آموزش کاشت و برداشت نخودفرنگی در خانه

نکاتی که در کاشت نخود فرنگی باید بدانید! برای داشتن نخودفرنگی ارگانیک بهتر است خودتان دست به کار شوید و این محصول پرطرفدار را در منزل تهیه کنید.

لینک کوتاه کپی شد
به گزارش جی پلاس، نخودفرنگی  یکی از اولین محصولاتی است که در فصل بهار می‌کاریم. این گیاه را به‌ محض آماده شدن زمین از لحاظ کشت بکارید حتی اگر بعد از کاشت آن‌ها برف ببارد مشکلی ایجاد نمی‌شود.

 

در ادامه دستورالعمل‌های لازم برای نحوه کاشت نخودفرنگی، پرورش و برداشت نخودفرنگی آورده شده است. در این مطلب از دلگرم به  بررسی نحوه کاشت نخودفرنگی و پرورش و برداشت آن  می‌پردازیم. امیدواریم این مطلب برای شما عزیزان سودمند باشد.

 
کاشت و برداشت محصول نخودفرنگی

2 نوع مختلف از نخودفرنگی وجود دارد که می‌تواند مناسب باغ و نیازهای آشپزی شما باشد:

پیسو ساویتوم (Pisum savitum)  یا گیاه نخود سبز که شامل هر ۲ نوع از نخودفرنگی‌های پرورشی باغات می‌شود: نخودفرنگی شیرین (با غلاف غیرخوراکی) و نخودفرنگی برفی (با غلاف صاف قابل‌خوردن که حاوی دانه‌های ریز است).

پیسوم ماکروکارپن (Pisum macrocarpon) یا نخود سبز شیرین (پوسته قابل خوردن با دانه‌های رسیده). نخودفرنگی به آسانی قابل پرورش دادن است اما در فصول محدودی می‌توان آن را پرورش داد.

به‌ علاوه نخودفرنگی‌ها بعد از برداشت ماندگاری خیلی طولانی ندارند بنابراین  به‌ محض برداشت محصولتان از آن استفاده کنید.

نخودفرنگی هم مانند سایر سبزی‌ها خوردنی نیتروژن موجود در خاک را تثبیت می‌کنند که سبب می‌شود این ماده مغذی در دسترس سایر گیاهان قرار بگیرد. همین امر نخودفرنگی را جزو یکی از همراهان خوب جهت کاشت در کنار سایر گیاهان قرار داده است.

نحوه کاشت نخودفرنگی

برای اینکه گیاهتان بهترین شروع را داشته باشد ابتدا در پاییز خاک محل کاشت را زیر و رو کنید و سپس مقداری کود به خاک آنجا اضافه کنید.

قبل از کاشت مقداری خاکستر چوب یا پودر استخوان حیوان به خاک اضافه کنید. نخودفرنگی به فسفر و پتاسیم نیاز دارد اما نیتروژن بیش‌ازحد سبب خواهد شد که به‌ جای  جوانه زدن نخودفرنگی‌ها  علف‌های هرز از دل زمین بیرون بیایند.

در مورد اصلاح و آماده‌سازی بستر خاکی مناسب برای نحوه کاشت نخودفرنگی به دنبال اطلاعات لازم بروید. برای انواعی از نخودفرنگی‌ها که ساقه بلندتری دارند یا مثل درخت مو رشد می‌کنند هنگام کاشت از پایه‌های نگه‌دارنده یا داربست استفاده کنید.

روش کاشت نخودفرنگی

بذرها را ۴ تا ۶ هفته قبل از پایان یافتن آخرین دوره از خنکای بهاری وقتی دمای خاک به حداقل ۴۵ درجه فارنهایت (۷ درجه سانتی‌گراد) می‌رسد در دل خاک بپاشید. در این قسمت نکات بیشتری در رابطه با زمان مناسب برای شروع و نحوه کاشت نخودفرنگی آورده‌ایم.

بذرها را به‌اندازه ۱ اینچ پایین‌تر (کمی عمیق‌تر درصورتی‌که خاک استعداد زیادی برای سریع خشک شدن داشته باشد) و در فاصله حدوداً ۲ اینچی از یکدیگر بکارید. بذرها در ردیف‌هایی کاشته شوند که ۱۲ الی ۲۴ اینچ از هم فاصله دارند.

نخودفرنگی‌ها  را تا زمانی که خاک هنوز خنکای خود را دارد بکارید اما مراقب رطوبت بیش‌ازحد ناشی از آب شدن برف‌ها یا باران بهاری نیز باشید زیرا نمی‌خواهید بذرهایتان در خاک خیس بمانند. این‌یک توازن دلپذیر از زمان‌بندی صحیح و شرایط آب و هوایی است.

