زندگی بهتر مالی، با به کارگیری ۴راهکار

۴ راهکار که همه کارآفرینان با آن بهتر می توانند مدیریت امور مالی خود را انجام دهند در این مقاله خواهید آموخت.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، وقتی نوبت به مدیریت امور مالی شخصی می‌رسد، نیازهای کارآفرین‌ها با نیازهای کارمندان متفاوت می‌شود. کارآفرین‌ها نه تنها درآمد‌هایی ثابت و قابل‌پیش‌بینی ندارند بلکه تصمیم‌گیرهای متفاوتی هم روی هزینه‌ها می‌کنند. بنابراین برنامه ریزی مالی برای کارآفرینان در هر کسب و کاری بسیار مهم و حیاتی است.

به عنوان مثال، بیشتر شرکت‌ها هزینه می‌کنند و کارکنان خود را به دوره‌های آموزشی می‌فرستند. اما من به عنوان یک کارآفرین برای توسعۀ حرفه‌ای خودم هزینه می‌کنم. بعضی اوقات، تصمیم‌گیری‌های مربوط به هزینه‌ها و پس‌اندازها ملموس و قابل رویت نیستند. کارآفرین‌ها و فریلنسرها معمولا درمورد چگونه گذراندن تعطیلات لوکس و مجلل‌شان حرف نمی‌زنند یا ساعت‌ها بر سر طرح بازنشستگی بحث نمی‌کنند. آنها بیشتر مواقع در حال انتخاب یک فرصت مناسب برای سرمایه‌گذاری روی کسب‌وکارشان هستند یا حساب پس‌اندازشان را بررسی می‌کنند. اگرچه هر دوی این گزینه‌ها منطقی و قابل‌قبول است اما به نظر شما کدام یک بهتر است؟

در این مقاله به شما ۴ راهکار برنامه ریزی مالی برای کارآفرینان در هر کسب و کاری را آموزش می‌دهیم که با استفاده از آنها می‌توانید امور مالی خود را بهتر مدیریت کنید.

۱.برنامه‌ریزی داشته باشید

کارآفرین‌ها و کارمندان باید برنامه‌ریزی مالی داشته باشند. هیچ استثنائی هم بین آنها وجود ندارد. برای این کار نیازها و اهداف کوتاه‌مدت، میان‌مدت و دراز‌مدت خود را تعیین و اولویت‌بندی کنید.

بهتر است این کار را قبل از شروع پروژۀ کارآفرینی خود انجام بدهید. بعضی از کارآفرین‌ها از همان ابتدا برای خودشان سررسید و موعدی را تعیین می‌کنند؛ اگر کسب‌وکارشان درآمد مشخصی را تا موعد مشخصی تولید نکند، دوباره سراغ کار تمام‌وقت می‌روند.

۲. در مواقع ضروری انعطاف‌پذیر باشید

وقتی شرایط تغییر می‌کند- که البته برخی اوقات این تغییرات بصورت غیرمنتظره رخ می‌دهد- برنامه‌ریزی مالی شخصی شما باید مطابق با این شرایط تغییر یابد. داشتن برنامه‌های احتمالی برای مواقع ضروری به شما کمک می‌کند تا غافلگیر نشوید. وقتی آمادۀ تغییر نباشید و نتوانید در شرایط غیرمنتظره واکنش درست را نشان بدهید، در نهایت به سمت تصمیم‌گیری غلط می‌روید و در وضعیتی پراسترس و بحرانی قرار می‌گیرید.

علاوه‌براین، باید به یاد داشته باشیم همانطور که به زندگی خودمان ادامه می‌دهیم شرایط هم بصورت طبیعی تغییر می‌کنند. ریسک‌های مالی برای شروع یک کسب وکار آن هم در دوران دانشجویی متفاوت با ریسک‌های یک فرد ۴۰ ساله هستند. برنامه‌ریزی برای هر چیزی غیرممکن است اما اینکه بدانید در مراحل مختلف زندگی چه می‌خواهید ایدۀ خوبی به نظر می‌رسد.

۳. اهداف حرفه‌ای و مالی خود را اولویت‌بندی کنید

اهداف حرفه‌ای و مالی در کوتاه‌مدت هم‌گام با یکدیگر محقق نمی‌شوند. برای مثال، تصمیم من مبنی بر تحصیلات عالیه در رشتۀ MBA نوعی سرمایه‌گذاری شغلی به شمار می‌رود. از طرف دیگر، شهریه‌های بالا هم برای ادامه تحصیل درد مالی هستند. متخصصین همیشه مجبور بوده‌اند کار آزاد داشته باشند تا بتوانند فرصتی طلایی را به وجود بیاورند یا اینکه مجبور بوده‌اند نمونه‌های مشابه کسب‌وکار جدید خود را مطالعه کنند.

اگرچه انجام چنین کارهایی در برخی مراحل لازم و ضروری است اما در طولانی‌مدت دوام نمی‌آورد. برنامه‌ریزی مالی شخصی و برنامه‌ریزی کسب‌وکار در این‌جا تداخل به وجود می‌آورد. کار‌آفرین‌ها باید بطور دقیق و مشخص بدانند قادر هستند چه مقدار از زمان خود را به دنبال‌کردن فرصت‌ها و تقویت مهارت‌های خود آن هم بدون کسب درآمد اختصاص بدهند.

شاید درک هزینۀ زمانی اختصاص داده شده برای کارآفرین‌ها سخت باشد. در این صورت، موعدها و سررسید هایی که قبلا گفته شد می‌توانند به شما کمک کنند تا تمرکز خود را حفظ کنید.

۴. رفاه مالی بخشی از رفاه عمومی است

نگرانی‌های پولی و مالی یکی از اصلی‌ترین دلایل استرس است. رسیدگی به امور مالی و مراقبت از آن با رسیدگی به خودتان و مراقبت از خودتان برابری می‌کند. وقتی زمانی را به بررسی وضعیت مالی خود اختصاص می‌دهید و برای خودتان برنامه‌ریزی مالی می‌کنید درحقیقت مثل زمانیکه ورزش می‌کنید، مراقبه می‌کنید و رژیم غذایی متعادل می‌گیرید در حال مراقبت از خودتان هستید.

ممکن است شما هم از آن دسته آدم‌هایی باشید که دوست دارید کارتان را بر سایر جنبه‌ها و ابعاد زندگی‌تان ترجیح بدهید. باید بدانید که این انتخاب مناسبی نیست. به شما پیشنهاد می‌کنیم در آن تجدید نظر کنید. وقتی زمانی را اختصاص می‌دهید تا به وضعیت امور مالی شخصی خود رسیدگی کنید در حقیقت تاثیری مثبت در وضعیت عمومی کارآفرینی شما به وجود خواهد آمد. در نتیجه، کسب‌وکاری پایدارتر و مداوم‌تر خواهید داشت.

امور مالی هم مثل سایر ابعاد زندگی است. اگر می‌خواهید به نقطه‌ای که آرزویش را دارید برسید، اول باید وضعیت نقطۀ شروع را خوب بشناسید. بعد از آن، سفر کارآفرینی خود را شروع کنید. آنچه کسب‌وکار کارآفرین‌ها را در درازمدت دوام می‌بخشد عبارت است از اختصاص دادن زمان و تلاش کافی و سرمایه‌گذاری در رفاه مالی.

 

 

دیدگاه تان را بنویسید