نشست دبیراجرایی کمیته ملی پارالمپیک؛

هادی رضایی: با تهدید، سیاست پارالمپیک تغییر نمی‌کند/ سعی می کنیم در اعزام تیم ها عدالت را در نظر بگیریم

دبیراجرایی کمیته ملی پارالمپیک گفت: تاکنون ۶۱ درصد بودجه خود را گرفته‌ایم و تلاش می کنیم با برنامه هزینه کنیم و پیش برویم.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، هادی رضایی در نشست مطبوعاتی که امروز یکشنبه در محل کمیته ملی پارالمپیک برگزار شد، افزود: در آذر ۹۷ در ستاد بازیهای پارالمپیک سیاست خود را پیش بینی کردیم و برای اظهارنظر و تایید نهایی به فدراسیونها ارسال کردیم. این سیاست در ۲۳بهمن ۹۷ با حضور روسای فدراسیونها به تایید رسید و ۱۸ ماه قبل این سیاست عملیاتی شد و اسفند ۹۷ برای اجرا روی سایت کمیته ملی پارالمپیک قرار دادیم.

وی گفت: در آن سال تنها والیبال نشسته  سهمیه را به خاطر قهرمانی جهان کسب کرده بود. ما حتی از آن سال تا به امروز با برگزاری نشست مطبوعاتی بر سیاست خود تاکید می کردیم تا هیچ کسی بر سیاست ما ایراد نگیرد.

رضایی خاطرنشان کرد: ما سیاست های خود را در خصوص تمام رشته ها اعلام کردیم و بعد از کسب سهمیه نیز حتی با روسای فدراسیونهای مربوطه آسیب شناسی می کردیم تا مشکلی برای اعزام تیم ها نداشته یاشیم، سیاست ما از قبل تدوین شده و مربوط به پارالمپیک ۲۰۲۰ نیست.

دبیر اجرایی کمیته ملی پارالمپیک افزود: در بازیهای پاراآسیایی جاکارتا ۲۰۹ ورزشکار اعزام کردیم و با کسب ۱۷۰ مدال به ۸۰درصد موفقیت دست پیدا کردیم، در پارالمپیک توکیو هم به دنبال اجرای همین سیاست هستیم.

وی اضافه کرد: سیاست ما ابتدا مقایسه نتایج ورزشکاران در سالهای ۲۰۱۷، ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ بود، اما الان که در سال ۲۰۲۰ قرار داریم ملاک اعزام را نتایج ورزشکاران در سالهای ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ در نظر گرفتیم‌. سیاست ما تنها کسب سهمیه نیست و فدراسیونها نیز از ۱۴ ماه پیش در جریان این قضیه بودند و این سیاست را تایید کردند، حالا نمی‌دانم چرا برخی از این روسای فدراسیونها در رسانه ها عنوان می کنند ما منتظر تصمیم کمیته ملی پارالمپیک هستیم.

رضایی تاکید کرد: دلیل سیاست ما مشکل اعتباری نیست، درست است اعتبار به اندازه سایر دوستان که در نهادهای مختلف هستند دریافت نکردیم، اما تنها نهادی هستیم که حقوق ورزشکاران خود را در طی ۹ ماه گذشته پرداخت کردیم به هیچ فدراسیونی بدهکار نیستیم و اردوهای خود را برای تطبیق شرایط آب و  هوایی با ژاپن در کیش برگزار کردیم، به عنوان سخنگوی کمیته ملی پارالمپیک و دبیر اجرایی اگر همین الان به من اعلام کنند که طبق سیاست پیش نرویم، تمام ورزشکاران را حتی با وایلد کارت نیز اعزام می کنیم.

وی افزود: ما تا الان ۳۹ سهمیه کسب کردیم که اگر با همین نفرات به توکیو برویم همان نتیجه ای را کسب خواهیم کرد که اگر بخواهیم با دو برابر این سهمیه در پارالمپیک حضور پیدا کنیم. به جای این که پول مازاد هزینه کنیم بهتر نیست ورزشکار مدال آور برای پارآسیایی ۲۰۲۲ و پارالمپیک ۲۰۲۴ تربیت کنیم؟

دبیر اجرایی کمیته ملی پارالمپیک اظهار کرد: تصمیم گیری ما انحصاری نیست و فدراسیونها مربوطه در سال ۹۷ این سیاست را تایید و امضاء کردند.

