رازهای پرورش "رشته مروارید" در منزل

سنسیو یا رشته مروارید گیاهی شاداب و زیبا برای نگهداری در منزل است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، اگر به دنبال یک گیاه شاد و سرزنده برای محیط‌های داخل خانه هستید، سنسیو یا رشته مروارید می‌تواند گزینه مناسبی باشد. این گیاه به  تزیین محیط خانه کمک می‌کند و نگهداری از آن نسبتاً ساده و بدون دردسر است. دو مسئله مهمی که برای پرورش هر گیاه در داخل خانه‌های امروزی باید حتماً مد نظر داشت.

نام این گیاه از شکل ظاهری آن گرفته شده است. برگ‌ها و ساقه‌های رشته مروارید شباهت زیادی به دانه‌های مروارید دارند. زمانی که این گیاه به‌اندازه کافی رشد کند، شاهد آویزان شدن ساقه‌ها از گلدان خواهید بود که بی‌شباهت به گردنبند مروارید نیست. هر چند ممکن است برای برخی بیشتر یادآور غوره یا تسبیح باشد!

در ادامه کمی بیشتر با این گیاه زیبا، نیازها و روش‌های نگهداری آن آشنا می‌شویم.

O5klCci4c8oI

رشته مروارید چیست؟

گیاه رشته مروارید که به آن سنسیو ( Senecio ) هم گفته می‌شود، گیاهی با ظاهری عجیب و متمایز نسبت به گیاهان دیگر است که طرفداران خاص خود را دارد. گل‌های رشته مروارید کمی کوچک و ریز هستند که باعث می‌شود گل دوست‌ها علاقه زیادی به آن نشان ندهند. در کل نباید رشته مروارید را در مقایسه با گیاهان گل دار قرار داد چرا که ممکن است اصلاً گل ندهد. گل‌های رشته مروارید سفید کم رنگ هستند و بویی شبیه به دارچین دارند که طرفداران خاص خودش را دارد.

حتی با صرف نظر کردن از گل‌های جالب رشته مروارید، هنوز برگ‌های دانه مانند و گرد این گیاه و ساقه نخ مانند آن باقی می‌ماند که برای تزیین کردن خانه کافی است. پرورش دانه مروارید بسیار ساده است. با توجه به این موضوع که سنسیو در معرض آفتاب به‌راحتی و خوبی رشد می‌کنند، توصیه می‌شود این گیاه در محلی آفتاب گیری قرار داده شود. دمای لازم برای رشد گیاه (در مرحله رشد فعال) همان دمای خانه، یعنی حدود 22 درجه سانتی‌گراد است. البته این دما در مرحله خواب باید کمتر و در حدود 10 تا 13 درجه سانتی‌گراد باقی بماند.

از نظر خاک، رشته مروارید محیط شنی را دوست دارد. مشابه همان چیزی که برای کاکتوس و گیاهان آبدار  دیگر توصیه می‌شود. بهتر است این  گیاه در یک سبد یا گلدان معلق کاشته شود تا در آینده برگ‌ها و ساقه‌هایش را بتواند با خیال راحت از آن آویزان کند.

BMgvMqCQMtM8

وجه مثبت پرورش رشته مروارید، نیاز بسیار کم به نگهداری و مراقبت از آن است. این گیاه در مقابل کم آبی به‌خوبی مقاوم است و می‌تواند دوره‌های طولانی بدون آب را بدون مشکل تحمل کند. به این ترتیب رفتن به مسافرت هیچ نگرانی برای شما ایجاد نخواهد کرد. رشته مروارید می‌تواند بدون مشکل تا 1 الی 2 هفته بدون آب زندگی کند. ولی در طرف مقابل، این گیاه نسبت به آبیاری زیاد حساس است که ممکن است پوسیدگی ریشه‌ها را به دنبال داشته باشد.

پس هر بار پیش از آب دادن مطمئن شوید که حداقل سطح خاک تا عمق یک سانتی متر خشک شده است. دستورالعمل نگهداری در فصل زمستان کمی متفاوت می‌شود. در زمستان آبیاری باید به‌طور کامل قطع شود. هر از گاهی هم ممکن استهرس کردن  رشته مروارید لازم باشد تا هم زیبایی و اندازه آن تحت کنترل باقی بماند.  هرس کردن آن هم از قاعده‌ای بسیار ساده پیروی می‌کند. هر شاخه یا برگی که خشک شده یا هر شاخه‌ای که تمام برگ‌هایش ریخته است را جدا کنید. هرس کردن گیاه باعث می‌شود رشدش بهتر و برگ‌هایش بیشتر باشند.

یکی از ویژگی‌های مثبت دیگر رشته مروارید، قلمه زنی نسبتاً بدون دردسر آن است. به این ترتیب کار هرس کردن را می‌توانید با تکثیر گیاه همراه سازید. خیلی ساده هر شاخه‌ای که قطع می‌کنید را در یک گلدان قرار دهید تا پس از مدتی ریشه زده و به گیاهانی مستقل تبدیل شوند.

گیاه جدید را می‌توانید به دوستان و آشنایان هدیه کنید. فقط دقت داشته باشید که رشته مروارید تا حدی سمی است. بنابراین این  گیاه را از  دسترس کودکانی که ممکن است دانه‌های آن را ببلعند یا حیوانات خانگی دور نگه دارید. 

 

دیدگاه تان را بنویسید