۱۰ اشتباه استارت آپ های ایران و جهان

هر فردی در هر زمینه کاری ممکن است خطا کند و این موضوع برای کارآفرینان در مسیر راه اندازی یک کسب و کار جدید اتفاق می افتد. اما به یاد داشته باشید، شاید برخی اشتباهات جبران پذیر باشند اما بعضی خطاها تجارت شما را تحت تاثیر قرار داده و در نهایت فروش را کاهش می دهند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، هر فردی در هر زمینه کاری ممکن است خطا کند و این موضوع برای کارآفرینان در مسیر راه اندازی یک کسب و کار جدید اتفاق می افتد. اما به یاد داشته باشید، شاید برخی اشتباهات جبران پذیر باشند اما بعضی خطاها تجارت شما را تحت تاثیر قرار داده و در نهایت فروش را کاهش می دهند. در سال های اخیر به دلیل رشد کسب و کارهای نوپا، اشتباه استارت آپ های ایران اوج گرفته و سرمایه های هنگفتی به باد رفته است؛ که فقط با برنامه ریزی قبلی و اختصاص دادن زمانی برای یادگیری یا مشاوره گرفتن از دیگران، می توانید از خطرات احتمالی و اشتباهات اجتناب کنید.

در این مقاله ما قصد داریم ۱۰ مورد از اشتباه استارت آپ های ایران که در شروع کار با آن مواجه شده و آن ها را جدی نمی گیرند ارائه دهیم.

چگونه از بروز اشتباه در استارت آپ جلوگیری کنیم؟

ترسیدن از شکست

 

یکی از بدترین اشتباه استارت آپ های ایران که می توانید در حق خود و کارتان انجام دهید، ناراحت شدن از شکست است. بیشتر اوقات، موفق نشدن اصلی ترین کلید موفقیت بوده و رفتن در دل ترس ها به سودتان خواهد بود.

به قول آدری داررو: بعد از شکست به هر روشی که دوباره رو پاهای خودت می ایستی و از اشتباهاتت درس میگیری؛ موفقیت در دست توست.

اشتباه استارت آپ های ایران نداشتن برنامه ریزی در شروع استارت آپ

رفتار سازماندهی نشده و بی برنامگی دیگر معضلی است که استارت آپ شما را تهدید می کند. کسب و کارهای کوچک، مانند چرخ اتومبیل است. اگر به موقع به آن رسیدگی نشود یا از روز ناآگاهی بر روی میخ و شیشه رانندگی کنید قطعا لاستیک شما سوراخ شده و هزینه زیادی را بابت تعویض آن باید بپردازید.

در نتیجه قبل از اینکه اتفاقات بدتری در انتظارتان باشد؛ لیستی از کارهایی که باید در روز انجام دهید را تهیه کنید. همچنین اولویت ها را در اول فهرست و موارد پیش پا افتاده را در انتهای لیست قرار دهید.

تارا لنگدیل اشمیت میگه: برنامه ریزی برای هر کاری ساده به نظر می آید اما تاثیر آن چندین برابر بوده و اکثر مواقع باعث تولید و سود بیشتر می شود.

برداشت اشتباه از بازار هدف

 

بزرگترین اشتباهی که صاحب یک کسب و کار در هنگام راه اندازی ممکن است انجام دهد؛ تفسیر اشتباه بازار است. این که هزینه های بیش از حد را ارزیابی می کنید یا فقط تقاضای جمعیتی خاص را برآورده می کنید و نقشه راه اشتباه را میروید؛ در واقع قبل از اینکه شما به کسب و کارتان پایان دهید، کارتان به شما خاتمه داده است.

برای حرکت در راهی صحیح و رسیدن به فروش بیشتر لازم است تحقیقات بازار را جدی بگیرید.

از میکروکنترل استفاده کنید

 

مت پیکه مدیر عامل شرکت Fly High Media در مصاحبه ای گفت: اگر فقط با یک ابزار واحد می خواهید به چندین هدف مختلف برسید و موفق شوید، خیلی بعیده که حتی به یکی از اون اهداف دست پیدا کنید.

به عنوان فردی که کسب و کاری را راه اندازی کرده، من هم گاهی دچار کمبود خودآگاهی می شوم. بنیانگذاران در مراحل اولیه کار، به روش درستی وظایف را به اعضای تیم محول نمی کنند، به همین دلیل گاها شکست می خورند. اکثر مواقع دیده شده کارفرمایان سعی دارند با حداقل هزینه و کمترین تعداد کارمند، بیزینس خودشان را رونق دهند؛ اما واقعا روش صحیحی نیست و در طولانی مدت به کسب و کار لطمه وارد می شود.

