جستجوی شادی موجب افسردگی می‌شود

باور عمومی افراد این است که بها دادن به شادی منجر به زندگی شادتر می‌شود، اما تحقیقات جدید نشان می‌دهند که این روش نتیجه منفی دارد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس؛ بها دادن زیاد به شادی‌ها می‌تواند باعث شود افراد کمتر احساس شادی کنند و در برخی موارد حتی منجر به بروز نشانه‌های افسردگی شود.

جالب‌تر اینکه نظریه‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد این نتیجه معکوس فقط در دنیای غرب به‌خصوص در ایالات متحده آمریکا اتفاق می‌افتد.

در سال 2015 تحقیقی در ژورنال Experimental Psychology رابطه‌ای مثبت بین بها دادن به شادی و احساس شادی کردن افراد در کشورهای روسیه و آسیای شرقی منتشر شد ولی ناهمخوانی فرهنگ غربی در این خصوص به این دلیل است که شادی‌هایشان را در گرو دستاوردهای فردیشان و نه اهداف جهانی می‌دانند.

اخیرا  تلاش شده با استفاده از دو تحقیق جداگانه، بامطالعه بر روی افراد در انگلستان به‌عنوان یکی دیگر از کشورهای غربی، به دلایل احتمالی این ارتباط منفی دست یابند.

فرض محقق این تحقیق بر این است که دلایلی از قبیل تاکید بیش‌ازاندازه روی احساسات منفی و یا تنظیم نامناسب احساسات مانند احساس خشونت، افسردگی و سرکوب از دلایل این نتیجه است.

برای آزمایش این فرضیه‌ها محققان چندین پرسشنامه در اختیار تعدادی از دانشجویان دوره کارشناسی در انگلستان  قراردادند. گروه پرسشگر، پاسخ‌نامه‌ها را بر اساس معیارهای سلامت ذهنی و احساسی موردبررسی قرارداد.

در قسمت اول تحقیق، 151 دانشجو درخصوص سطح کنترل توجه و استفاده از راهکار تنظیم احساسات هنگامی‌که با وقایع مختلف احساسی مواجه می‌شوند، موردبررسی قرار گرفتند. نتایج نشان داد که ارتباط معناداری بین احساس شادی و نشانه‌های افسردگی هنگام تنظیم احساسات وجود دارد.

در بخش دوم این تحقیق 299 دانشجو موردبررسی قرار گرفتند که تکیه این بخش‌بر روی ملیت افراد بود. گروه اول تقریباً سه‌چهارم انگلیسی و 7 درصد دوملیتی بودند. در گروه دوم که غیر انگلیسی بودند 51 درصد اروپایی، 40 درصد آسیایی، 7 درصد آفریقایی و 2 درصد استرالیایی شرکت کرده بودند.

محققان همچنین توانایی شرکت‌کنندگان را برای درک احساس مثبت سنجیدند و اینکه آیا جنون باعث این‌چنین ارتباطی بین بها دادن به شادی و افسردگی شده است یا خیر.

بررسی‌های فوق نشان دادند که ارتباط معناداری بین علائم افسردگی و به دنبال شادی بودن وجود دارد، اما ارتباطی با جنون نداشت. جالب‌توجه اینکه به گفته محقق ارشد این تحقیق  روانشناس دانشگاه Reading انگلستان، این نتیجه به‌خصوص در مورد افراد انگلیسی شرکت‌کننده بسیار بیشتر از بقیه افراد بود.

 

دیدگاه تان را بنویسید