گزارش جی پلاس

بازیکنان خارجی سابق استقلال و پرسپولیس کجا هستند؟/ دلارهای بی حساب و کتاب در جیب دلالان

بازیکنان خارجی زیادی طی فصول مختلف به ایران آمدند و رفتند اما تعداد کمی از آن‌ها توانستند بعد از جدایی از ایران، کیفیت خود را با انتقال به تیم‌های خوب خارجی نشان دهند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ حضور بازیکنان خارجی بی‌کیفیت در ایران یکی از مسائلی مورد بحث و انتقاد در فوتبال است اما در طول فصول مختلفی، بازیکنان زیادی از این دست در ایران حاضر و سپس از کشور خارج می‌شوند.

به طور کلی فلسفه جذب بازیکنان خارجی مربوط به کیفیت بالای آن‌ها نسبت به بازیکنان ایرانی و کمک کردن به فوتبال ایران است اما در موارد متعددی این بازیکنان خارجی به علت ضعف فنی یا مسائل دیگری تبدیل به نیمکت نشین می‌شوند و با دریافت مطالبات خود از طریق دادگاه‌های بین‌المللی، خاطره بدی را از خود به جای می‌گذارند.

با این حال این مدیران و مربیان هستند که بیشترین نقش را در حضور بازیکنان خارجی در ایران ایفا می‌کنند. بدون شک مامه تیام و حتی شیخ دیاباته بازیکنی است که تا سال ها درباره کیفیت او در استقلال صحبت خواهد شد اما بازیکنان اوکراینی هم در سوی مقابل قرار دارند که همواره مباحث مختلفی درباره نقش دلال‌ها در انتقال آنان به پرسپولیس شنیده شده است.

استقلال و پرسپولیس پرطرفدارترین تیم‌های ایران هستند که بیشترین توجه رسانه‌ها هم معطوف به آن ها است. این دو تیم در طول هر فصل چندین بازیکن خارجی را جذب می‌کنند که تعداد اندکی از آنان توانستند رضایت هواداران را در پی داشته باشند.

البته در مواقعی عملکرد نه چندان خوب این بازیکنان در داخل ایران، با درخشش آن‌ها در خارج از کشور همراه بوده است تا خط بطلانی بر کیفیت فنی پایین آنان بکشد و رد پای مسائل دیگری مانند محیط و شرایط بدنی آن بازیکن در آن مقطع مطرح شود.

در ادامه بازیکنان خارجی استقلال و پرسپلویس در 5 سال گذشته را مرور می‌کنیم و آخرین وضعیت آن‌ها را بررسی خواهیم کرد تا شناختی بهتر از عملکرد این دو تیم در جذب بازیکنان خارجی داشته باشیم و ببینیم کدام تیم توانسته بازیکنان خارجی خود را به ایران بیاورد و کدام یک به دام دلال‌ها و واسطه‌های نقل و انتقالات افتاده است.

فصل 93-94

نام بازیکن تیم کشور پست مدت حضور تیم کنونی توضیحات
مایکل اومانیا پرسپولیس کاستاریکا مدافع دو فصل کامونیکیشن گواتمالا اومانیا سال گذشته برای مقطعی در ایران بازی کرد.
ژوزه تادئو پرسپولیس برزیل مهاجم یک فصل ریو کلارو برزیل در مقطعی بدون تیم بوده و عملکرد خاصی از خود نشان نداده است.
فرناندو گابریل پرسپولیس برزیل هافبک یک فصل الفجیره امارات او در برزیل و تیم های عربی منقطه خلیج فارس بازی کرده و دستاورد خاصی نداشته است.
آلبرتو داسیلوا استقلال برزیل دروازه بان نیم فصل گونچالنسه تیم کم نام و نشانی در فوتبال برزیل است. او از زمان جدایی از استقلال دوران درخشانی را سپری نکرده است.
هرایر مکویان استقلال ارمنستان مدافع سه فصل شیراک ارمنستان او در سطح اول فوتبال کشور بازی می کند.
ریوالدو باربوزا استقلال برزیل هافبک نیم فصل نفت الاوسط عراق آخرین تیم او نفت الوسط عراق بوده و از سال 2017 اطلاعاتی دیگری موجود نیست. 
هندریک هلمکه استقلال آلمان هافبک نیم فصل کوکولان فنلاند از زمان استقلال روند رو به افولی را طی کرده است.

