یادداشت داریوش یزدانی؛

استقلال چگونه پیروز شد؟/ تحلیل فنی تیم استراماچونی توسط مربی ایرانی شاغل در آمریکا

استقلال بعد از پشت سر گذاشتن هفته‌های نخست لیگ برتر، به تیم کم نقصی تبدیل شده و توانست بازی اخیرش را با زدن چهار گل ببرد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ استقلال بعد از مدت‌های مدید، توانست در لیگ برتر نتیجه خوبی را کسب کند و به نتایج ضعیف خود را با یک برد پرگل مقابل سایپا پشت سر بگذارد. 

داریوش یزدانی، مهاجم سال‌های نه چندان دور استقلال که چند سالی است در آمریکا فعالیت می‌کند و در رده پایه مشغول است، دیدار استقلال مقابل سایپا را آنالیز کرده و معتقد است استقلال یکی از بهترین بازی های لیگ را ارائه می‌دهد. 

وی در یادداشتی که در اختیار سرویس ورزشی جی پلاس؛ قرار داده است، به تحلیل عملکرد استقلال با استفاده از ترکیب سه دفاعه پرداخت و گفت که آبی‌ها در حال رشد هستند و نقاط ضعف و قوت این تاکتیک را بررسی کرد. 

در یادداشت داریوش یزدانی آمده است:

تاریخچه سیستم 3 - 4 - 3:

سیستم ۳-۴-۳-۱  یا دفاع سه نفره برای اولین در سال ۱۹۶۲ توسط Aymore Moreira در جام جهانی استفاده شد  و برزیل قهرمان جهان شد. در ادامه باشگاه آژاکس به این سبک از بازی روی آورد و باعث توسعه و رشد این سیستم گردید و تیم ملی هلند نیز سال‌های موفقی را (۱۹۷۸-۱۹۷۵) با این سیستم تجربه کرد. 

نقاط قوت این سیستم: 

۱- انتخابهای گوناگون در فاز حمله جهت انتخاب پاس “عمق و عرض زمین”.

۲- سرعت در شروع حمله

۳- خط بالای دفاعی برای پرس موثر خط دفاعی حریف.

۴- تعداد نفرات زیاد در حمله.

نقاط ضعف این سیستم: 

۱-شکاف کوچک بین خط دفاعی و میانی در صورت عدم هماهنگی و درک خوب هافبکهای میانی از این سیستم که این شکاف در ضد حملات و حملات سریع مرکزی مشاهده میشود.

۲- کندی در فاز انتقال از حمله به دفاع باعث می‌کردند خط دفاعی در موقعیتهای 1x1 -2x2- 3x3 قرار گیرد.

استقلال چگونه پیروز شد؟ 

• بازیسازی از خط دفاعی و کنترل جریان بوسیله مالکیت و گسترش آن در طول و عرض زمین.

• بازی کم اشتباه و حرکات سریع و موثر دو مدافع- هافبک کناری این تیم غفوری و زکی پور در فاز تهاجمی بازی و درک خوب از شیوه بازی تیم. 

• استفاده بهینه از مالکیت توپ و گسترش آن در طول و عرض زمین و سرعت کافی در تعویض منطقه بازی.

• استقرار صحیح هافبکهای میانی استقلال و کور کردن Zone 14  که خطرناک‌ترین منطقه زمین است و هدایت تیم سایپا به جناحین و تبدیل کردن بازی تیم حریف به یک بازی قابل پیش بینی.

• توان دوندگی تیم در طول نود دقیقه.

استقلال به اعتماد بنفس و آرامش کامل رسیده است و بازیکنان تیم در حال رشد و تیم شدن هستند و می‌توان نقش سرمربی تیم  و برنامه محوری را مشاهده کرد. این تیم هنوز جای پیشرفت دارد و با تمام وجود و فارغ از رنگ و تعصب از این فوتبال زیبا و موثر استقلال لذت میبرم.

دیدگاه تان را بنویسید