گزارش جی پلاس از همایش "اخلاق و فرهنگ در ورزش"

صالحی امیری: درباره ورزشکاران عادلانه قضاوت کنید / ریل توسعه ایران باید از مسیر اخلاق و فرهنگ عبور می کرد نه اقتصاد

رئیس کمیته ملی المپیک، اخلاق را حلقه گمشده توسعه در ایران و نجات بخش کشور دانست و گفت: آمارهای رسمی نگران کننده از بد اخلاقی ها در جامعه، ثابت می کند ریل توسعه ایران باید از مسیر اخلاق و فرهنگ عبور می کرد نه اقتصاد!

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ همایش فرهنگ و اخلاق از سلسله نشست های کمیسیون فرهنگی کمیته ملی المپیک صبح امروز (دوشنبه - 20 آبان 98) در محل آکادمی ملی المپیک برگزار شد.

 

** قضاوت درباره ورزشکاران باید عادلانه باشد

در این برنامه سید رضا صالحی امیری - رئیس کمیته ملی المپیک در سخنانی، ورزش را مانند سایر بخش های جامعه و ورزشکاران را عضوی از مردم دانست و گفت: جامعه ورزش دارای هویت مستقلی از سایر بخش های جامعه نیست و مانند دیگران در معرض تغییرات و آسیب های فرهنگی و اخلاقی قرار دارد؛ بنابراین نوع قضاوت ها درباره این قشر باید عادلانه باشد.

 

** تنها وجه تمایز ورزش از سایر بخش ها، "بیشتر دیده شدن" است

او در عین حال از منظر عمومی ورزشکاران و هنرمندان را متوجه بیشترین واکنش های اجتماعی نسبت به پیامدهای غیراخلاقی احتمالی قلمداد کرد و اظهار کرد: تنها وجه تمایز ورزش، رویکرد دیده شدن در انظار عمومی است که از این حیث، جامعه ورزش با سایر گروه های مرجع جامعه چون روحانیون، معلمان، پزشکان و... تفاوت داشته و بیشتر در معرض سنجش اجتماعی قرار دارد؛ لذا بیشترین واکنش ها همواره نسبت به جامعه ورزشی و هنری است.

 

** اخلاق، حلقه گمشده توسعه در ایران

رئیس کمیته ملی المپیک، اخلاق را حلقه گمشده توسعه در ایران و نجات بخش کشور دانست و تاکید کرد: علت عدم حرکت کشور به سمت قله های توسعه، این بود که همواره شاخصه های اقتصادی به عنوان نخستین ملاک و مبنای پیشرفت جامعه، قرار گرفت و از توسعه انسانی و اخلاقی غفلت شد. اگر امروز گران فروشی، رشوه، فساد و... در ایران رواج دارد بخاطر انسان های پرشماری است که آنها را تولید کرده اند و قطعا با جمع انسان های اخلاقی، آمار نگران کننده ای از گسترش ایدز، فحشا، فساد و سایر پیامدهای غیراخلاقی در مملکت نداشتیم.

 

** ریل توسعه ایران باید از مسیر اخلاق و فرهنگ عبور می کرد نه اقتصاد!

صالحی امیری تاکید کرد: بی تردید جامعه ای که از مبنای اخلاقی فاصله می گیرد، با انواع آسیب ها مواجه است و اکنون عمق آسیب ها در ایران برای ما نگران کننده است. در کشوری که دائم از اسلام و فضیلت صحبت می کنیم نباید طلاق و طلاق عاطفی بیداد کند و بیش از 3 میلیون نفر زن سرپرست خانوار داشته باشیم. نباید چندین میلیون معتاد یا بیش از 330 هزار نزاع رسمی که حداقل 660 هزار نفر و خانواده را درگیر کرده، ثبت شود. این آمار ثابت می کند که ریل توسعه ایران باید از مسیر اخلاق و فرهنگ عبور می کرد نه اقتصاد. شکی نیست که در این بین توسعه اخلاقی نیز مقدم بر توسعه سیاسی است.

کمیته المپیک

به گزارش جی پلاس؛ وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه سخنانش بیست شاخص را تحت عنوان شاخصه های جامعه اخلاقی عنوان کرد و به اختصار تعاریف و توضیحاتی را برای هر یک برشمرد.

" اعتماد عمومی / رویکرد منافع جمعی و تقدم منافع جمعی به فردی / سازگاری اجتماعی / حاکمیت روابط انسانی / توسعه با محوریت انسان و نه قدرت و ثروت / عدالت / احساس امنیت / برابری و عدم تبعیض / شفافیت / فضیلت محوری در مقابل رذیلت محوری / سیاست اخلاقی / احساس هویت مشترک / خانواده مستحکم / حسن نظر در مقابل سوءنظر / صداقت و راستی / گفت و گو و تعامل دائمی / حاکمیت باورها در مقابل بایدها " از جمله شاخص های مهم جامعه اخلاقی است که صالحی امیری آنها را برشمرد و با ارایه تعاریف کوتاه و تبیین جداگانه برخی از شاخص های اخلاقی یاد شده، اظهار کرد:

- اعتماد عمومی از معیارهای اصلی سنجش رشد اجتماعی است؛ این شاخصه در ایران رتبه بسیار پایینی دارد و بنابر نتیجه پژوهش های معتبر، بیش از 60 درصد جامعه ایران به غیر از خانواده هایشان، به افراد و نهادهای دیگر اعتماد ندارند.

- وقتی منافع جمعی و ملی بر منافع فردی مقدم باشد، آذربایجان بلرزد یعنی همه ایران لرزیده است.

