گزارش جی پلاس

چرا بسکتبال با ویلچر ایران به پارالمپیک 2020 اعزام نمی شود؟ / از حمایت حدادی تا واقعیت موجود!

اعزام تیم ها و نفرات در فاصله هفت ماه مانده به آغاز رقابت های المپیک و پارالمپیک 2020 توکیو سوژه داغ این روزهای ورزش است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار ورزشی جی پلاس ، با نزدیک شدن به مسابقات المپیک و پارالمپیک 2020 توکیو بحث سهمیه تیم ها و اعزام نفرات به این مسابقات جدی تر و تنور این رقابت ها داغ تر می شود. 

در چند روز گذشته موضوع عدم اعزام تیم ملی بسکتبال با ویلچر با وجود مجوز امکان حضور در بازی های پارالمپیک 2020 مطرح شد و امروز نیز حامد حدادی، فوق ستاره بسکتبال ایران در حمایت از این تیم با ارسال عکسی در اینستاگرام خود نوشت: " این تیم بهترین تیم تاریخ بسکتبال با ویلچر است و مسئولان با حذف این تیم دنبال رقم زدن چه سرنوستی هستند؟"

nac4QJAJte09

پیش از این مازیار میر عظیمی - سرمربی تیم ملی بسکتبال با ویلچر هم پس از کسب مقام سوم این تیم در مسابقات رده‌بندی قهرمانی آسیا و اقیانوسیه در آخرین مصاحبه خود عنوان کرده بود: " هدف‌گذاری ما در آخرین مرحله مسابقات کسب سهمیه پارالمپیک توکیو 2020 در این رقابت ها جایگاه قهرمانی بود اما متاسفانه به خاطر ناداوری ها این جایگاه را از دست دادیم. ما منتظر تصمیم کمیته ملی پارالمپیک هستیم تا برنامه‌های خود را برای آماده‌سازی تیم ارائه دهیم. این تیم در صورت اعزام به توکیو شایستگی قرار گرفتن بر روی سکو را خواهند داشت.

اما هادی رضایی - دبیر اجرایی کمیته پارالمپیک نیز، درباره سیاست این کمیته برای اعزام ورزشکاران به بازی های 2020 توکیو اعلام کرد که سیاست این کمیته برای اعزام ورزشکاران به بازی‌های پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو بر مبنای مدال‌آوری است و تیم ها یا کسانی که بر اساس این سیاست، احتمال کسب مدال نداشته باشند به توکیو اعزام نمی‌شوند. تا به امروز ۷۳ سهمیه پارالمپیک کسب شده که از این تعداد تنها ۳۹ سهمیه مورد تایید کمیته ملی پارالمپیک است و در فهرست اعزام قرار دارند.

حال این سوال پیش می آید که معیار دقیق کمیته پارالمپیک برای اعزام ها چگونه است؟

سهمیه رشته های پارالمپیکی با المپیکی متفاوت است؛ در المپیک رشته های مختلف با شرکت در بعضی تورنمنت ها جواز حضور در  این مسابقات را پیدا می کنند اما در پارالمپیک معیار حضور حضور تیم ها و ورزشکاران، صرفا کسب سهمیه توسط خودشان نیست و کمیته های ملی در تمام کشورها طبق قوانین می توانند ورزشکاران دیگری را جایگزین آنها کنند.

گروه بندی کمیته ملی پارالمپیک براساس کیفی نگری است؛ به این صورت که تیم ها و ورزشکاران به سه دسته: شانس مدال طلا، نقره و برنز تقسیم می شوند. مستندات و رکوردگیری ها، گروه بندی آنها را تعیین می کند.

مثلا ممکن است تیم یا فردی سهمیه کسب کند اما در رکوردگیری های بعدی معیار فنی لازم برای حضور در این گروه بندی را نداشته باشد.

تیم ملی بسکتبال با ویلچر در آخرین تورنمنت خود (مسابقات قهرمانی آسیا و اقیانوسیه ) به مقام سوم دست یافت و با وجود کسب سهمیه در پارالمپیک 2020 بر اساس معیارسنجی های فنی و گروه بندی کمیته ملی پارالمپیک در گروه چهارم احتمال کسب مدال قرار گرفت و در توکیو تقریبا شانسی برای قرار گرفتن روی سکو ندارد. اما این تیم برای بازی های پاراآسیایی با قرار گرفتن در گروه یک و دو (شانس مدال طلا و نقره) قرار می گیرد و طبیعتا اعزام می شود.

در رشته های دیگر پارالمپیک معیار بر اساس رکوردگیری و آمادگی جسمانی است که هر سه ماه یکبار گرفته می شود و برای هر رشته متفاوت است. مثلا ممکن است در یک رشته انفرادی ، فرد سهمیه کسب کند اما بر اساس گروه بندی شانس کسب مدال نداشته باشد و این سهمیه به فرد دیگری تعلق گیرد.

به گزارش جی پلاس؛ بنابراین با وجود پست حمایتی حامد حدادی از ملی پوشان بسکتبال و البته در نظر گرفتن شرایط کنونی آنها و از طرفی موضع طبیعی کمیته ملی پارالمپیک برای کسب حداکثر موفقیت در بازی های پارالمپیک، شاید در ماه های آتی سیاست انتخاب ورزشکاران اعزامی به المپیک 2020 با هدف انگیزه بخشی به بعضی تیم ها و ورزشکاران، تغییر کند.

دیدگاه تان را بنویسید