گزارش جی پلاس

نمایش خیره کننده پسر ایرانی در بهترین تیم دنیا/ غفور، رویای سردار را زندگی می کند!

حضور امیر غفور در لیگ ایتالیا و تیم لوبه، یکی از مهمترین اتفاق های تاریخ والیبال ایران به حساب می آید.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ سال گذشته بود که با کوچ تعداد قابل توجهی از بازیکنان ایران به لیگ والیبال ایتالیا، این رقابت‌ها برای علاقمندان این رشته در ایران هم جذاب شد. حضور همزمان معروف، غفور، معنوی نژاد، شریفی و میرزاجانپور در سری ‌A باعث شده بود تا هواداران ایرانی هم نتایج این لیگ جذاب و هیجان انگیز را دنبال کنند. در سال جاری اما به یکباره اکثر این بازیکنان از سری A خارج شدند و تنها امیر غفور در آن باقی ماند. غفوری که البته به تنهایی توانسته جور تمام این بازیکنان را بکشد!

معروف و میرزاجانپور در سال گذشته، عضو دو تیم قعر جدولی سیه‌نا و کاستلانا بودند. شریفی و معنوی نژاد هم فرصت چندانی برای بازی در ورونا نداشتند و تنها امیر غفور بود که در تیم مونزا، عملکرد خوبی داشت و با این تیم به عنوان پنجمی رسید. همین عملکرد خوب او در مونزا و همین‌طور تیم ملی ایران بود که باعث شد تا برای فصل جاری، در یکی از مهمترین انتقال‌های تاریخ والیبال ایران، راهی بهترین تیم باشگاهی در فصل گذشته شود.

لوبه، تیم جدید امیر غفور، در فصل گذشته لیگ ایتالیا، لیگ قهرمانان اروپا و همین‌طور جام باشگاه‌های جهان به قهرمانی رسید و تمام رقبای خود را از پیش رو برداشت. تیمی پرستاره که بازیکنان شناخته‌ شده ای مانند عثمانی خوانتورنا، برونو رزنده، لئال و سیمون را در اختیار دارد و برای این فصل، امیر غفور را هم به عنوان یکی از بهترین و آماده ترین پشت خط‌زن‌ها به خدمت گرفته است.

امیر غفور

انتقال های مهم والیبال ایران

پیش از این، انتقال سعید معروف به زنیت کازان مهمترین و بزرگترین انتقال تاریخ والیبال ایران به حساب می‌آمد. انتقالی که در روزهای پایانی سال 2014 انجام شد و معروف را با یک میلیون یورو به روسیه فرستاد. معروف در آن سال در میان پردرآمدترین بازیکنان والیبال دنیا قرار گرفت و قهرمانی روسیه و اروپا را هم با زنیت تجربه کرد اما نتوانست با آلکنو کار کند و به ایران برگشت.

حالا شرایط غفور هم درست مانند معروف است. او اگرچه دستمزدی میلیون دلاری نمی‌گیرد اما در بهترین باشگاه دنیا بازی می کند و عملکرد بسیار خوبی هم دارد. زنیت در آن سال کار چندان دشواری برای قهرمانی در لیگ روسیه نداشت اما غفور و لوبه، یک جنگ تمام عیار را در بهترین لیگ دنیا پیش رو دارند. مودنا، ترنتینو و پروجا سه تیم دیگر و قدرتمند ایتالیا هستند که دیوار بلندی بر سر راه تکرار قهرمانی لوبه در ایتالیا خواهند بود و کار این تیم را دشوارتر از فصل قبل خواهند کرد.

بزرگترین انتقال تاریخ والیبال ایران؟

با تمام این ها، شاید دشوار باشد تا بین حضور غفور در لوبه و معروف در زنیت یکی را انتخاب کنیم. تفاوت‌های ظاهری و از آن مهم تر تفاوت پست این دو بازیکن، عاملی است که نمی‌شود آن را نادیده گرفت اما حضور یک اسپکر ایرانی، در بهترین تیم بهترین لیگ دنیا اتفاق بسیار بزرگی است. آن هم حضور پررنگ و قابل ملاحظه‌ای که نشان می‌دهد مدیران و مربیان لوبه هم حساب ویژه‌ای روی غفور باز کرده‌اند.

غفور در آخرین مسابقه تیمش در هفته سوم لیگ ایتالیا که با پیروزی سه بر یک لوبه به پایان رسید، بهترین بازیکن میدان شد و 19 امتیاز برای تیمش به ارمغان آورد. او چند هفته دیگر باید به همراه لوبه، برای فتح نخستین جام فصل، در جام باشگاه‌های جهان در برزیل به میدان برود و در صورت موفقیت، نخستین بازیکن ایرانی باشد که این جام را بالای سر خواهد برد.

در این میان نباید فراموش کنیم که معروف در هفته‌های پایانی لیگ روسیه و همین‌طور دیدارهای نهایی جام باشگاه‌‌های اروپا به نیمکت زنیت دوخته شد و جایش را به پاسور جوان روس‌ها داد. معروف در فینال رقابت‌های اروپایی اصلا به میدان نرفت و نقش چندانی در آن قهرمانی نداشت. غفور اما در ظاهر فعلا یکی از مهره های کلیدی لوبه است  اما باید دید در ادامه فصل چه شرایطی برای او رقم خواهد خورد. 

غفور- لوبه ؛ مثل سردار – رئال!

با درخشش سردار آزمون در لیگ روسیه و لیگ قهرمانان اروپا، پیشنهادهای خوبی برای این ستاره ایرانی زنیت کازان از راه رسیده. بازیکنی که چند سالی می‌شود شنیده می‌شود از لیورپول گرفته تا لاتزیو و چند تیم دیگر او را می‌خواهند اما فعلا تصمیمی مبنی بر ترک روسیه نگرفته و مشخص نیست که چقدر این پیشنهادات رسمی است؛ کما اینکه سال گذشته لیورپول اعلام کرد هیچ پیشنهادی به آزمون نداده است . با این حال یکی از سایت‌های روسی، طی هفته‌های گذشته، شایعه‌ای را مطرح کرد که سردار را مورد توجه زیدان و رئال مادرید نشان می‌داد!

فرض و تصور حضور سردار به عنوان یک مهاجم ایرانی در رئال مادرید چه حس و حالی را در میان هواداران برخواهد انگیخت؟ اینکه او بازیکن ثابت تیمش باشد و هر بازی گل بزند چطور؟

از حیث شبهات و مقایسه، امیر غفور حالا دقیقا در همان وضعیت احتمالی و شاید بعید سردار آزمون قرار دارد. او در بهترین تیم والیبال جهان، نقش تمام کننده را دارد و در آخرین مسابقه، بهترین بازیکن تیمش هم شد.

با این مقایسه و تشبیه، می‌شود خیلی خوب به بزرگی جایگاه و کار بزرگی که غفور در حال انجام آن است پی برد. غفوری که تازه دومین سال حضور در لیگ‌های حرفه‌ای را تجربه می‌کند و اگر با همین روند پیش رود، قطعا در سال‌های آینده می‌تواند به شرایط بهتری هم برسد و یکی از سوپر استارهای بزرگ لیگ ایتالیا و دنیای والیبال باشد.

امیر غفور

  • zahra ارسالی در

    انشالله وفق تر باشی امپراطور

دیدگاه تان را بنویسید