سینمای مقاومت تقویت خواهد شد

سال‌هاست که خاورمیانه درگیر حوادثی است که هر کدامش می‌تواند به تنهایی کشوری را دگرگون کند. با این حال سینمای ایران مدت‌ها در برابر این اتفاقات تا حد زیادی سکوت اختیار کرد. سکوتی که موجب محرومیت سینما از مضامینی سیاسی-تاریخی شد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، البته در این بین فیلمسازانی هم بودند که با محوریت مبارزه با تروریسم و مقاومت، فیلم‌هایی ساختند تا هر چه بیشتر چهره واقعی تروریسم را به جهانیان بشناسانند. طی روزهای گذشته و در پی شهادت سردار مقاومت شهید حاج قاسم سلیمانی، قرار است جشنواره فیلم فجر با موافقت رئیس سازمان سینمایی و به منظور پاسداشت نمادین این الگوی ظلم‌ستیزی «تندیس سردار شهید سلیمانی» را به بهترین فیلم از منظر جهاد و مقاومت اهدا کند. در گزارش امروز ضرورت ساخت این نوع فیلم‌ها در سینمای ایران و جزئیات اهدای تندیس سردار شهید سلیمانی در جشنواره فیلم فجر را مورد بررسی قرار گرفته است.
سینما از اتفاقات منطقه دور است

رضا فرهمند، از جمله فیلمسازان دغدغه‌مند در حوزه مقاومت است که دو سال پیش فیلم «زنانی با گوشواره‌های باروتی» را با مضمون خانواده اعضای داعش به جشنواره فیلم فجر آورد. او سینمای ایران را در پرداخت به مفاهیم مقاومتی بسیار کاهل دانسته و توضیح می‌دهد: اهدای «تندیس سردار شهید سلیمانی» به بهترین فیلم از منظر جهاد و مقاومت در جشنواره فیلم فجر امسال بخش کوچکی است از تمام آنچه که باید در سینمای ایران اتفاق بیفتد. از این جهت که کشور ما در منطقه نقشی مهم و کلیدی داشته و در راس مبارزه با تروریسم قرار دارد. وقتی کشور ما از چنین جایگاهی برخوردار است، ضرورت ایجاب می‌کند سینما هم نگاه جدی‌تری به این مقوله داشته باشد و مردم را بیشتر با چنین مفاهیم و ارزش‌هایی آشنا کند.
او ادامه می‌دهد: حوزه مقاومت امروز دیگر، دغدغه بین‌المللی تمام دنیاست. حالا ببینید در این حوزه چند فیلم در سینمای ایران ساخته شده! نهایتا فیلمسازی مثل حاتمی‌کیا بیاید و «به وقت شام» را بسازد. اساسا نه‌تنها مخاطبان بلکه سینماگران هم از این دغدغه‌ها دور هستند. به همین فیلم‌های روی پرده نگاه کنید! چند فیلم با مضمون مقاومت از ابتدای امسال اکران شده؟ هیچ!
فرهمند با انتقاد از سینمای ایران می‌افزاید: در سینمای ایران به گونه‌ای رفتار می‌شود انگار جریانات موجود در منطقه هیچ ارتباطی به ما ندارد! و این تضاد بین آنچه در واقعیت بخشی از جامعه می‌گذرد با آنچه در سینما دیده می‌شود، عجیب است! سینمای ما به‌شدت از اتفاقات منطقه دور است. منطقه‌ای که ما همیشه و تا انتهای تاریخ در آن هستیم. ما که به لحاظ جغرافیایی نمی‌توانیم محل وطن‌مان را تغییر دهیم. تا همیشه مابین یک منطقه بحران‌زده هستیم و باید به فکر آن باشیم.
او ساخت فیلم‌هایی با مضمون جهاد و مقاومت را بسیار ارزشمند دانسته و ادامه می‌دهد: ساخت فیلم‌هایی با مضمون جهاد و مقاومت به‌شدت روی هویت ملی ما تاثیرگذار است. در مراسم تشییع سردار سلیمانی که راس هرم مبارزه ما با تروریسم بودند، دیدیم مردم چه کردند. مراسمی که در شهرهای ایران برگزار شد بی سابقه بود و احساس غروری کم‌نظیر را به من داد. آن هم بدون این‌که هیچ بستر فرهنگی از قبل در جامعه وجود داشته باشد. این مردم خودجوش وارد صحنه شدند و برای حاج قاسم اشک ریختند.
او در مورد اهمیت اهدای تندیس سردار قاسم سلیمانی در جشنواره فیلم فجر بیان می‌کند: امیدوارم «تندیس سردار قاسم سلیمانی» تاثیر مثبتی بر سینمای ایران داشته باشد و سینما از این به بعد نگاه جدی‌تر و عمیق‌تری به این مقوله داشته باشد. ضمن این‌که از نظر من معنای مقاومت در سینما صرفا به معنای آنچه که در عراق و سوریه اتفاق می‌افتد، نیست. مقاومت مفهومی کلی دارد که عبارت است از مقاومت آدم‌ها در برابر یک اتفاق. این مقاومت می‌تواند هم در داخل ایران باشد و هم در خارج. در طول سال همه ما کمابیش مطلع می‌شویم که چه فیلم‌هایی ساخته می‌شوند و تا جایی که من می‌دانم امسال فیلمی که صراحتا به مضمون مقاومت بپردازد، نداریم، اما این تندیس باید در جشنواره فجر باشد، بلکه در سال‌های بعد به فیلم‌هایی با این مفهوم بیشتر پرداخته شود. مفهوم و کارکرد این تندیس باید در سینمای ایران ادامه‌دار باشد و رواج پیدا کند.
حضور فیلم‌هایی با مضمون مقاومت در جشنواره فجر

مسعود نجفی، مدیر روابط‌عمومی جشنواره فیلم فجر مضامین بعضی از فیلم‌های حاضر در جشنواره امسال را مقاومتی می‌داند. او بیان می‌کند: علاوه بر فیلم‌های بخش سودای سیمرغ، در بخش نگاه نو و فیلم‌های مستند هم فیلم‌هایی با مضامین جهاد و مقاومت وجود دارد. در واقع برای اهدای تندیس سردار شهید سلیمانی فیلم‌هایی با شاخصه‌های مدنظر در جشنواره فجر امسال حضور دارد. او درباره طرح تندیس سردار قاسم سلیمانی می‌گوید: این تندیس شکل و شمایل سیمرغ بلورین جشنواره را با تصویری از حاج قاسم سلیمانی دارد. چنین ایده‌ای درباره تندیس مطرح شده و قرار است همان شرکتی که تهیه سیمرغ‌های جشنواره را در داخل کشور بر عهده دارد، این تندیس را هم طراحی کند.
نجفی درباره برنامه‌هایی که قرار است به پاسداشت یاد سردار سلیمانی در جشنواره فجر امسال برگزار شود، توضیح می‌دهد: شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی و متعاقب آن اتفاقاتی که در منطقه رخ داد در روند اطلاع‌رسانی جزئیات برگزاری جشنواره فجر، محل سینمای رسانه‌ها، فهرست فیلم‌های بخش سودای سیمرغ و... بسیار تاثیرگذار بود. امسال قطعا به احترام این ایام به غیر از تندیس سردار سلیمانی برنامه‌های دیگری هم در این راستا در دست تهیه است که به‌زودی اعلام می‌شود.

دیدگاه تان را بنویسید