مشاهده اوج بارش "ثور" در آسمان بامدادی فردا

آسمان بامدادی فردا چهارشنبه، ۱۵ آبان در حالی شاهد اوج بارش شهاب "ثور جنوبی" است که نور ماه مانع از رصد شهاب‌های این بارش خواهد شد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، بارش‌های ثور به دو نام "ثور شمالی" و "ثور جنوبی" شناخته می‌شوند که از اواخر مهرماه آغاز شده و تا اوایل آذر ادامه دارد، اما اوج آنها در هفته سوم آبان هر سال است.

بهترین زمان برای مشاهده این بارش، نیمه‌های شب است؛ زیرا صورت فلکی ثور در اواخر آبان ماه اوایل شب طلوع می‌کند و تا طلوع آفتاب قابل رؤیت می‌شود.

شهاب‌های شهابی ناشی از ذراتی هستند که در اطراف زمین پراکنده هستند و تحت تاثیر گرانش، به سمت زمین آمده، در واکنش با مولکول‌های جو می‌سوزند و به شکل رد نورانی شهاب قابل مشاهده هستند. با افزایش یک باره تعداد شهاب‌ها در مواقع خاصی از سال، پدیده بارش شهابی شکل می‌گیرد که در طول سال در یک تاریخ مشخص می‌شوند.

در بامداد فردا اوج بارش شهابی "ثور جنوبی" است.

مهندس مسعود عتیقی، مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران در این باره توضیح داد: بامداد فردا چهارشنبه ۱۵ آبان، بارش شهابی "ثوری جنوبی" به اوج خواهد رسید.

وی زمان این پدیده را در ساعت ۳ و ۳۰ دقیقه بامداد فردا ذکر کرد و یادآور شد: این بارش بر اثر برخورد ذرات به جای مانده از دنباله‌دار "انکه" (ENKE) با جو زمین ایجاد می‌شود.

عتیقی تعداد ZHR (تعداد شهاب‌هایی که در هرساعت قابل مشاهده است) را بین ۵ تا ۱۰ شهاب در هر ساعت عنوان کرد و در عین حال تاکید کرد: متاسفانه نور ماه، مزاحم رصد این تعداد کم نور شهاب است.

 

دیدگاه تان را بنویسید