- پیام روشن وجود 14 میلیون پرونده در قوه قضاییه و درگیر بودن حداقل 30 میلیون خانواده در منازعات، این است که جامعه ما اخلاقی نیست. سازگاری اجتماعی به عنوان یکی از شاخص های سنجش اخلاق اجتماعی باید رتبه بالایی داشته باشد و مردم در جامعه اخلاقی با یکدیگر مناقشه ندارند.

- در جامعه ای که روابط انسانی حاکمیت نداشته باشد شایعه، دروغ پراکنی و سنگ زدن به دیگران، هنر اجتماعی است! و این جامعه اخلاقی نیست.

- در جامعه اخلاقی انسان، محور توسعه است و در جامعه غیراخلاقی ثروت و قدرت محور توسعه می شود. ما باید یکبار دیگر از ایستگاه اول مسیر توسعه را در کشور ریل گذاری کنیم.

- عدالت به مفهوم عام در یک جامعه اخلاقی یعنی دسترسی برابر آحاد جامعه به فرصت ها. بنابر آمار رسمی حدود 12 میلیون نفر در ایران دچار فقر مطلق هستند و این یعنی جامعه عادل نیست. در جامعه اخلاقی شاهد توزیع عادلانه قدرت و ثروت هستیم و انتخاب ها بر مبنای شایسته سالاری است.

- احساس امنیت در جامعه، صرفا به معنای امنیت در نظم اجتماعی نیست. نیروی انتظامی مسئول نظم اجتماعی است؛ حال آنکه امنیت در کشور به مفهوم گسترده یعنی داشتن امنیت زبان، امنیت فکر، امنیت قلم، امنیت قضایی، امنیت جانی، روانی، ذهنی و...

- شفافیت به عنوان یکی از شاخص های جامعه اخلاقی یعنی هیچ تاریکخانه ای در سیستم و هر موقعیت مرتبط با منافع جمعی، نباشد. بی تردید فسادهای کلان امروز محصول وجود تاریکخانه های دیروز است.

- در جامعه اخلاقی فضیلت محوری در مقابل رذیلت محوری قرار می گیرد؛ یعنی همه ارزش های درونی در عرصه اجتماعی ظهور پیدا می کنند.

- سیاست اخلاقی در یک جامعه یعنی سیاستمداری جایگزین سیاست بازی شود. رویکرد سیاستگری و سیاست بازی، فریب، تزویر، دستکاری در آراء مردم و... همه متعلق به یک جامعه غیراخلاقی است.

- احساس هویت مشترک در جامعه اخلاقی یعنی همه مردم باور دارند که عضو یک ملت هستند. اگر یکی از این اعضا احساس درد کرد، بقیه نیز همان احساس را پیدا می کنند. هویت مداری یعنی داشتن دردهای مشترک و قطعا در یک جامعه غیراخلاقی هویت و درد مشترک شکل نمی گیرد.

- خانواده مستحکم در جامعه خلاقی به عنوان اصلی ترین کانون حیات اجتماعی شناخته می شود. خانواده مهمترین رکن تولید و بازتولید اخلاق در جامعه است. فروپاشی خانواده ها در جامعه یعنی فروپاشی اخلاقی و آمار بالای طلاق، طلاق عاطفی، فحشا و انواع آسیب های روانی فردی محصول فروپاشی خانواده ها و عدم کارکرد صحیح مفهوم خانواده در جامعه است.

- در جامعه اخلاقی حریم انسان ها، حریم کعبه بوده و حسن نظر جایگزین سوءنظر است. قطعا کشف حریم خصوصی دیگران و انتشار عکس، فیلم، روابط شخصی افراد و... در جامعه اخلاقی صورت نمی پذیرد.

- صداقت و راستی به عنوان یک امر درونی، از ویژگی های جامعه اخلاقی است و هیچ گاه دروغ و فریب در چنین جامعه ای، گسترده نیست.

- گفت و گو و تبادل نظر در جامعه اخلاقی یک فرآیند دائمی است. جامعه مناقشه گر و درگیر منازعات هیچ گاه اخلاقی نیست. گفت و گو در جامعه معجزه می کند و باعث فهم مشترک می شود.

- حاکمیت باورها در مقابل بایدها، از ویژگی های جامعه اخلاقی است. باور در میان آحاد چنین جامعه ای یک ارزش است و الزامات به مثابه پیرایه می ماند. در جامعه اخلاقی انسان ها بر مدار باورهای درونی حرکت می کنند؛ نیروی انتظامی نیز  بر مبنای باورها حرکت می کند؛ حال آنکه در یک جامعه غیراخلاقی مردم احساس بی دردی، انزوا و از هم گسیختگی دارند.

به گزارش جی پلاس؛ سید رضا صالحی امیری در پایان سخنانش با اشاره به لزوم بهره گیری جامعه ورزش از مفاهیم اخلاقی فوق در جامعه، تاکید کرد: ورزش ایران برای حرکت به سمت قله، باید به حوزه فرهنگ، تغییر مکان گفتمانی داشته باشد. برای حاکمیت فرهنگ در ورزش، باید روح اخلاق در جامعه ورزش دمیده شود. اخلاق جوهر ورزش است و زیبایی فرهنگ نیز در اخلاق متجلی می شود.

همچنین در این برنامه، انشاءا... رحمتی - استاد گروه فلسفه دانشگاه آزاد، شهین اعوانی - پژوهشگر فلسفه، حجت الاسلام نقویان - رئیس کمیسیون فرهنگی کمیته ملی المپیک، هم سخنرانی هایی پیرامون بحث جوانمردی، اخلاق و فرهنگ و در ورزش بیان کردند.

کمیته المپیک

کمیته المپیک

 

دیدگاه تان را بنویسید