ماجرای خداحافظی برخی بازیکنان تیم ملی واترپلو به خاطر پول

تیم‌ملی واترپلو از جمله تیم‌هایی است که شایعه درباره اعزام آنها به خارج از ایران زیاد بوده است. این تیم هم با مشکلات مالی زیادی روبروست. کاپیتان آنها توضیحاتی درباره آخرین شرایط واترپلو می‌دهد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس،  حامد ملک خانبانان کاپیتان تیم ملی واترپلو امروز (شنبه) مهمان یک برنامه تلویزیونی بود.

ملک خانبانان در ابتدا درباره اینکه آیا این رشته به او به ارث رسیده، گفت: پدرم 22 سال قهرمان کشور در رده جوانان، بزرگسالان و هم در تیم ملی شنا بود و اکنون هم در رده سنی 50 تا 54 در مسابقات رده سنی پیشکسوتان و هم مسابقات آبهای آزاد شرکت می کند.

وی افزود: من از کودکی به این ورزش کشیده شدم و از سه چهار سالگی با پدرم شروع کردم و خودکار به سمت این رشته کشیده شدم. تصمیم من این رشته بود و هم خودم هم خانواده از رشته ای که انتخاب کرده ام راضی هستند.

کاپیتان تیم ملی واترپلو در پاسخ به اینکه آیا درست است این رشته همان هندبال فقط در آب است، اظهار کرد: نمی شود گفت هندبال اما این رشته بیشترین شباهت را به واترپلو دارد ولی از نظر سختی قابل مقایسه نیستند.

خانبانان درباره شرایط این تیم برای حضور در المپیک توضیح داد: بعد از بازی های آسیایی اردویی برای کره جنوبی داشتیم البته من ایران نبودم. سال پیش لژیونر شدم و در تیم ملی صربستان بازی کردم. بعد از آن اردوهای متعددی داشتم که در یکی دو تایشان بودم. ماه گذشته دو سفر تدارکاتی به کشور سنگاپور و کره جنوبی داشتیم و بازی های خوبی انجام شد.

وی یادآور شد: تمریناتمان هم 7، 8 ماه است زیر نظر الکساندر چیریچ و آقای رضایی پیگیری می شود. شرایط تیم بد نیست و بعد از بازی های آسیایی آقای علی پیروزخواه که کاپیتان بودند سنشان طوری بود که دیگر باید خداحافظی می کردند یکی دو تا از بازیکنانمان هم به دلیل تاهل و کارهایی که داشتند خداحافظی کردند.

خانبانان درباره شایعه عدم حضور تیم ملی در مسابقات تصریح کرد: تاکنون آخرین خبری که از آقای رضوانی به ما رسیده این است که ما قرار است در این مسابقات با آخرین توان شرکت کنیم. تیم قدری تحلیل رفته اما جوان ها در این مدتی که تمرین کردند توانستند جای بزرگترهایی را که خداحافظی کردند پر کنند.

وی در پاسخ به اینکه آیا مشکلات مالی دلیل این خداحافظی ها نبوده، تاکید کرد: به غیر از فوتبال در بقیه رشته ها که مشکل مالی هست ولی بچه های ما به دلایل مالی هم بوده که رفته اند و آنهایی که مانده اند به خاطر عشقشان به واترپلو مانده اند. قراردادهای لیگ ما از نظر مالی آنچنان بالا نیست اما طی صحبت هایی که با آقای رضوانی رییس فدراسیون داشتیم کمک هزینه هایی در تیم ملی می کنند.

کاپیتان تیم واترپلو درباره حقوق توضیح داد: اگر سفر تدارکاتی خارجی باشد دلاری یا یورویی فدراسیون حقوق می دهد. بچه ها به ویژه شهرستانی ها ترجیح می دهند کار کنند و خودشان روزی یکی دو وعده تمرین کنند و خیلی ها تمایلی به تیم ملی ندارند اما این را هم نباید از یاد ببریم که حضور در تیم ملی افتخار است.