فصل 94-95

نام بازیکن تیم کشور پست مدت حضور تیم کنونی توضیحات
لوکا ماریچ پرسپولیس کرواسی مدافع یک فصل آرکا گدینا لهستان ماریچ عملکرد خاصی از خود نشان نداده و مدتی هم در دینامو بخارست مجارستان بازی کرد.
جری بنگستون پرسپولیس هندوراس مهاجم یک فصل اولمپیا هندوراس مدتی در ذوب آهن بازی کرد و اکنون در کشورش مشغول است.
الکساندر لوبانوف پرسپولیس ازبکستان دروازه بان یک فصل متالورگ بیک آباد ازبکستان بعد از پرسپولیس در تیم پاختاکور حضور داشت و دروازه بان تیم ملی کشورش شد.
پروپئیچ استقلال کرواسی مهاجم یک فصل بازنشسته او دو سال پیش به فعالیتش خاتمه داد.
عادل شیحی استقلال آلمان - مراکش هافبک یک فصل نیدرهین آلمان او در سطح ششم آلمان بازی می کند.

فصل 95-96

نام بازیکن تیم کشور پست مدت حضور تیم کنونی توضیحات
اولکسی پولیانسکی پرسپولیس اوکراین مدافع نیم فصل بدون تیم او بعد از جدایی از پرسپولیس، در هیچ تیمی به میدان نرفته است.
ولادمیر پریموف پرسپولیس اوکراین مهاجم نیم فصل بدون تیم مدتی در تیم هایی در کشورهای برونئی، اندونزی و بلاروس به میدان رفت ولی فعلا تیمی ندارد.
آنتونی گولچ پرسپولیس استرالیا مدافع نیم فصل بادک اندونزی مدتی بدون تیم بود اما در کشورش بازی کرد و اکنون به اندونزی منتقل شده است.
بوژیدار رادوشویچ پرسپولیس کرواسی دروازه بان تاکنون پرسپولیس او از سه سال پیش تاکنون دروازه بان دوم تیمش است و عملکرد بدی نداشته است.
رابسون جانورایو استقلال برزیل مدافع یک فصل الخور امارات او بعد از استقلال راهی تیم های خوبی شد. باهیا، بواویستا، بنی یاس و مجددا بوایستا مقصدهای بعدی او بود.
لئوناردو پادووانی استقلال برزیل مدافع دو فصل بازنشسته او به علت مصدومیت سخت در استقلال از فوتبال بازنشسته شد.

 

فصل 96-97

نام بازیکن تیم کشور پست مدت حضور تیم کنونی توضیحات
بشار رسن پرسپولیس عراق هافبک تاکنون پرسپولیس یکی از بهترین عراقی های حاضر در ایران بوده است.
گادوین منشا پرسپولیس نیجریه مهاجم یک سال و نیم عجمان او بعد از دوره موفق در پرسپولیسبا برانکو به مشکل خورد و راهی استقلال شد اما بعد از نیم فصل به امارات رفت. 
مامه تیام استقلال سنگال مهاجم نیم فصل کاسیم پاشا بعد از نیم فصل درخشان، راهی عجمان شد و اکنون در ترکیه بازی می کند. 
سرور جپاروف استقلال ازبکستان هافبک یک فصل متالورگ بیک آباد او بعد از استقلال راهی قزاقستان شد و اکنون در کشور خودش مشغول است.
بویان نایدنوف استقلال مقدونیه هافبک نیم فصل بدون تیم او اکنون بدون تیم است اما یک فصل در تیمی در آلبانی بازی می کند.

فصل 97-98

نام بازیکن تیم کشور پست مدت حضور تیم کنونی توضیحات
ماریو بودیمیر پرسپولیس کرواسی مهاجم نیم فصل لوکوموتیو کرواسی وی راهی کشورش شد و همبازی صادق محرمی شده است. 
مارکوس نویمایر استقلال آلمان هافبک نیم فصل آرائو سوئیس در لگی دسته دوم کشورش مشغول به بازی است.
همام طارق استقلال عراق هافبک یک فصل اسماعیلی مصر این هافبک عراقی راهی مصر شد و اکنون در تیم ملی کشورش مشغول است.
الحاجی گرو استقلال نیجریه مهاجم نیم فصل هلسینبورگس سوئد بعد از استقلال در یک سال دو تیم را عوض کرد و روند خوبی نداشته است. 
اسماعیل گنسالوس استقلال گینه بیسائو مهاجم نیم فصل ماتسوموتو یاماگا وی بعد از استقلال راهی دسته دوم ژاپن شد.
آیاندا پاتوسی استقلال آفریقای جنوبی هافبک نیم فصل بنی یاس امارات در حالی که هواداران علاقه مند به حضور اود بودند، پاتوسی به همراه شفر راهی بنی یاس شد
گادوین منشا استقلال نیجریه مهاجم نیم فصل عجمان او بعد از نیم فصل ناموفق با استقلال راهی امارات شد.

 

نکته قابل ذکر درباره بازیکنان خارجی این دو تیم این است که هر یک از بازیکنانی که در استقلال و پرسپولیس عملکرد خوبی داشتند، توانستند در تیم های بعدی هم خودی نشان دهند اما سایر بازیکنان معمولی و در حد بسیار ضعیف ظاهر شدند. 

 

دیدگاه تان را بنویسید