معرفی آش های محلی لرستان + عکس

برای آشنایی با آش های محلی لرستان این مقاله را از دست ندهید.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، آش از غذاهای سنتی ایرانی است که در هر قسمت از کشور انواع آش های محلی مخصوص را می توان دید، در این بخش به معرفی آش های محلی لرستان می پردازیم.

آش ترخینه

از معروف‌ترین و محبوب‌ترین آش‌های این استان آش ترخینه است و از این آش در ایام ماه رمضان که به‌عنوان غذای کامل محسوب می‌شود می‌توان خورد و لذت برد. شاید آش با این اسم را در استان‌های دیگر نیز شنیده باشید درحالی‌که این نوع آش ثبت ملی بروجرد است و مواد اولیه و طعم آن سوای از آش استان‌های دیگر است. برای تزیین روی آش مانند سایر آش‌ها از نعناع داغ و پیاز استفاده می‌شود. مواد به‌کاررفته در این آش بیاز، اسفناج، تره، گشنیز، جعفری ساطوری، شوید، عدس، نعناع، نمک و فلفل و زردچوبه است.

آش ورکوا

این آش محلی و سنتی ازجمله آش‌هایی است که بسیار مقوی و معروف است و همان‌طور که از اسمش بیداست برای تهیه این آش از یک نوع سبزی به نام ورکوا که به‌صورت خودرو می‌روید استفاده می‌شود و این نوع سبزی را فقط در اطراف دشت‌های بروجرد می‌توان پیدا کرد. همان‌طور که اشاره کردیم این آش بسیار خوشمزه و مقوی است که در درمان بیماری‌های مفصلی و روماتیسمی و همچنین بهبود عملکرد روده بسیار مفید است.

آش شله ماش

این آش خوشمزه یکی دیگر از آش‌های محلی لرستان است و مزیتی آن این است که هم می‌توان به‌عنوان بیش غذا و یا به‌عنوان غذای اصلی در نظر گرفته شود و جزو پرخاصیت‌ترین و مقوی‌ترین آش‌های ایرانی محسوب می‌شود که در درمان برخی بیماری‌ها می‌توان استفاده کرد. برای تهیه این آش از لوبیاچیتی، برنج، عدس، نعناع، بیاز، آب‌گوشت، ماش، زعفران، نعناع داغ و نمک و ادویه استفاده می‌شود.

سغدو (دلمه سیراب شیردان)

غذای محلی سغدو ازجمله غذاهایی است که از شکمبه گوسفند تهیه می‌شود. افرادی که دوستدار کله‌پاچه هستند با سفر به این استان و خوردن این نوع غذا می‌توانند طعم جدیدتر و خوشمزه‌تری از کله‌پاچه را تجربه کنند و شاهد تقویت معده خود با خوردن این غذا باشند. برای تهیه سغدو برنج الو بخارا گردو روغن آب و ادویه را باهم ترکیب کرده و سپس داخل شکمبه ریخته و آن را با نخ و سوزن می‌دوزند وبعداز اضافه کردن آب و ادویه روی حرارت ملایم قرار می‌دهند.

دیدگاه تان را بنویسید