برنامه غذایی مناسب ۲سالگی کودکان

برنامه غذایی مناسب کودکان دو ساله شامل ۳ وعده غذایی و میان وعده می شود.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، کودکان دو ساله شما باید روزانه سه وعده غذایی سالم به همراه یک یا دو میان وعده میل کنند. کودک دو ساله شما می تواند همان غذای بقیه خانواده را بخورد. اگر فرزند شما با داشتن زبان و مهارت های اجتماعی بهبود یافته خود، می تواند در زمان وعده های غذایی مشارکت فعال داشته باشد:

میزان غذای او را اصلاح نکنید.

زمان وعده های غذایی را تبدیل به میدان نبرد نکنید.

به استفاده از عادات غذایی سالم از جمله نشستن در جمع خانواده در وعده های غذایی توجه کنید.

به عنوان یک خانواده غذای سالم انتخاب کنید.

غذاهای ناامن برای کودکان نوپا

در سن دو سالگی، فرزند شما باید بتواند از قاشق استفاده کند، فقط با یک دست از یک فنجان بنوشد و غذاهای متنوعی از فینگر فودها مصرف کند. با این حال، او هنوز در حال یادگیری جویدن و بلعیدن کارآمد است و ممکن است هنگام عجله برای بازی کردن، غذا را قورت دهد. به همین دلیل خطر خفگی زیاد است. به موارد زیر دقت کنید:

غذاهای ناامن برای کودکان نوپا به این دلیل که ممکن است جلوی گلوی آنها را بگیرد و باعث خفگی شان شود:

هات داگ (مگر اینکه از طول به چهار قسمت تقسیمش کنید.)

مقدار زیادی کره بادام زمینی (ممکن است کمی کره بادام زمینی را روی یک تکه نان یا بیسکوئیت بکشید و به کودک تان دهید اما هرگز مقدار زیادی کره بادام زمینی به او ندهید.)

آجیل به ویژه بادام زمینی

آلبالو و گیلاس خام با هسته

آب نبات های گرد و سفت

آدامس

انگور درسته

مارشمالو

هویج، کرفس و لوبیا سبز خام

ذرت بو داده

دانه ها از جمله دانه کدو تنبل یا آفتاب گردان فرآوری شده

انواع انگورهای دانه درشت و گوجه گیلاسی (آنها را به چهار قسمت تقسیم کنید.)

لقمه های بزرگ از هر غذایی مانند گوشت، سیب زمینی یا میوه ها و سبزیجات خام

اصول اولیه غذا خوردن کودکان دو ساله

اطمینان حاصل کنید که کودکان دو ساله شما هر روز از هر چهار گروه اصلی غذایی می خورد:

گوشت، ماهی، مرغ، تخم مرغ

شیر، پنیر و سایر لبنیات

میوه ها و سبزیجات

غلات، سیب زمینی، برنج، فرآورده های آرد

اگر فرزند شما همیشه این برنامه غذایی ایده آل را نمی خورد، نگران نباشید. بسیاری از کودکان نوپا در مقابل خوردن غذاهای خاص مقاومت می کنند یا اصرار دارند که فقط یک یا دو غذای مورد علاقه شان را میل کنید. هرچه بیشتر با فرزند خود به خاطر ترجیحات غذایی او مبارزه کنید، وی بیشتر تصمیم خواهد گرفت که از شما سرپیچی کند.

ارائه انواع غذاها و دادن گزینه های انتخابی بیشتر به فرزندتان، درنهایت باعث می شود که او به یک رژیم غذایی متعادل برسد. کودکان نوپا همچنین دوست دارند خودشان غذا بخورند، بنابراین هر زمان ممکن باشد به جای غذاهای پخته شده که نیاز به یک چنگال یا قاشق برای خوردن دارند، به فرزند خود فینگر فودها را پیشنهاد کنید.

مکمل برای برخی از کودکان

مکمل های ویتامین به ندرت برای کودکانی که رژیم غذایی متنوعی دارند لازم می شود. با این حال، اگر کودک شما گوشت، غلات غنی شده از آهن یا سبزیجات سرشار از آهن بخورد، باز هم ممکن است آهن اضافی لازم داشته باشد. مقادیر زیادی شیر (بیش از 32 اونس یا 960 میلی لیتر در روز) نیز ممکن است در جذب مناسب آهن اختلال ایجاد کند، بنابراین خطر کم خونی یا فقر آهن را افزایش می دهد.

کودک شما باید هر روز 16 اونس (480 میلی لیتر) شیر کم چرب یا بدون چربی بنوشد. این بیشتر کلسیم مورد نیاز او را برای رشد استخوان تأمین می کند و البته در اشتهای او برای سایر غذاها به ویژه آنهایی که آهن تأمین می کنند، اختلال ایجاد نمی کند.

توجه: آکادمی اطفال آمریکا (AAP) توصیه می کند که کودکان تا دو سالگی مصرف شیر کامل را ترک نکنند مگر اینکه دلیلی وجود داشته باشد که کودک را زودتر به شیر کم چرب سوق دهد. شیر کامل تقریباً 4٪ چربی شیر دارد. این ممکن است به تدریج کودک شما را از مصرف شیر کامل به شیر کم چرب سوق دهد. بنابراین، بسیاری از متخصصان کودکان توصیه می کنند قبل از تغییر ذائقه آنها به شیر کم چرب (1٪) یا بدون چربی (چربی)، برای چند هفته شیر (2٪) مصرف شود.

براساس گزارش کلینیکی AAP، نوزادان زیر 12 ماه به 400 واحد بین المللی ویتامین D در روز نیاز دارند و کودکان و نوجوانان بزرگتر روزانه به 600 IUU نیاز دارند. این مقدار ویتامین D می تواند از راشیتیسم جلوگیری کند، وضعیتی که با نرم شدن و ضعف استخوان ها مشخص می شود. اگر فرزند شما به طور مرتب در معرض نور آفتاب قرار ندارد یا به میزان کافی ویتامین D در رژیم غذایی خود مصرف نمی کند، در مورد مکمل ویتامین D با پزشک متخصص او صحبت کنید.

 

دیدگاه تان را بنویسید