلانتا: لیدا فریمان (تیراندازی ۱۰ متر تفنگ بادی)
* المپیک ۲۰۰۰سیدنی: منیژه کاظمی (۱۰ متر تپانچه بادی)
* المپیک ۲۰۰۴ آتن: نسیم حسن‌پور (۱۰متر تپانچه بادی)
* المپیک ۲۰۰۸ پکن: نجمه آبتین (تیروکمان)، هما حسینی (قایقرانی) و سارا خوش‌جمال فکری (تکواندو)
* المپیک ۲۰۱۲ لندن: الهه احمدی و مه‌لقا جام‌بزرگ (تیراندازی)، ندا شهسواری (تنیس روی میز)، سوسن حاجی‌پور (تکواندو)، زهرا دهقان (تیروکمان)، سولماز عباسی و آرزو حکیمی (قایقرانی) و لیلا رجبی (پرتاب وزنه)
* المپیک ۲۰۱۶ ریودوژانیرو: لیلا رجبی (پرتاب وزنه)، کیمیا علیزاده (تکواندو)، الهه احمدی، نجمه خدمتی، گلنوش سبقت اللهی و مه لقا جام بزرگ (تیراندازی)، ندا شهسواری (تنیس روی میز)، زهرا نعمتی (تیروکمان)، مهسا جاور (قایقرانی)
سهم قابل توجه تیراندازان
دوومیدانی، ژیمناستیک، شمشیربازی، تیراندازی، تیروکمان، قایقرانی، تکواندو و تنیس روی میز رشته‌هایی هستند که بانوان ورزشکار آن‌ها در تاریخچه ۸ دوره‌ای حضور ورزشکاران زن ایران در ادوار مختلف بازی‌های المپیک سهم داشته‌اند. در این میان تیراندازی بیشترین نماینده را در میادین المپیکی داشته است. بانوان تیرانداز ایران در ۵ دوره المپیک حضور داشته‌اند ضمن اینکه برای المپیک پیش رو هم کسب سهمیه کرده‌اند.
منتظر رکورد شکنی باشیم؟
سی و دومین دوره بازی‌های المپیک تابستانی ۳ تا ۱۹ مرداد سال آینده به میزبانی توکیو آغاز می‌شود. کاروان ورزش تا به امروز ۲۹ سهمیه در ۸ رشته کسب کرده که سهم ورزش بانوان از آن ۴ سهمیه بوده است. هر ۴ سهمیه ورزش زنان تا به امروز در رشته تیراندازی به دست آمده است. با این اوصاف و به خصوص حسابی که روی ۵ رشته برای کسب سهمیه شده، می‌توان منتظر رکوردشکنی بود؟ یا حداکثر می‌توان به تکرار ۹ سهمیه بخش بانوان خوش‌بین بود؟
نزدیک شدن تعداد بانوان ورزشکار شرکت کننده در المپیک توکیو به مرز ۵۰ درصد و افزایش بیش از سه برابری آن‌ها نسبت به المپیک قبل، منجر به رکوردشکنی و ثبت آن در تاریخ المپیک شده است. تا به امروز ورزش زنان ایران تنها به اندازه ۴ سهمیه قطعی در آمار ارائه شده برای حضور زنان در المپیک توکیو سهم دارد که قاعدتاً سهم زیاد و قابل توجهی نیست حتی اگر تعداد آن‌ها با نتیجه‌گیری لازم در ۵ رشته نامبرده افزایش هم پیدا کند. حال به سراغ چهار بازیکن المپیکی کشورمان می‌رویم تا ببینیم آن‌ها چه سهمی را برای خود در المپیک ژاپن می‌بینند.
خدمتی: کیمیا کار ما را آسان کرد
نجمه خدمتی، اولین بانویی که سهمیه گرفته نظرش درباره المپیک توکیو این است: «تمام زندگی من ورزش است، درسم را یک سال کنار گذاشتم تا بتوانم در تیراندازی سهمیه بگیرم. هدف اصلی من گرفتن مدال در المپیک است، این کار بسیار سختی است، چون تا به حال در المپیک مدال‌آور تیراندازی نداشتیم. کیمیا مقداری کار را برای ما آسان کرد، چون اولین مدال را توانست بگیرد از او تشکر می‌کنم. امیدوارم به خاطر کمکی که به ما کرده بتوانم جزو مدال‌آوران باشم.»
کرم‌زاده: با همین کمبود‌ها سهمیه گرفتیم
فاطمه کرم‌زاده یکی از تیراندازان المپیکی با توجه به اولین حضور المپیکی‌اش می‌گوید: «با وجود همه تحریم‌ها و کمبود فشنگ سهمیه المپیک را در مسابقات قهرمانی آسیای قطر در ۵۰ متر سه وضعیت کسب کردم. همانطور که با کمبود‌ها سهمیه المپیک گرفتیم قطعاً می‌توانیم در المپیک ۲۰۲۰ هم به خوبی بدرخشیم و مدال بگیریم.»
صادقیان: هنوز باورم نمی‌شود
آرمینا صادقیان، بانوی جوان المپیکی هم تأکید می‌کند: «این اولین تجربه المپیک من است، هنوز هم باور نمی‌کنم که موفق به کسب سهمیه شدم. خوشحالم که توانستم دل مردم عزیز کشورم را شاد کنم، امیدوارم در المپیک هم بتوانم دوباره برای کشورم افتخارآفرینی کنم.»
رستمیان: اولین مدال المپیکی تیراندازی را می‌گیریم
هانیه رستمیان دیگر تیرانداز المپیکی هم از اهدافش می‌گوید: «تیراندازی محدودیت سنی ندارد و تلاش می‌کنم به فعالیتم ادامه دهم تا به اهداف بزرگم برسم. هدف من مانند همه ورزشکاران کسب مدال در المپیک است و تلاش می‌کنیم این هدف در تیراندازی این دوره محقق شود.».»

 

دیدگاه تان را بنویسید