گزارش جی پلاس

آمار عملکرد نامزدهای مرد سال فوتبال آسیا 2019/ حسرت 15 ساله، با بیرانوند تمام می شود؟

علیرضا بیرانوند از شانس بالایی برای تصاحب عنوان برترین بازیکنان سال آسیا به عنوان یک دروازه بان برخوردار است تا بعد از علی کریمی، این عنوان را یک بار دیگر برای فوتبال ایران به ارمغان بیاورد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ نام علیرضا بیرانوند در حالی در میان سه نامزد کسب عنوان برترین بازیکنان سال آسیا قرار گرفته است که او در سال 2019 درخشش کمتری نسبت به سال گذشته داشت. با این حال از جمله دستاوردهای بیرانوند در این سال، حضور در نیمه نهایی جام ملت های آسیا، قهرمانی در لیگ برتر، جام حذفی و سوپرجام ایران است.

با این حال او رقبای نامداری را برای تصاحب این عنوان ارزشمند پیش روی خود می بیند. تامواکی ماکینو، مدافع ژاپنی اوراوا ردز ژاپن دیگر نامزد این جایزه است. او به همراه تیمش تا فینال لیگ قهرمانان آسیا راه یافت اما در دیدار پایانی مغلوب الهلال عربستان شدند که هیچ نماینده ای در بین سه نامزد مرد سال آسیا ندارد.

دیگر نامزد این عنوان، اکرم عفیف، مهاجم السد قطر است که در سال 2019 درخشش زیادی داشت و توانست عناوین متعددی را با تیم باشگاهی و ملی خود کسب کند. قهرمانی جام ملت های آسیا، لیگ ستارگان قطر و حضور در نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا از جمله دستاوردهای اکرم عفیف محسوب می شود.

با این وجود علیرضا بیرانوند امیدوار است به حسرت 15 ساله ایرانی ها خاتمه دهد و بعد از خداداد عزیزی، علی دایی، مهدی مهدوی کیا و علی کریمی به این عنوان دست یابد.

هر چند بیرانوند تا اینجای کار هم به عنوان بهترین دروازه بان آسیا شناخته شده است و اگر این عنوان را به دست آورد، برای نخستین بار است که چنین جایزه ای به یک دروازه بان تعلق خواهد یافت.

** در ادامه نگاهی به عملکرد این سه بازیکن در سال 2019 خواهیم داشت تا شانس هر یک از این بازیکنان برای دستیابی به عنوان مشخص شود.

علیرضا بیرانوند

بیرانوند

با توجه به تقویم فوتبال ایران، عملکرد علیرضا بیرانوند در لیگ هجدهم و نوزدهم و لیگ قهرمانان آسیا، جام حذفی و جام ملت های آسیا قابل محاسبه است. هر چند بیرانوند در بازی های دیگری هم برای تیم ملی ایران به میدان رفته است.

لیگ برتر:

بیرانوند سال گذشته با انجام 24 بازی و خوردن 10 گل، موفق شد عنوان بهترین دروازه بان لیگ برتر را به دست آورد و کمتر از هر دروازه بانی گل خورد و به همراه پرسپولیس قهرمان ایران شد. او و تیمش در فصل جاری نیز عملکرد بدی نداشتند و اکنون در رده چهارم جدول رده بندی قرار گرفتند.

جام حذفی

پرسپولیس جام حذفی را هم با قهرمانی پشت سر گذاشت اما بیرانوند فقط در بازی های مهم تیمش به میدان رفت که روی هم رفته سه بار در ترکیب اصلی تیمش قرار داشت و تنها یک بار گل خورد.

لیگ قهرمانان آسیا

برخلاف سال 2018، لیگ قهرمانان آسیا برای بیرانوند و یارانش خوب پیش نرفت که بخشی از آن مروبط به اشتباهات داوری بود. پرسپولیس نتوانست از گروهش صعود کند و بیرانوند در 6 بازی، 5 بار گل خورد تا خبری از درخشش سال 2018 که تا دیدار فینال صعود کردند، نباشد.

جام ملت های آسیا

علیرضا بیرانوند به جز بازی با ژاپن در نیمه نهایی جام ملت های آسیا که با شکست سه بر صفر تیم ملی ایران همراه بود، در 5 بازی قبل گلی را دریافت نکرد و به خوبی دروازه تیم ملی را بسته نگه داشت و حتی یک بار موفق به مهار پنالتی شد.