اگر باغتان مستعد زیاد خیس شدن باشد پس از بسترهای خاکی مصنوعی که قبلاً آماده‌شده‌اند در باغ استفاده کنید. هر بذری که از دل خاک بیرون زده است را به داخل خاک فشار دهید. (یک چوب نازک ابزار ایده آلی برای این کار است).

یک پوشش برفی به جوانه‌های نخودفرنگی صدمه‌ای نخواهد زد اما اگر چند روز دمای خاک ۲ رقمی شود (بالا برود) برای نخودفرنگی‌ها خوب نخواهد بود. درصورتی‌که نخستین  بذرهای نخودفرنگی  خراب شدند آماده کاشت مجدد باشید. در عوض سعی کنید که کاشت مجدد را به چارچوب زمانی سرد موکول کنید.

آموزشی ساده جهت کاشت نخودفرنگی در منزل

دومین دور از نخودفرنگی‌ها را می‌توان در اواخر تابستان یا اوایل بهار کاشت، یعنی تقریباً ۶ الی ۸ هفته قبل از اینکه اولین دوره خنکای پاییزی شروع شود. نخودفرنگی‌های کاشته شده در پاییز معمولاً به‌اندازه نخودفرنگی‌های کاشته شده در بهار باروری ندارند اما در عوض می‌توان از آن‌ها اسنک‌های دل‌چسب پاییزی درست کرد.

نحوه پرورش نخودفرنگی

تا زمانی که نخودفرنگی‌ها شروع به پلاسیدن نکرده باشند باید به‌صورت پراکنده آبیاری‌شان کرد. اجازه ندهید خشک بمانند در غیر این صورت  غلاف نخودفرنگی  شکل نخواهد گرفت.

برای جلوگیری از لطمه دیدن ریشه‌های نازک‌تر علف‌های هرز اطراف گیاه را با ملایمت وجین کنید.

بهتر است هر سال یا ۲ سال یک‌بار در بستر کاشت نخودفرنگی گیاه دیگری بکارید تا مانع از بروز بیماری‌های خاکی شوید. بین فواصل زمانی کاشت محصول نخودفرنگی گیاهان و سبزی‌ها دیگری بکارید تا از منافع حاصل از خاک غنی از نیتروژن بهره ببرید.

نخودفرنگی در دمای زیر ۷۰ درجه فارنهایت (۲۱ درجه سانتی‌گراد) بهتر رشد می‌کند. به‌محض اینکه دما بالای ۸۰ درجه فارنهایت (۲۷ درجه سانتی‌گراد) برود نخودفرنگی تولید غلاف را متوقف کرده یا غلاف آن سفت‌وسخت می‌شود.

آفات و بیماری‌های نخودفرنگی

  • شته
  • سوسک مکزیکی
  • موش‌خرما
  • بیماری قارچی موسوم به پلاسیدگی آوندها

نحوه برداشت نخودفرنگی

نخودفرنگی‌ها را به شیوه صحیحی بچینید تا غلاف بیشتری از ادامه ساقه‌های باقی‌مانده رشد کند. نخودفرنگی‌ها را صبح هنگام بعد از خشک شدن رطوبت صبحگاهی بچینید زیرا در این موقع از روز تردتر هستند.

هنگام  چیدن نخودفرنگی‌ها  همیشه از هر ۲ دست استفاده کنید. ساقه را با یکدست نگه‌دارید و با دست دیگر نخودفرنگی‌ها را بچینید تا گیاه صدمه نبیند. نخودفرنگی‌ها را می‌توان در فریزر گذاشت یا به مدت ۵ روز در یخچال نگهداری کرد. آن‌ها را لای کیسه‌های کاغذی گذاشته سپس در پلاستیک بپیچید.

اگر از دوره چیدن نخودفرنگی‌هایتان گذشته است هنوز می‌توانید آن‌ها را چیده، خشک کرده و برای استفاده در سوپ‌های زمستانی‌تان ذخیره کنید.

انواع نخودفرنگی‌هایی که برای استفاده توصیه می‌کنیم

  1. اسنو بیرد (Snowbird) یا نخود سبز برفی که مقاوم در برابر بیماری قارچی پلاسیدگی آوندی است.
  2. شوگر آن (Sugar Ann) یا نخود سبز شیرین که از انواع اولیه نخود فرنگی بوده و دارای ساقه کوتاه است.
  3. گرین آرو (Green Arrow) یا نخودفرنگی پرورشی باغات که از انواع کشت‌شده میان فصلی است، ساقه‌های بلندی دارد و در برابر بیماری پلاسیدگی آوندی مقاوم است.

دیدگاه تان را بنویسید