گفت وگوی جی پلاس با مربی سابق تیم ملی

افاضلی: ویلموتس نتوانست ذهنیت بازیکنان را تغییر دهد/ اردوی کوتاه مدت جوابگوی تیم ملی نیست

هومن افاضلی معتقد است مارک ویلموتس باید ذهنیت بازیکنان تیم ملی را تغییر می‌داد.

لینک کوتاه کپی شد

تیم ملی فوتبال ایران در دو بازی اخیر خود در گلزنی ناکام بوده و همین مسئله باعث شده تا انتقادهایی متوجه مارک ویلموتس و مهاجمان تیم ملی شود. برخی معتقدند سیستم بازی تیم ملی دلیل این موضوع بوده و گروهی دیگر بر این عقیده‌اند که مهاجمان تیم ملی که اغلب لژیونر هستند انگیزه درخشش را از دست داده‌اند.

هومن افاضلی، مربی سابق تیم ملی در گفت و گو با خبرنگار ورزشی جی پلاس درباره این موضوع اظهار می کند: «مهمترین مسئله به روش بازی تیم ملی برمی‌گردد. نوع فوتبالی که مقابل بحرین و عراق بازی کردیم، خیلی ساده و قابل پیش‌بینی بود. دومین مسئله اینکه گل زدن و گل نخوردن یک کار گروهی و جمعی است. بنابراین نمی‌توانیم بگوییم چون سردار آزمون گل نزده، بازیکن خوبی نیست. برای یک مهاجم باید موقعیت به‌وجود بیاید تا گل بزند. در فوتبال جهان، اگر از هر سه موقعیت یکی را گل بزنی، مهاجم استانداردی هستی و می‌شوی یکی مثل دوران اوج یورگن کلینزمن. در فوتبال آسیا اما این آمار فرق می‌کند. اگر یک مهاجم از هر پنج موقعیت یکی را گل بزند، استاندارد است. وقتی موقعیتی نصیب یک مهاجم نمی‌شود، چطور باید گل بزند؟»

تیم ملی فوتبال ایران/ سردار آزمون

چرا در تیم ملی موقعیتی نصیب مهاجمان نمی‌شود؟ افاضلی می‌گوید: «سبک بازی تیم ملی و روش‌هایی که کادر فنی برای هجوم در نظر می‌گیرد، تکراری است و به همین دلیل شرایط برای گلزنی مهاجمان مهیا نیست. در این شرایط، سوئیچ کردن (تغییر یا جابجایی تمرکز) از ذهنیت باشگاهی به ملی خیلی مهم است که در تیم ایران به درستی انجام نمی‌شود. این مسئله مهمترین نکته در بازی‌های ملی وسط فصل است. اینکه بازیکن بتواند از ذهنیت باشگاهی به ذهنیت حضور در تیم ملی برسد، موضوعی است که در تیم ملی دیده نمی‌شود. در اردوهای قبل از تورنمنت که اغلب درازمدت هم هست، این موضوع خود بخود درست می‌شود اما در مقاطعی که زمان اردو کوتاه است، این مسئله به مشکلی بزرگ تبدیل می‌شود.»

دستیار سابق برانکو صحبت‌هایش را اینگونه ادامه می‌دهد: «وقتی لیگ ایران جمعه تمام می‌شود، بازیکنان باید شنبه در اردو حاضر شوند تا تطبیق‌پذیری زودتر انجام شود. اینکه از جمعه به خانه برویم و استراحت کنیم، دوشنبه وارد اردو شویم و پنجشنبه هم بازی کنیم، یک اشکال بزرگ است که نتیجه‌اش می‌شود شکست مقابل عراق. تا این سوئیچ‌ها- از باشگاه به ملی – اتفاق نیافتد، کار درست نمی‌شود و تیم ملی هم نتیجه نمی‌گیرد. در اردوی ملی میان‌فصل که زمان اردو کم است، یک مربی نمی‌تواند کار تاکتیکی خاصی انجام بدهد. مربی باید از لحاظ ذهنی روی بازیکنان کار کند تا با آمادگی کامل به زمین بروند که متأسفانه این اتفاق در تیم ملی و حداقل برای دو بازی اخیر رخ نداده است.»

01274283

هومن افاضلی در پایان مثالی هم از برانکو و کارلوس کی‌روش می‌زند: «این تطبیق‌پذیری را در تیم‌های برانکو و کی‌روش زیاد دیده‌ایم. دو مربی باتجربه‌ای که حتی در میانه‌های فصل به اردوی بلندمدت اصرار دارند. می‌دانید چرا؟ چون ذهنیت بازیکنان را از باشگاه به سمت و سوی ملی ببرند و البته تمرین تاکتیکی انجام بدهند. موضوعی که در زمان ویلموتس کمتر شاهد آن بوده‌ایم. به نظر من سازماندهی تیم ملی خوب نیست و باید تغییر کند. بخصوص در بخش زمان اردو و البته رفتاری که در اردو از مربی و بازیکنان می‌بینیم.»

دیدگاه تان را بنویسید