گزارش جی پلاس/ جشنواره فیلم فجر ۳۸

معرفی فیلم خون شد + برنامه اکران در سینماهای جشنواره

مسعود کیمیایی، باسابقه‌ترین کارگردان سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر با "خون شد" به دنبال کسب جوایز برتر است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس؛ مسعود کیمیایی از چهره‌های برجسته سینمای ایران به‌شمار می‌رود و از چهره‌های اصلی موج‌نوی سینمای ایران است. وی را کارگردانی مؤلف و مؤثر دانسته‌اند که در شکل‌گیری بدنه اصلی سینما در ایران نقشی محوری داشته‌است. کیمیایی همچنین معروف به استاد قهرمان سازی در سینمای ایران است. او با ساخت فیلم قیصر در سال ۱۳۴۸ دو قطب هنری و تجاری سینما را به هم پیوند داد و همراه هنرمندانی چون ناصر تقوایی، بهرام بیضایی، هژیر داریوش، فریدون گله، داریوش مهرجویی و علی حاتمی و چند فیلم‌ساز دیگر از آغازگران دوره‌ای بود که موج نو در سینمای ایران شناخته شد. اغلب آثار کیمیایی در ژانر اجتماعی-سیاسی است. او علاوه بر فعالیت‌های سینمایی، نوشتن رمان و شعر را نیز تجربه کرده است.

کارگردانی که با برادران اخوان کار فیلمسازی‌اش را شروع کرد و با استودیوهای آریانا فیلم (برای فیلم قیصر) و سازمان سینمایی پیام برای فیلم رضا موتوری) کارش را ادامه داد. سه فیلم بلوچ، خاک و گوزن‌ها را برای مهدی میثاقیه، تهیه‌کننده ایرانی، ساخت و فیلم روشنفکرانه‌اش «غزل» را هم برای تل فیلم ساخت و داش آکل را برای برادران رشیدیان. در آخر هم سفر سنگ را جلوی دوربین برد.

کیمیایی در سال ۱۹۹۱ برای فیلم دندان مار نامزد جایزه خرس طلایی جشنواره فیلم برلین شد و جایزه ویژه هیات داوران این جشنواره نیز به او رسید. همچنین در سال ۱۳۸۹ برای فیلم جرم، سیمرغ بلورین بهترین فیلم را گرفت.

 در یک رأی‌گیری از ۵۵ منقد سینمایی ایرانی در سال ۱۳۸۱، فیلم گوزن‌ها با ۱۷ رأی همراه باشو غریبه کوچک کار بهرام بیضایی بهترین فیلم کل ادوار تاریخ سینمای ایران شناخته شد.

* انصراف از جشنواره فیلم فجر

در حالی که فیلم «خون شد» مسعود کیمیایی برای حضور در بخش مسابقه جشنواره فجر انتخاب شده این کارگردان با انتشار ویدیویی از این جشنواره انصراف داد و گفت: «من امسال فیلمی ساختم به نام «خون شد» که در جشنواره فجر هست. من هیچ وقت اهل جشنواره نبودم و سمت و سویم همیشه مردم هستند و نگاه می کنم می بینیم که مردم روزگار سختی را می گذرانند و روزی نیست که خبرهای بد نشنویم. دلم نمی‌خواهد فیلمم در جشنواره فجر نشان داده بشود به دلیل تسلیتی که به این همه آدم دارم. مردمی که مسافر بودند».

مسعود کیمیایی بعد از داریوش مهرجویی که فیلم «لامینور» را در جشنواره شرکت نداد دومین فیلمساز موج نوی سینمای ایران است که این تصمیم را می‌گیرد.

در پی اعلام انصراف مسعود کیمیایی از حضور فیلم "خون شد" در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر، جواد نوروزبیگی، تهیه‌کننده این فیلم گفت: "خون شد" از جشنواره فجر کنار نمی‌رود.

وی گفت: فیلم خون شد در جشنواره فیلم فجر حضور دارد و نمایش داده می‌شود اما با احترام به نگاه و نظر آقای کیمیایی، تقاضای ما این است که فیلم در بخش کارگردانی داوری نشود و در مابقی بخش‌ها مورد قضاوت قرار گیرد.

بازیگران فیلم خون شد عبارتند از:

سعید آقاخانی، سیامک انصاری، لیلا زارع، نسرین مقانلو، هومن برق نورد، سیامک صفری.

سایر عوامل:

مدیریت فیلم‌برداری : علیرضا زرین‌دست، سرمایه‌گذار و مجری طرح : محمدصادق رنجکشان.

داستان فیلم: داستان «خون شد» به مثابه خانه‌ای قدیمی است که همه چراغ هایش خاموش بوده و هیچ‌کس نیز در اتاق‌هایش ساکن نیست. در این میان یکی از ساکنین این خانه می‌آید و همه چراغ‌ها را روشن می‌کند…

برنامه اکران:

خون شد

انتهای خبر

دیدگاه تان را بنویسید