کشف جدید محققان؛ روشی برای افزایش حافظه

محققان آزمایشگاه‌های HRL در آمریکا، نشان داده‌اند که با تحریک الکتریکی ترانس‌کرانیال مغز هنگام خواب می‌توان وضعیت فراحافظه افراد را بهبود بخشید.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، فراحافظه به دانش شخص درباره فرآیند، کارکرد، تحول، کاربری و گنجایش سیستم حافظه انسان به‌طور کلی و به خود حافظه به‌طور خاص گفته می‌شود. در واقع فراحافظه به فرد در به یاد آوردن دقیق خاطرات، مانند آنچه که در شهادت شاهدان عینی رخ می‌دهد، کمک می‌کند.

محققان آمریکایی می‌گویند، با تحریک الکتریکی ترانس‌کرانیال مغز هنگام خواب موج آهسته می‌توان فراحافظه را آنقدر تقویت کرد که فرد پس از فقط یکبار مشاهده چیزی آن را به ذهن خود بسپارد. تحریک الگوهای منحصربه‌فرد تحریک الکتریکی ترانس‌کرانیال هنگام خواب موج آهسته می‌تواند خاطرات جدید را درون حافظه طولانی‌مدت و دایمی مغز تثبیت کند. این الگوها با نام الگوهای مدولاسیون دامنه فضایی و زمانی (STAMPS) شناخته می‌شوند که روی خاطرات خاصی اثرگذار هستند.

در بررسی‌های آزمایشگاهی واقعیت مجازی، هنگام تحریک الکتریکی ترانس کرانیال در خواب، خاطرات مورد بررسی فقط با یکبار مشاهده در مغز فرد مورد آزمایش تثبیت شدند. این تحقیق نشان می‌دهد، برخلاف حالات روحی و حرکات افراد که به وسیله مدارهای خاصی در مغز تنظیم می‌شوند، خاطرات در شبکه بسیار وسیع‌تری در نواحی مختلف مغز پردازش شده و در نهایت تثبیت می‌شوند.

بنا به گفته این محققان، این بررسی می‌تواند موجب تولید نسل بعدی رابط‌های ماشین-مغز شود که می‌توانند یادگیری و حافظه در افراد سالم را هنگام انجام دادن وظایف دشوار مانند زبان‌آموزی و یادگیری مهارت‌های مهم بهبود بخشند. این روش غیرتهاجمی می‌تواند با هزینه کم و در عین حال اثربخشی بالا، به بیماران مبتلا به مشکلات حافظه و یادگیری کمک کند.

محققان آمریکایی در تلاش‌اند با تکمیل آزمایش‌های خود، این روش بهبود حافظه را در اختیار جامعه پزشکی قرار دهند.

 

دیدگاه تان را بنویسید