گزارش جی پلاس از از درگیری تازه قلعه نویی و نکونام

واقعا دوران "بزن زیرش" تمام شده؟

سرمربی جوان فولاد بعد از شکست مقابل سپاهان با کنایه به نوع فوتبال تیم امیر قلعه نویی گفت که دوران بزن زیرش تمام شده است اما این فولاد بود که در پایان مسابقه شکست خورد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ اغلب روشنفکران و جوانان فوتبال ایران، نوعی از فوتبال رایج در دهه هشتاد و قبل تر از آن را با نام فوتبال "بزن زیرش" می شناسند که در اروپا هم در نوعی از فوتبال تدافعی رایج است و توپ را با دو ضربه خط حمله حریف و روی سر مهاجمان می رسانند.

این سبک از فوتبال در ایران با امیر قلعه نویی شناخته می شود که او با استفاده از مهاجمان بلند قامت توانسته بر رقبای خود چیره شود و ثابت کند که هنوز که هنوز است، دوران بزن زیرش تمام نشده است. گواه این مطلب نتایج امیر قلعه نویی در ایران است که تیم های او همواره در صدر جدول حضور دارند و چندین بار به این روش به قهرمان رسیده است.

به قول یکی از کارشناسان که می گوید تاریخ مصرف برخی از چیزها در اختیار انسان نیست و زمانه آن را کنار می گذارد که این موضوع درباره فوتبال محبوب امیر قلعه نویی صدق می کند. در واقع با گفتن اینکه "دوران بزن زیرش تمام شده"، چیزی عوض نمی شود بلکه باید بر تیم هایی که با این سبک از فوتبال به میدان می روند، به برتری رسید تا آن ها راه چاره دیگری را انتخاب کنند.

هر چند سبک فوتبال تیم قلعه نویی برای رقبایش جذاب نیست و کمتر بیننده ای از دیدن آن لذت می برد اما نتیجه گیری این تیم موجب رضایت طرفداران سپاهان شده و همین مهم است.

یک بار هم وینفرد شفر که در برابر ذوب آهنِ قلعه نویی شکست خورده بود به نوعی از این فوتبال انتقاد کرد که سرمربی ذوب آهن اما پاسخ قانع کننده ای به این صحبت ها داد. او گفت :اگر یک تیم بتواند با «بزن زیرش» یک تیم را ببرد، نشان از ضعف حریف دارد!

*مشکل نکونام با قلعه نویی چیست؟

وقتی دوران حضور مربیان ایرانی در تیم ملی تمام شد، مربیان خارجی مانند کی روش و حتی ویلموتس و حتی سایر مربیان مانند شفر، استراماچونی، برانکو و ... هیچ گاه روی به این سبک از فوتبال نیاورند.

در سوی دیگر مشکل نکونام و قلعه نویی از چندین سال قبل و بعد همکاری دو طرف در استقلال بروز پیدا کرد و همچنان ادامه دارد.

حال که بحث سرمربیگری تیم ملی توسط قلعه نویی مطرح شده، جواد نکونام ظاهرا نگران روزی است که مجددا فوتبال بزن زیرش در تیم ملی رواج یابد و چه بسا تیم ملی با این سبک از فوتبال هم به موفقیت برسد.

او به همین دلیل در نشست خبری پیش و پس از بازی به انتقاد از مربی سابق خود پرداخت و مقایسه سبک بازی تیمش با تیم های کارلوس کی روش را موجب افتخار دانست و گفت که خوشحالم که سبک بازی تیمم با سبک بازی تیم های این مربی مقایسه می شود و تیمم بزن زیرش بازی نمی کند.

او سال گذشته هم وقتی که با نساجی به سپاهان باخت، چنین انتقاداتی را از قلعه نویی انجام داد تا نشان دهد همچنان کدورت هایی با سرمربی سابق خود در تیم ملی و استقلال دارد که به این زودی ها حل نمی شود.

دیدگاه تان را بنویسید