تامواکی ماکینو

ماکینو

این مدافع با تجربه ژاپنی، بعد از حضور در کلن، مجددا به اوراواردز بازگشت تا نقش مهمی را در تیم سابقش ایفا کند و با حضور در این تیم تبدیل به یکی از مهره های کلیدی تیمش در لیگ قهرمانان آسیا شد جرا که ماکینو و تیمش در لیگ ژاپن دستاورد مهمی نداشتند.

جی لیگ

اوراواردز در سال 2019 جایگاه خوبی را در لیگ ژاپن کسب نکرد و در لیگ 18 تیمی این کشور در پله سیزدهم قرار گرفت و نمی تواند سال آینده در لیگ قهرمانان آسیا حضور یابد. ماکینو 30 بار برای تیمش به میدان رفت و دستاورد دیگری از حیث فردی نداشت.

لیگ قهرمانان آسیا

نقطع عطف کارنامه او درخشش با تیمش در لیگ قهرمانان آسیا بود و توانست با رهبری خط دفاعی اوراواردز از پس تیم های قدرتمند منطقه شرق برآید و تا فینال صعود کند اما در فینال به همراه تیمش مغلوب الهلال عربستان شدند تا جام قهرمانی بعد از سال های به غرب آسیا بیاید. او در 14 بازی توانست دو بار برای تیمش گلزنی کند.

قهرمانی در سوپرکاپ

تنها جام او تیمش در سال 2019 مربوط به ابتدای فصل 2019 است که توانستند در دیدار سوپرکاپ به پیروزی برسند و جام را از آن خود کنند.

جام ملت های آسیا

ماکینو با تیم ملی ژاپن هم تا دیدار پایانی جام ملت های آسیا راه یافت اما در بازی پایانی مغلوب قطر شدند و نتوانستند جام قهرمانی آسیا را به خانه ببرند.

اکرم عفیف

afifqat1549379102

این هافبک – مهاجم جوانی قطری در سال 2019 به عناوین مختلفی دست یافت. از قهرمانی در کشورش تا جام ملت های آسیا اتفاقات شیرینی بود رخ داد و اگر می توانست در لیگ قهرمانان آسیا نیز قهرمان شود، کارنامه او تکمیل می شد.

لیگ ستارگان

السد سال گذشته و بعد از چند فصل ناکامی توانست در کورس قهرمانی الدحیل را پشت سر بگذارد و قهرمانی را به دست آورد. عفیف در همان فصل 26 بار گل زد و 13 پاس گل داد.

جام ملت های آسیا

قهرمانی در این مسابقات باعث تعجب اهالی فوتبال آسیا شد اما قطر با شایستگی یکی پس از دیگری تیم ها را کنار زد و این عنوان را به دست آورد. عفیف در قهرمانی قطر نقش مهمی را ایفا کرد و توانست جا قهرمانی را بالای سر ببرد.

لیگ قهرمانان آسیا

با تغییر سرمربی السد، کار به ژاوی هرناندس سپرده شد و او تا نیمه نهایی با السد پیش رفت اما در این مرحله مغلوب الهلال، قهرمانی کنونی مسابقات شدند و دستشان از رسیدن به جام کوتاه ماند.

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ سال گذشته نیز جایزه بهترین بازیکنان آسیا به عبدالکریم حسن از قطر رسید و همین موضوع تا حدودی شانس عفیف را کاهش می دهد. با این حال عفیف از نظر شخصی و تیمی وضعیت بهتری نسبت به سه بازیکن دیگر داشته اما ایرانی ها و علیرضا بیرانوند هم برای دست یافتن به این عنوان ارزشمند امیدوار هستند. بیرانوند از جمله بازیکنانی است که سال گذشته نیز مستحق حضور در جمع سه نامزد نهایی این جایزه ارزشمند قرار داشت.

در میان اسامی منتشر شده نامزدهای عناوین فوتبال سال آسیا، نام سردار آزمون مهاجم تیم زنیت سنت پترزبورگ به عنوان نامزد بهترین بازیکن بین المللی آسیا و مهدی جاوید هم یکی از سه گزینه بهترین بازیکنان فوتسال قاره کهن در سال ۲۰۱۹ وجود دارد. همچنین کتایون خسرویار مربی تیم بانوان ایران هم به عنوان کاندیدای بهترین مربی زن سال آسیا انتخاب شده است.

مراسم بهترین های سال آسیا روز ۲ دسامبر (۱۱ آذر) در هنگ کنگ برگزار می شود.

دیدگاه تان را بنویسید