رشد 13درصدی قیمت مسکن در دی ماه

بر اساس جدیدترین آمار مربوط به بازار مسکن که دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی منتشر کرد، در دی ماه امسال ۱۰ هزار و ۸۶۲ فقره معامله مسکن به ثبت رسیده که نسبت به ماه مشابه سال قبل (دی ۹۷) که تعداد معاملات مسکن ۶ هزار و ۸۶۵ فقره بود، رشد ۳۶.۷ درصدی را نشان می‌دهد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس،‌ همچنین در دی ماه امسال، تعداد معاملات مسکن نسبت به ماه قبل (آذر ۹۸) که ۹ هزار و ۶۶۴ فقره معامله به ثبت رسیده بود نیز، با رشد ۱۳.۲ درصدی همراه شد.


متوسط قیمت
در دی ماه متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی ۱۳ میلیون و ۸۸۲ هزار و ۷۰۰ تومان بود. میانگین قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در دی ماه سال گذشته،

۹ میلیون و ۷۷۸ هزار و ۴۰۰ تومان بوده که رشد ۲۹.۵ درصدی قیمت را در دیماه امسال نسبت به سال قبل نشان می‌دهد.از سوی دیگر، متوسط قیمت هر متر مسکن در دی ماه نسبت به آذرماه نیز، افزایش ۳ درصدی داشته است. این افزایش ۳ درصدی بر اساس آمار وزارت راه و شهرسازی در حالی اتفاق افتاده که ماه گذشته قیمت‌ها ۶.۸ درصد بالا رفته بود. بنابراین سرعت رشد ماهانه قیمت، ۳.۸ درصد کمتر از ماه قبل بوده است.

ارزش ریالی مبایعات انجام شده در دی‌ماه ۱۳۹۸ بالغ بر ۱۱ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان بوده که از رشد ۱۴.۲ و ۱۱۱ درصدی به ترتیب نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل حکایت دارد.

منطقه یک کاهشی شد
منطقه یک که همیشه افزایش قیمت مسکن را دارد، اما در دی ماه امسال، منطقه یک با کاهش متوسط قیمت مواجه بود. منطقه یک تهران در ماه گذشته، با وجود کاهش قیمت اما همچنان گرانترین منطقه پایتخت است. این منطقه امسال میانگین قیمتی متری ۳۰ میلیون و ۲۱۸ هزار تومان را داشت ولی منطقه ۲۰ به‌طور متوسط با متری ۷ میلیون و ۱۸۲ هزار و ۳۰۰ تومان، ارزان‌ترین منطقه پایتخت را به‌نام خود به ثبت رسانده است.

پرمعامله‌ترین منطقه
پُرمعامله‌ترین منطقه تهران در بازار مسکن دی ماه نیز مانند ۹ ماه گذشته، به منطقه ۵ با ۱۶۶۱ فقره مبایعه نامه و کم معامله‌ترین منطقه نیز به منطقه ۱۹ با ۷۲ فقره مبایعه نامه اختصاص داشت.

افزایش ۱۲ درصدی ساخت و سازها
از سوی دیگر تعداد واحد مسکونی در پروانه‌های ساختمانی صادره در آذرماه ۱۳۹۸ که گزارش آن در دی ماه ارائه شده حاکی از آن است که در آذرماه ۵۶۵۸ واحد مسکونی، پروانه ساخت گرفته‌اند که نشان می‌دهد نسبت به آبان ماه امسال ۱۲.۲ درصد افزایش داشته اما نسبت به آذرماه پارسال ۱۰.۷ درصد کاهش یافته است.

کاهش ۴۳ درصدی معاملات

گزارش تجمیعی وضعیت بازار مسکن شهر تهران نیز حاکی از آن است طی ۱۰ ماهه نخست سال ۱۳۹۸ تعداد معاملات ۶۱ هزار و ۱۰۹ فقره بوده که ۴۳.۳ درصد نسبت به زمان مشابه سال قبل کاهش یافته است.

متوسط قیمت یک متر مربع واحد مسکونی آپارتمانی در ۱۰ ماهه نخست ۱۳۹۸ بالغ بر ۱۲ میلیون و ۹۸۹ هزار تومان بوده که از رشد ۷۰ درصدی نسبت به ۱۰ ماهه نخست ۱۳۹۷ حکایت دارد.

ارزش ریالی مبایعات انجام شده در ۱۰ ماهه نخست امسال ۶۵ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بوده که نسبت به همین زمان در سال قبل ۵.۲ درصد پایین آمده است.

تعداد واحد مسکونی در پروانه‌های ساختمانی صادره نیز ۴۷ هزار و ۹۲۹ فقره بوده که این شاخص نیز نسبت به ۱۰ ماهه نخست سال گذشته ۱۶.۸ درصد کاهش نشان می‌دهد.

گرانترین قیمت
هرچند رشد قیمت مسکن در دی ماه نسب به آذرماه کاهش 3 درصدی را نشان می‌دهد اما با وجود این، متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی ۱۳ میلیون و ۸۸۲ هزار و ۷۰۰ تومان بود که گران‌ترین بازار مسکن در یک دهه اخیر را رقم زده و این در حالی است که میانگین قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در دی ماه سال گذشته، ۹ میلیون و ۷۷۸ هزار و ۴۰۰ تومان بوده که رشد ۲۹.۵ درصدی را نشان می‌دهد. با توجه به اینکه بر اساس آمار مرکز آمار کشور، تورم عمومی نقطه به نقطه در دی ماه امسال نسبت به دی ماه سال گذشته، ۲۶.۳ درصد بود، به این ترتیب تورم نقطه به نقطه بخش مسکن، از تورم عمومی جلوتر زده است.

اشباع سقف قیمتی
 

نکته جالب در آمار مربوط به بازار مسکن در دیماه، این است که در منطقه یک تهران که همواره رشد قیمتی را تجربه کرد است در دیماه رشد قیمت در این منطقه متوقف و اندکی هم کاهش یافته است و برخی کارشناسان معتقدند علت کاهش رشد قیمت در منطقه یک، اشباع سقف قیمتی است و این منطقه احتمالاً در ماه‌های آینده نیز رشد قیمت نخواهد داشت.

نکته دیگری کار کارشناسان مطرح می‌کنند این است که رشد

6 درصدی قیمت مسکن در آذرماه احتمالاً تحت تأثیر سهمیه‌بندی شدن بنزین و افزایش قیمت آن بود و به‌همین دلیل در دیماه با تخلیه حباب تورمی، رشد قیمت مسکن کند شد.

 

دیدگاه تان را بنویسید