همچنین چند حرفه منحصر به فرد را برای کاهش مزد به یک نفر می دهند و در پی آن مشکلاتی را ایجاد می کنند. با پیش رفتن در این مسیر نقاط ضعف کار مشخص نمی شود و کماکان در منجلابی از نادانی فرو میروند.

سریع استخدام نکنید

 

بزرگترین اشتباهی که راه اندازان کسب و کار انجام می دهند، استخدام عجولانه کارمند است. برای مثال لازم نیست سریع فردی را تمام وقت استخدام کنید؛ به راحتی می توان با کارمندان پاره وقت یا دورکاری بیزینس را جلو برد.

خبر خوب اینه که اگر استارت آپ کوچکی راه اندازی کرده اید، می توانید با چند کارمند دورکار یا پاره وقت در حرفه های مشخص سریع رشد را به چشم مشاهده کنید.

۶.تمرکزتان را بر روی مشتری از دست ندهید

 

بیشتر اوقات پیش آمده وقتی مدیران پروژه به نون و نوایی می رسند، یکباره تمرکزشان را از مشتری برداشته و فقط به پول فکر می کنند.

این یک اشتباه بزرگ است که مسیر موفقیت شما را تهدید کرده و اگر ادامه داشته باشد منجر به کاهش فروش می شود. پول در آوردن مهم است اما فراموش نکنید شما در همه حال از طریق مشتریان خود به پول می رسید پس باید نیاز و اهداف آنان را همیشه و در همه حال بررسی کنید. واکنش مشتری به محصولات شما، راز موفقیت کسب و کارتان است.

۷.قرارداد ببندید

بدترین اشتباهی که صاحبان کسب و کار در هنگام شروع استارت آپ خود مرتکب می شوند؛ نبستن قرارداد حتی با کارمندان دورکاری یا پاره وقت است. مهم نیست که چقدر اطمینان دارید یا روابطتون با تیم در جایگاه درستی قرار دارد. اگر قرارداد نباشد سیستم شرکت بر هم ریخته و اغلب افراد در زمان تعیین شده کار را تحویل نمی دهند.

۸.به خودتان دستمزد اشتباه ندهید

اگر مدیر کسب وکار هستید، دادن دستمزد خیلی بالا یا خیلی پایین اشتباه اساسی شماست. درخصوص پرداخت حقوق حتی به شرکا، یک انتظار سالم ایجاد کنید و همان مسیر را تا انتها بروید. هزینه مالک نه باید خیلی بالا باشد نه پایین. اگر بالا باشد از خیلی هزینه های دیگر می مانید و هزینه های شرکت دچار اختلال می شود و اگر هم دستمزد کم بدهید انگیزه ای برایتان نمی ماند. در این زمینه میانه رو باشید.

۹.خیلی آهسته حرکت نکنید

به عنوان فردی که کسب و کار خودش را راه انداخته، برای شناخت سرمایه گذاران و شریک ها زمان زیادی صرف کردم و به اصطلاح وقت تلف شد. بعد از مدتی فهمیدم رابطه ام با شرکا خوب پیش نمیرود و بیش از حد منتظر آنها بودم. حتی برای اینکه مشتری من را می پسندد یا نه زمان زیادی از دست دادم. بنابراین زمان خود را مدیریت کنید و برای دیگران محدودیت بگذارید.

با کسانی وقت بگذرانید که می خواهند برای شما وقت بگذارند و از همکاری با شما لذت می برند. شاید با سرمایه گذاران و شرکای بعدی بهتر به نتیجه رسیدید.

۱۰.در جای مناسب رشد کنید

همیشه بحث پول نیست. من تعداد زیادی سرمایه گذارانی را می شناسم که می خواهند در استارت آپ من هزینه کنند و با من شریک شوند. یکی از اشتباهاتی که صاحبان استارت آپ مرتکب می شوند، در قدم اول در خصوص پول و هزینه ها بحث می کنند.

بهتر است بدانید فقط پول نیست که کسب و کار شما را رونق می دهد بلکه دیدگاه، نوآوری، ایده پردازی و اخلاق حرفه ای است که دیگران را به سمت شما می کشاند. هر چه این موارد را در خود پرورش دهید قطعا به سود بیشتری خواهید رسید.

نتیجه گیری

یک دفتر بردارید و اشتباهات خود را یادداشت کنید. در مقابل آنها راه حل هایی که ما گفتیم و چیزهایی که به ذهن خودتان می رسد را جلوی آنها بنویسید. با نوشتن ذهنتان آمادگی بیشتری برای حل مشکلات دارد و نقشه راه کسب و کارتان سریع تر مشخص می شود.

از همین فردا دست به کار شوید و در رفع اشتباهات تلاش کنید

دیدگاه تان را بنویسید