نوزاد در شبانه روز به چه میزان شیر نیاز دارد؟

برای آگاهی از میزان و چگونگی تغذیه نوزادان نیاز به شناخت علائم رفتاری آنان وجود دارد که در اینجا بررسی خواهد شد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، یکی از متداول ترین سؤالاتی که والدین جدید دارند این است که تغذیه کودک چه قدر باید باشد؟ بهترین جواب تعجب آور این است: به طور کلی، نوزادان باید هر وقت گرسنه به نظر می رسند تغذیه شوند.

از کجا بدانم کودک من گرسنه است؟

برای نوزادانی که زودرس یا با شرایط پزشکی خاص به دنیا آمده اند، تغذیه برنامه ریزی شده توسط پزشک متخصص اطفال بهتر است اما در مورد بیشتر نوزادان سالم و کامل، والدین می توانند به جای تعیین ساعت برای گرسنگی، به کودک خود نگاه کنند. این امر به تغذیه در صورت تقاضا یا پاسخگویی به تغذیه گفته می شود.

نشانه های گرسنگی

کودک گرسنه اغلب گریه می کند اما بهتر است قبل از شروع گریه کودک مراقب نشانه های گرسنگی باشید که این علامت دیرهنگام گرسنگی است و می تواند برای آنها مشکل ایجاد کند و نتوانند به راحتی غذا بخورند.

سایر نشانه های گرسنگی معمولی عبارتند از:

لیس زدن لب ها

بیرون آوردن زبان

حرکت دادن فک و دهان یا اینکه سرش در جستجوی پستان مادر است.

بارها و بارها دست خود را به دهان می گذارد.

دهانش را باز می کند.

سر و صدا کردن

مکیدن همه چیز در اطرافش

با این وجود این مهم است که بدانیم هر بار کودک شما گریه می کند یا شروع به مکیدن می کند لزوماً به دلیل گرسنگی نیست. نوزادان نه تنها از گرسنگی، بلکه برای آسایش شان هم می خورند. در ابتدا دشوار است که والدین تفاوت را درک کنند. بعضی اوقات، کودک شما فقط نیاز به نوازش یا تغییر دارد.

دستورالعمل های عمومی در مورد تغذیه کودک

مهم است به یاد داشته باشید که نوزادان با هم متفاوت هستند برخی دوست دارند بیشتر اوقات میان وعده بخورند و برخی دیگر بیشتر شیر بنوشند و بین غذاهای اصلی زمان طولانی تری بیفتد.

بیشتر نوزادان هر 2 تا 3 ساعت یا 8 تا 12 بار در هر 24 ساعت شیر می خورند. نوزادان ممکن است فقط برای هر روز و یا در روز اول نصف اونس مصرف کنند اما بعد از آن معمولاً در هر وعده 1 تا 2 اونس می نوشند. این میزان تا سن 2 هفتگی به 2 تا 3 اونس افزایش می یابد.

در حدود 2 ماهگی، نوزادان معمولاً در هر 3 تا 4 ساعت 4 تا 5 اونس غذا می خورند.

در 4 ماهگی، نوزادان معمولاً 4 تا 6 اونس در هر وعده شیر مصرف می کنند.

در 6 ماهگی، نوزادان ممکن است هر 4 تا 5 ساعت 8 انس مصرف کنند.

بیشتر نوزادان در حدود 7 تا 8 اونس در هر وعده غذایی شان، میزان مصرف موردنظر خود را به طور متوسط ​​1 اونس در هر ماه افزایش می دهند. غذاهای جامد باید در حدود 6 ماهگی شروع شود.

نگرانی در مورد غذای بیش از حد یا کمبود تغذیه:

خیلی سیر است؟

نوزادان معمولاً در خوردن مقدار مناسب بسیار خوب هستند اما بعضی اوقات آنها می توانند بیش از حد لازم مصرف کنند. احتمالاً شیرخوارانی که در حال تغذیه با بطری هستند بیش از حد تغذیه می شوند زیرا نوشیدن از یک بطری ممکن است تلاش کمتری نسبت به شیر خوردن از پستان لازم داشته باشد.

کودکانی که بیش از حد تغذیه می شوند ممکن است درد معده، گاز، تف و یا استفراغ داشته باشند و در آینده بیشتر در معرض خطر چاقی قرار بگیرند. بهتر است پیشنهاد کمتری  ارائه دهید، زیرا اگر کودک شما بخواهد همیشه می توانید مقدار بیشتری بدهید. این همچنین به نوزادان فرصت می دهد تا هنگام سیر شدن متوجه شوند.

اگر نگران هستید کودک شما می خواهد مدام بخورد حتی وقتی سیر باشد، با کودک خود صحبت کند. از پستانک ها که ممکن است بعد از تغذیه برای داشتن وزن سالم در نوزادان کمک کند استفاده کنید که دوست دارند برای راحتی مکیدن به جای تغذیه استفاده کنند. برای کودکانی که شیر مادر می خورند، بهتر است صبر کنید تا حدود 3 تا 4 هفته از سن شان بگذرد، هنگامی که شیر مادر به خوبی تکمیل شود.

در افزایش وزن مشکل دارد؟

بیشتر نوزادان وزن تولد خود را تا 5 ماهگی دو برابر می کنند و تا اولین سالروز تولدشان وزن تولدشان را سه برابر می کند. اگر کودک شما در افزایش وزن مشکل دارد، بین وعده های غذایی بیش از حد صبر نکنید و فاصله نیندازید حتی اگر این به معنای بیدار کردن کودک است. حتما با پزشک متخصص اطفال خود در مورد اینکه چند بار و چه میزان برای تغذیه کودک خود تعیین می کنید، صحبت کنید.

چگونه بدانم کودک من به اندازه کافی غذای می خورد؟

پوشک روزانه

پوشک نوزاد نشانگر خوبی از این است که آیا او به اندازه کافی غذا مصرف می کند. در چند روز اول پس از تولد، کودک باید هر روز 2 تا 3 پوشک مرطوب داشته باشد. بعد از 4 تا 5 روز اول، کودک باید حداقل 5 تا 6 پوشک مرطوب در روز داشته باشد. میزان مدفوع متغیر است و بستگی به این دارد که کودک شما شیر مادر بنوشد یا جور دیگری  تغذیه شود.

نمودارهای رشد

در طی معاینات منظم بهداشتی، پزشک متخصص اطفال وزن کودک شما را بررسی کرده و آن را در نمودار رشد ترسیم می کند. پیشرفت کودک شما در نمودار رشد یکی از راه هایی است که می تواند نشان دهد او به میزان کافی غذا می خورد یا نه. نوزادانی که در محدوده طبیعی رشد سالم باقی می مانند، احتمالاً در هنگام تغذیه سالمی دارند و مقدار مناسبی هم دریافت می کنند.

یاد آوری

اگر سؤال یا نگرانی در مورد دریافت مقدار مناسب تغذیه کودک دارید با پزشک متخصص کودک خود صحبت کنید.

 

دیدگاه تان را بنویسید