وی گفت: ما بعد از پارالمپیک توکیو نیز هر نتیجه ای که کسب کنیم پاسخگوی سیاست خود خواهیم بود.
رضایی همچنین درباره تهدید سرمربی برخی تیم ها برای مهاجرت ورزشکاران خود در صورت عدم اعزام به پارالمپیک توکیو، خاطرنشان کرد: ما نمی توانیم به عنوان مثال ۱۱۰ نفر را اعزام کنیم به خاطر این که چند نفر با رفتن ورزشکاران خود ما را تهدید کنند. ما پایبند سیاست خود هستیم و قرار نیست با تهدید دوستان برخلاف سیاست خود عمل کنیم.
وی همچنین در پاسخ به انتقاد سرمربی پیشین تیم ملی بسکتبال با ویلچر در خصوص اعزام نشدن این تیم به توکیو، گفت: این سرمربی چرا زمانی که تیم قهرمان آسیا شد به خاطر ۳ هزار دلار تیم را رها کرد و به تایلند رفت.

رضایی با بیان این که تا الان ۶۱ درصد بودجه خود را دریافت کرده ایم، گفت: ما به اندازه اعتباری که داریم به فدراسیونها کمک می کنیم، قرار نیست فدراسیونی که بدهکار است یا برنامه ندارد از  آنها حمایت کنیم. ما اگر تصمیم گرفتیم فوتبال پنج نفره یا بسکتبال با ویلچر را اعزام نکنیم به خاطر این است که رقبای این تیم ها را آنالیز کردیم و به این نتیجه رسیدیم که این دو تیم را اعزام نکنیم.

رضایی اضافه کرد: اگر ما جدول پیش بینی مدال داریم و رسانه ها را در جریان این جدول قرار می دهیم به خاطر این است که در توکیو نیز به همان جایگاهی برسیم که در جاکارتا دست یافتیم. ما مجری سیاست هستیم و این سیاست را هیات اجرایی و هیات رئیسه کمیته ملی پارالمپیک تصویب کردند نه من دبیر اجرایی.
وی همچنین پیرامون این پرسش که قرار بود وزارت ورزش اعتبار ویژه ای به کمیته ملی پارالمپیک اختصاص دهد آیا بودجه ای پیش بینی شده است یا خیر؟ گفت: تا امروز هیچ اعتبار ویژه ای به کمیته ملی پارالمپیک اختصاص پیدا نکرده است.

وی ادامه داد: نگرش ما به ورزش جانبازان و معلولان نگاه حرفه ای نیست و همیشه احساسی و بحث فرهنگی بوده است، در حالی که این ورزش نیز همانند ورزش افراد غیرمعلول حرفه ای است و در تمام دنیا برای این رشته نیز هزینه می شود. باید بپذیریم که ما باید برنامه و هدف داشته باشیم یا این که به صورت احساسی با ورزش جانبازان و معلولان برخورد کنیم.

دبیر اجرایی کمیته ملی پارالمپیک با بیان این که هفته آینده وضعیت تیمها و ورزشکاران اعزامی به توکیو مشخص می شود، افزود: هفته آینده باید موضع خود را به کمیته بین المللی پارالمپیک اعلام کنیم که از چه سهمیه ای در توکیو استفاده خواهیم کرد و در چه رشته هایی شرکت می کنیم. البته باز هم سعی می کنیم بررسی لازم را برای اعزام یا عدم اعزام تیم ها داشته باشیم و سپس تصمیم نهایی را اعلام کنیم.

دبیر اجرایی کمیته ملی پارالمپیک در پایان گفت: ما سعی می کنیم در اعزام تیم ها عدالت را در نظر بگیریم، مثلا نمی توانیم بسکتبال با ویلچر را به این بازیها اعزام کنیم چرا که بیشتر بازیکنان آنها لژیونر هستند و نمی‌خواهند از اعتبار دلاری خود بگذرند و تنها نزدیک پارالمپیک با تیم ملی راهی توکیو شوند.

وی در پایان گفت: در حال حاضر برآورد ما از جدول پیش بینی مدالها کسب ۷ طلا، ۱۲ نقره و ۱۱ برنز از رشته های دوومیدانی، وزنه برداری، تیراندازی، تیروکمان، جودو، پاراتکواندو، والیبال نشسته و پاراکانو است.

 

دیدگاه تان را بنویسید