خانبانان یادآور شد: به هر حال اکنون وضعیت زندگی سخت شده است اما بچه هایی که حالا در تیم ملی مانده اند به خاطر غیرتی که نسبت به پرچم ایران دارند مانده اند و با تمام توانشان می خواهند این پرچم را بالا ببرند و غرور پخش سرود ملی ایران را داشته باشند و لذت ببرند.

وی درباره گزارش مردمی که در برنامه پخش شد اظهار کرد: مردم نظرات جالبی داشتند اما اغلب اطلاعاتی درباره واترپلو و آخرین مسابقاتی که ما توانستیم بعد از 44 سال مقام آسیایی کسب کنیم نداشتند.

کاپیتان تیم ملی واترپلو درباره وضعیت نامناسب رشته های آبی گفت: دلیل اصلی این موضوع مشکلات مالی و قراردادهای خیلی خیلی پایین است. به بچه هایی که مدال آسیایی می گیرند هم قول سکه داده بودند اما بعد از وضعیت اقتصادی که پیش آمد این سکه ها را به صورت نقدی پرداخت کردند. جایزه هایی که گذاشته بودند 30 سکه بود به صورت نقدی دادند که 2 و نیم 3 میلیون حساب شده بود. به هر حال این موضوع انگیزه ورزشکاران را پایین می آورد. نمی گویم که آنها به خاطر پول می روند که بجنگند اما بالاخره انگیزه ای که می تواند برای ورزشکار ایجاد شود آبی است و متاسفانه سطح مالی ورزش های آبی بسیار پایین است. مثلا قراردادهای شنا که خیلی پایین است.

وی افزود: امسال خداراشکر قرارداد پس از سالها تیم پرسپولیس به لیگ ما آمده است و حضور یک تیم دولتی اتفاق خیلی خوبی است چون از نظر مالی وضعیت بهتری دارد. تیم های دانشگاه آزاد و نفت امیدیه و سایپا هم تیم بدی نیستند.

خانبانان در پاسخ به اینکه آیا پرسپولیس که در تسویه حساب با بازیکنان فوتبال خود دچار مشکل شده از پس هزینه های واترپلو برمی آید، گفت: آقای انصاری فرد به ما قول داده اند و گفتند اسپانسری که آمده می تواند مشکلات مالی فوتبال را جبران کند. قراردادهای ما که آنچنان بالا نیست و شاید کل قراردادهای تیم ما اندازه  قرارداد یک فوتبالیست باشد آن هم بازیکنی که در سطح متوسط حضور دارد. قطعا کل مبلغ زیر 1 میلیارد است.

کاپیتان تیم واترپلو تاکید کرد: من از صربستان به ایران برگشتم و دوست داشتم یک سال لیگ اروپا را هم تجربه کنم و این تجربه فنی بالایی برای من بود اما از نظر مالی آنچنان برای من خوب بود. شاید در ورزش های دیگر خوب باشد اما لیگی که ما می توانستیم در آن بازی کنیم و با سطح ما نزدیک بود از نظر مالی خوب نبود. در لیگ صربستان ماهی 300، 400 یورو می گرفتم. بالاخره خرج آنجا هم بود و قراردادمان هم 6، 7 ماه بود.

وی درباره کسب سهمیه هم توضیح داد: در آن مسابقات 4 تیم برتر آسیا قطعا حضور دارند؛ چین، ژاپن، قزاقستان و ایران به اضافه کره جنوبی که تیم خوبی است و در بازی های تدارکاتی پیشرفت خوبی داشتند. 5، 6 تیم هستیم که به صورت دوره ای بازی می کنیم. یک تیم که از آسیا مستقیم رفته است. چون در توکیو برگزار می شود ژاپن از حالا به المپیک رفته البته در این مسابقات هم به عنوان بازی تدارکاتی شرکت می کند. قزاقستان هم مربی اش را عوض کرده و هم دو بازیکن خارجی آورده است و کار ما خیلی سخت شده است.

خانبانان در پایان گفت: از رییس فدراسیون تشکر می کنم که با همه مشکلات توانستند تیم را جمع کنند و با الکساندر چیریچ قرارداد ببند از برنامه شما هم تشکر می کنم.

 

دیدگاه تان را بنویسید