انواع خطرات دود سیگار برای کودکان؟

مطالعات نشان می دهد دود دست دوم سیگار به عروق خونی کودکان آسیب می رساند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، محققان دانشگاه مینه­سوتا با استفاده از امواج اولتراسونیک به بررسی عروق کاروتید گردن، شریان بازویی دست، و آئورت شکمی بالای ناف در ۲۹۸ کودک ۸ تا ۱۸ ساله که سیگار نمی کشیدند پرداختند.

یک گروه از این کودکان در معرض دود دست دوم سیگار قرار داده شدند.

محققان متوجه شدند دود دست دوم سیگار بر شریان های کاروتید و بازویی تاثیری نداشت. اما قرارگیری در معرض دود دست دوم سیگار موجب افزایش سفتی عروق شکمی کودکان شد.

یافته ها نشان می دهد تاثیرات مخرب دود دست دوم سیگار ابتدا در شریان ها قابل رویت است و ممانعت از قرارگیری در معرض دود دست دوم سیگار می تواند از بروز آسیب های بیشتر پیشگیری نماید.

«جاستین رایدر»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «مطالعه ما نشان می دهد که کودکان باید از دود دست دوم سیگار در امان باشند چراکه مطلعات قبلی نشان داده اند که قرارگیری در معرض دود دست دوم سیگار فاکتور پرخطر قلبی عروقی است.»

«میشل هاربین»، عضو دیگر تیم تحقیق، عنوان می کند: «نتایج ما بیانگر این مطلب است که دود دست دوم سیگار کودکان و نوجوانان را در معرض افزایش سفتی عروق شکمی قرار می دهد. مطالعات قبلی نشان داده اند که سفتی عروق در این ناحیه از بدن عامل افزایش احتمال تصلب شریان است.»

محققان بر انجام تحقیقات بیشتر در این زمینه تاکید دارند.

 

دیدگاه تان را بنویسید